• sofy

BF April 2011 i Huddinge/Älvsjö/Farsta o närliggande? :)

Hellu! :)

Plussade i måndags och hoppas nu detta lilla pyre stannar i mig. Har haft 3 missfall tidigare i år men är nu insatt på Progesteron mic.

Skulle vara roligt om vi kunde följas åt, vi som bor i söderort i stockholm!

Häng på vetja, så snackar vi om allt mellan himmel och jord!

Gravid

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-04 16:22
    BF lista för oss härliga brudar!

www.familjeliv.se/Forum-11-227/m54863788.html

• Svar på tråden BF April 2011 i Huddinge/Älvsjö/Farsta o närliggande? :)
  • bomullshuve
    Här är en till som fäller hår utan dess like!
    Jag har till och med frågat typ alla jag känner om det verkligen är normalt. Jag kan dra av mig halva kalufsen lixom. Jag tappade rätt mycket hår under graviditeten också. Speciellt de kanske 18 första veckorna... Och så kliar det i hårbotten. Speciellt efter att jag tvättat håret. Rotade fram en luskam och tvingade maken att kolla, men nej det är inte löss iallafall...

Jag gillar också pampers absolut bäst, men man försöker ju vara lite ekonomisk också och använda rabattkuponger och de får man ju mest från Libero... Enligt många av mina vänner är Libero sen bäst i de större storlekarna. Typ efter att ungen fyllt 1. En kompis till mig sa att pampers då inte håller lasten... hehe.
  • Lavish
    Moi Je Joue skrev 2011-07-03 11:43:29 följande:
    aha! tycker det är lite slemmigt också och igår var det alldeles löst så det rann ut i sängen.
    och på tal om det, nu vet jag med säkerhet att jag föredrar pampers, har aldrig läckt men vi köpte två stora paket libero med deras rabattkupong och det första som hände var att det läckte både kiss och bajs, så nu byter jag lite extra för att få slut på dom. och ica-blöjorna som jag hört var som libero provade vi för ett tag sen. Huuu, dom var alldeles hårda och små, stackars holgis fick skavsår på snoppen! Så nu vet jag vad jag ska köpa i fortsättningen, synd bara att jag inte fått några rabattkuponger från pampers trots att jag gått med i deras nätklubb :)
    Haha men gud vad skumt. Jag tycker Icas blöjor är bäst och pampers ganska dåliga. Pampers är iofs mjuka men de suger ju mycket sämre än de andra blöjorna, eftersom de har minst stoppning, så ibland är de blöta på honom. MEN jag har drösvis av oanvända pampers kuponger hemma och har inte sett en enda libero
  • bomullshuve
    Lavish skrev 2011-07-03 22:57:06 följande:
    Haha men gud vad skumt. Jag tycker Icas blöjor är bäst och pampers ganska dåliga. Pampers är iofs mjuka men de suger ju mycket sämre än de andra blöjorna, eftersom de har minst stoppning, så ibland är de blöta på honom. MEN jag har drösvis av oanvända pampers kuponger hemma och har inte sett en enda libero
    Vi kan byta kuponger. Haha. Jag får Liberokuponger hemskickade sedan jag gick med i deras klubb.... men inget från pampers... inte än i alla fall...
  • Moi Je Joue
    Lavish skrev 2011-07-03 22:57:06 följande:
    haha ja verkligen konstigt! var har du fått pamperskupongerna ifrån? och märkligt med icas, tycker inte du dom är hårda? jag kanske fick ett måndagsexemplar Cool
    bomullshuve skrev 2011-07-03 17:07:26 följande:
    Jag har till och med frågat typ alla jag känner om det verkligen är normalt. Jag kan dra av mig halva kalufsen lixom. Jag tappade rätt mycket hår under graviditeten också. Speciellt de kanske 18 första veckorna... Och så kliar det i hårbotten. Speciellt efter att jag tvättat håret. Rotade fram en luskam och tvingade maken att kolla, men nej det är inte löss iallafall...

Jag gillar också pampers absolut bäst, men man försöker ju vara lite ekonomisk också och använda rabattkuponger och de får man ju mest från Libero... Enligt många av mina vänner är Libero sen bäst i de större storlekarna. Typ efter att ungen fyllt 1. En kompis till mig sa att pampers då inte håller lasten... hehe.
    Man slutar tydlig tappa hår under graviditeten och det är sen alla månaders extrahår som ramlar av. jag var beredd på det men är ändå trist, jag har typiskt nordiskt babyhår så jag är glad för varje strå som vill sitta kvar :)
    men jobbigt om du tappade redan under graviditeten. det är vanligt att tappa hår när man har sköldkörtelproblem, du fick väl en släng där.

Kan era bebisar hålla i saker? Holger börjar så smått att greppa men har lite svårt att hålla fast ett längre tag. har precis börjat ta tag i saker och stoppa i munnen. har gett honom en bitring som han tuggar på men har lite svårt att hålla i själv!
  • bomullshuve
    Moi Je Joue skrev 2011-07-04 10:38:00 följande:
    haha ja verkligen konstigt! var har du fått pamperskupongerna ifrån? och märkligt med icas, tycker inte du dom är hårda? jag kanske fick ett måndagsexemplar Cool
    bomullshuve skrev 2011-07-03 17:07:26 följande:

Man slutar tydlig tappa hår under graviditeten och det är sen alla månaders extrahår som ramlar av. jag var beredd på det men är ändå trist, jag har typiskt nordiskt babyhår så jag är glad för varje strå som vill sitta kvar :)
    men jobbigt om du tappade redan under graviditeten. det är vanligt att tappa hår när man har sköldkörtelproblem, du fick väl en släng där.

Kan era bebisar hålla i saker? Holger börjar så smått att greppa men har lite svårt att hålla fast ett längre tag. har precis börjat ta tag i saker och stoppa i munnen. har gett honom en bitring som han tuggar på men har lite svårt att hålla i själv!
    Det där med att tappa hår när man har sköldkörtelproblem visste inte jag. Jag vet inte så mycket om det alls faktiskt... Äter fortfarande Levaxin med en höjd dos till och med...

Elsa har börjat hålla i saker också, men lite beroende på vad det är så är det olika resultat... Hon har gjort det i ett par veckor. Enklast är snuttefilten att hålla och knöla in i munnen och så. Kaninen från Polarn O. Pyret är också en favorit, men den är svårare att hålla i... men när hon får tag i den ser det ut som att hon vill äta upp den med hull å hår!

Min lilla bebis som alltid legat på rygg har också börjat med en ny sovställning som ser sjukt obekväm ut. Benen och rumpan ligger lixom när man ligger på rygg, men hon vrider överkroppen och huvudet som när man ligger på sidan.
  • Lavish

Här är det också mest mjuka grejer han får tag i och stoppar i munnen. Filten, kläderna om de går att dra upp, eller, till hans stora lycka, om han får tag på en trasa jag har haft under oss när vi ammar, den försvinner omedelbart in i munnen.

Hårda saker verkar svårare att hålla i, en gång på tio kanske om man sätter nått i hans hand att han håller kvar det tills han fått upp det till munnen. Annars brukar han tappa grejorna eller vifta lite förvirrat med dem. Men de senaste dagarna har han börjat röra ena handen fram och tillbaka framför ansiktet och tittar på den, så jag hoppas det betyder att han börjat fatta att det är hans hand och att det är han som styr den.

• Helena i Älvsjö

Min frisör tipsade mig om några tabletter som skulle vara bra när man började tappa håret - som funkade vid amning...hårologi tror jag märket hette.

Noam tog tag ordentligt här om dagen.. fick tag i tvättlappen på ett gosedjur och svingade upp det i luften.... men när kameran var framme hade han tappat den. Rynkar på näsan

Hur sover era pluttisar på dagen? Noam har börjat ta små "powernaps" istället för att sova ordentligt ett par gånger. Men tycker han blir gnälligare av det så ska försöka lägga honom ordentligt ett par gånger istället.

• bomullshuve
    Helena i Älvsjö skrev 2011-07-04 12:44:15 följande:
    Min frisör tipsade mig om några tabletter som skulle vara bra när man började tappa håret - som funkade vid amning...hårologi tror jag märket hette.

Noam tog tag ordentligt här om dagen.. fick tag i tvättlappen på ett gosedjur och svingade upp det i luften.... men när kameran var framme hade han tappat den. Rynkar på näsan

Hur sover era pluttisar på dagen? Noam har börjat ta små "powernaps" istället för att sova ordentligt ett par gånger. Men tycker han blir gnälligare av det så ska försöka lägga honom ordentligt ett par gånger istället.
    Oj, så har Elsa sovit för det mesta sen hon föddes (med undantag för när hon hade gulsot)... Men jag tycker hon sover bättre och bättre nu så jag har tänkt att det kanske har med värmen att göra at hon blir tröttare lixom...
  • Moi Je Joue

Sandra: Jag har haft hypotyreos sen 04 och vet det mesta om det. kom precis på, i skrivande stund, att jag inte kollat mina värden efter förlossningen utan sänkt på eget bevåg eftersom jag kände mig lite stirrig. har ätit både för mycket och för lite levaxin så jag vet på ett ungefär hur det känns. men jag borde naturligtvis gå och ta prover! håravfall är ett typiskt symtom, men då om man inte äter tillräckligt mycket levaxin. men det verkar vara mer regel än undantag att tappa hår vid amning, funderar på att klippa en kortare frisyr snart, inte så snyggt med stripigt.

Holgis kan hålla i mjuka saker som trasor, verkar som våra är på samma nivå. syrrans som är 4 månader har kunnat grabba tag hårt i nästan allt ett bra tag nu. holger är lite mer fumlig. han brukar ta upp händerna framför ansiktet och greja med fingrarna, ser ut som han ska börja be :)

hans dygnsrytm börjar stabilisera sig sen några veckor tillbaka, nu sover han från ca åtta på kvällen till åtta på morgonen förutom matpauser sen sover han tupplur några ggr om dagen, inte särskilt långa.

halv fyra idag ska vi till doktorn med hans mage, tror inte det är nån fara men alltid bra att kolla.

• bomullshuve
    Moi Je Joue skrev 2011-07-04 13:51:41 följande:
    Sandra: Jag har haft hypotyreos sen 04 och vet det mesta om det. kom precis på, i skrivande stund, att jag inte kollat mina värden efter förlossningen utan sänkt på eget bevåg eftersom jag kände mig lite stirrig. har ätit både för mycket och för lite levaxin så jag vet på ett ungefär hur det känns. men jag borde naturligtvis gå och ta prover! håravfall är ett typiskt symtom, men då om man inte äter tillräckligt mycket levaxin. men det verkar vara mer regel än undantag att tappa hår vid amning, funderar på att klippa en kortare frisyr snart, inte så snyggt med stripigt.

Holgis kan hålla i mjuka saker som trasor, verkar som våra är på samma nivå. syrrans som är 4 månader har kunnat grabba tag hårt i nästan allt ett bra tag nu. holger är lite mer fumlig. han brukar ta upp händerna framför ansiktet och greja med fingrarna, ser ut som han ska börja be :)

hans dygnsrytm börjar stabilisera sig sen några veckor tillbaka, nu sover han från ca åtta på kvällen till åtta på morgonen förutom matpauser sen sover han tupplur några ggr om dagen, inte särskilt långa.

halv fyra idag ska vi till doktorn med hans mage, tror inte det är nån fara men alltid bra att kolla.
    Ojdå. Jag fick ta prover både på BB och sedan efter fyra veckor. Har legat på 50 under hela grav, på BB ville de att jag skulle öka till 100 (hade inte tagit på ett par dagar eftersom förlossningen var så långdragen) och på vårdcentralen ville de sänka till 75 som jag ligger på nu. Fick brev hem om att uppföljning skulle ske i höst.

Det här med dygnsrytm. Jag tycker nog att Elsa i princip hela tiden gjort skillnad på dag och natt, men så var hon lugn i magen också. De säger ju att det ska vara ungefär lika, vad vet jag?
    Oftast sover hon mellan 4,5-6 timmar första passet sen vaknar hon nån gång rätt tidigt, runt 5 och sedan nån gång mellan 08-09 oftast och då brukar vi gå upp. Går och lägger sig gör hon nån gång mellan 20 och 21.30 lite beroende på hur hon är lixom.

Är det förresten nån som vill ses på ons/tor eller fredag?
Svar på tråden BF April 2011 i Huddinge/Älvsjö/Farsta o närliggande? :)