• donator

Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?

Något som förvånar mig är att så många verkar okunniga om den politiska vinkling som tidningar och nyheter de läser har. Nu är det valtider och det förvånande att så många förväntar sig neutral och oberoende information från tidningar som har en tydlig politisk profil.

Det är inte så märkligt om socialdemokratiska Aftonbladet skriver mer nedsättande om Alliansens partiledare medan man låter bli att upmärksamma rödgröna skandaler. Likadant gör moderata Svenska Dagbladet. Ingen av dem är direkt förtjusta i exempelvis Sverigedemokraterna, inte så konstigt då man i första hand vill lyfta fram den egna ideologin och det egna partiet.

Hur är det egentligen, hur många känner till att den tidning de läser är politisk? Hur många visste om att Aftonbladet kallar sig själva en socialdemokratisk tidning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-18 17:24
    Frågan lyder alltså:

Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?
  • TwistedSister

Ja och jag tycker varken det är bra eller dåligt så vet inte vilket jag ska rösta på. Det är ju ingen hemlighet direkt så...

• stoltmamma88

japp och har därför valt att inte köpa den!

• PerG

Saknar alternativet "Ja, men jag bryr mig inte eftersom jag inte läser den"... ;)...

• aldrigmer
    Helle333 skrev 2010-08-18 19:30:25 följande:
    Att Aftonbladet är vänster och att Expressen är höger har jag räknat ut för länge sedan. Inte bara genom att läsa alla kommentarer på olika artiklar odyl på deras hemsidor där det oftast är högernissar som skriver på Expressens hemsida och vänsternissar som skriver på Aftonbladets hemsida. Själv läser jag Aftonbladet. Vilken läser du?
    Ärinte E. oberoende liberal som DN?
  • Mornie Alantie
    aldrigmer skrev 2010-08-18 22:40:02 följande:
    Ärinte E. oberoende liberal som DN?
    Jo, det stämmer.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Åsa

Visst. Förr var det dessutom den minst äckligt skandalsökande spekulationsblaskan av kvällspressen men den har dessvärre närmat sig Kvällspostens nivå. Alla kvällstidningarna har för övrigt nuförtiden löpsedelsnyheter om "kändisar" jag aldrig hört talas om då jag inte följt dem i "Idol", "Big Brother" etc vilket minskar intresset för att köpa dem än mer.
    Annars tycker jag den utpräglade Stockolmsprofilen på det mesta är tydligare i media än den /oberoende/  politiska profilen som är utpräglad mest på ledarsidorna. Allt som har mer än 15% nyheter från landet utanför huvudstaden kallas lokalpress...

• Butterscotch

Ja det visste jag, och om det tycker jag ingenting. Om all media i ett land var bundna till samma politiska organisation vore det dåligt, men så är det ju inte.

• Argo
    Miss Union skrev 2010-08-18 19:53:22 följande:

De flesta tidningar är liberala, det är ytterst få tidningar (dagstidningar) som har en vänsterinriktning.

"Ytterst få" är det inte som är vänster.

Du har fortfarande nämligen kvar i stort sett hela den gamla A-pressen med lokaltidningar som Västerbottens Folkblad, Arbetarbladet, NSD, Piteå-tidningen, Värmlands folkblad, Folkbladet Östersund, Dala Demokraten mfl mfl 

Dessa täcker in hela landet.

Därtill kommer ytterligare en massa vänstertidningar med varierande utgivning som inte har lika stora upplagor som: ETC, Flamman, Expo, Arbetaren, Brand, Proletären mfl mfl

Bara för att det är få som VILL läsa den typen av vänstertidningar betyder det inte att de inte finns. Det finns gott om egna tidningar för vänster-rösterna att föra fram sitt budskap i.
Svar på tråden Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?