• donator

Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?

Något som förvånar mig är att så många verkar okunniga om den politiska vinkling som tidningar och nyheter de läser har. Nu är det valtider och det förvånande att så många förväntar sig neutral och oberoende information från tidningar som har en tydlig politisk profil.

Det är inte så märkligt om socialdemokratiska Aftonbladet skriver mer nedsättande om Alliansens partiledare medan man låter bli att upmärksamma rödgröna skandaler. Likadant gör moderata Svenska Dagbladet. Ingen av dem är direkt förtjusta i exempelvis Sverigedemokraterna, inte så konstigt då man i första hand vill lyfta fram den egna ideologin och det egna partiet.

Hur är det egentligen, hur många känner till att den tidning de läser är politisk? Hur många visste om att Aftonbladet kallar sig själva en socialdemokratisk tidning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-18 17:24
    Frågan lyder alltså:

Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?
  • Mornie Alantie
    donator skrev 2010-08-19 12:26:59 följande:
    Ja, men jag måste ju ändå tillstå att SvD är ganska märkligt politiskt vinklad. Bevakningen av politiska partier i våra grannländer är konstig. Nästan var fjärde norsk röstar på Fremskrittspartiet (22,9% i senaste valet, över 25% i vissa opinionsmätningar), de och Socialdemokraterna är ungefär jämnstora. Ändå skriver SvD alltid om Fremskrittspartiet som högerpopulistiska och främlingsfientliga.
    Att många röstar på ett parti gör det inte mindre främlingsfientligt.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • DrKejs
    Eisa skrev 2010-08-19 12:21:48 följande:
    Hur som helst, imorgon ska jag träffa Lars Ohly. Det ska bli en sexig upplevelse.
    Glöm inte bort att gratulera honom för gårdagens seger och att vi ser fram emot att träffa honom på söndag.
  • Suzy QX

Jag slutade läsa Expressen för över 20 år sedan pga jag tyckte den var för färgad och skilde sig markant från min ideologi.

Båda kvällstidningarna är lika goda kålsupare vad gäller skvaller och skitsnack dock.

Nä tacka vet jag norrskensflamman ;)

• Omorfia

Ville rösta Annat: Ja, men jag bryr mig inte.

Alla såna tidningar vill sälja lösnummer och därför ska man ta allt som skrivs i dem med en stor nypa salt.

• Maggis

Klart jag visste och jag bryr mig inte särskilt. Är man inte intresserad av partisk nyhetsrapportering så köper man den inte. Enkelt.

//Maggis
  • Alcaviola

Ja det visste jag, därför läser jag Expressen.

• Anova

Självklart vet jag om det men det är inget som jag tycker varken är bra eller dåligt. Jag läste inte nyhetsrapporteringen eller ledaren i Aftonbladet, de gånger jag köper tidningen så är det för bilagorna (t.ex. deras hälsobilaga är hyfsat bra).
    Min lokala morgontidning är liberal, och det märks tydligt tycker jag, speciellt i den lokalpolitiska rapporteringen (där läser jag faktiskt nyheterna).

• IsDimma

Ja, det har jag vetat om sedan jag var rätt så liten. Mina föräldrar tyckte nämligen att skulle dom köpa en av kvällstidningarna (Aftonbladet eller expressen) så var valet lätt, Aftonbladet var liksom självklart.
    Och jag var inte så gammal när jag fick höra en historia av min mammas kompis. När hon var liten så blev hon utskickad för att köpa tidningen (Aftonbladet) och hon var ner till kiosken och dom hade den inte. Hon köpte Expressen istället och gick hem till sin pappa. Han, som var inrotad socialdemokrat, blev ordentligt förbannad...
    Så jo, jag visste

• Bedan

Ja, jag har vetat det sen jag var barn då mina föräldrar bojkottade aftonblaskan just p.g.a. det.

Svar på tråden Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?