• Anonym

    Dubbel skatt för villa ägare.

    Varför ska bostaden räknas in i förmögenheten och göra att villa ägare får betala dubbel skatt, först fastighetsskatt och sen förmögenhetsskatt? Varför vill ni straffa de människor som lyckats köpa upp sig till en villa vilket inte alltid är de människor som tjänar över 1 miljon om året utan vanliga svenssons? Varför ska jag straffas som jobbat och slitit i hela mitt liv och lyckats få lite vinster på tidigare bostäder och äger nu en villa? Varför uppmuntras inte folk att jobba och lyckats?

  • Svar på tråden Dubbel skatt för villa ägare.
  • Anonym (Håller med!)

    Varför inte skatta båtar istället, eller andra "lyxåk" som ofta köps för svarta pengar?
    Bo måste man ju göra!!!
    Där rök min röst.

  • Socialdemokraterna

    Hej!

    För mig handlar skatt om möjligheter. Möjligheten att skapa världens bästa skola, en sjukvård i toppklass och en äldreomsorg som våra äldre och deras anhöriga kan känns sig trygga med. Det är min fasta övertygelse att ett samhälle som håller ihop, där klyftorna är små, är ett bättre samhälle för alla. Därför tycker jag att man ska ta ut skatt efter vars och ens förmåga och fördela resurserna efter behov.
    Om man räknar som moderaterna själva gjorde i valrörelsen så är det nu fler än 70 000 personer fler i utanförskap än vid valet. Socialbidragen ökar nu i ungefär 80 % av landets kommuner (enligt Socialstyrelsen) och antalet socialbidragstagare har ökat med mer än 40 % mellan 2007 och 2010, enligt regeringens egen prognos. Barnfattigdomen beräknas öka med närmare 50 procent mellan 2006 och 2010.


    Samtidigt sänker regeringen skatterna för de med högst inkomster. Under borgarnas regeringstid har den tiondel av svenska folket som har högst inkomster fått nästan lika mycket som 60 procent av hela befolkningen. Den enskilda procentenhet (1 %) som tjänar bäst har fått nästan lika mycket av regeringens skattesänkningar och reformer som 25 procent av svenska folket tillsammans.

    Nedan kan du läsa mer om vårt förslag om fastighetsskatten.

    För oss är det centralt att villaägare får lugn och ro. Därför kvarstår den fastighetsskatt/avgift som den borgerliga regeringen infört med några tydliga förbättringar


    Den rödgröna förslaget om justerad fastighetsskatt innebär oförändrad eller sänkt fastighetsskatt (s.k. fastighetsavgift) för cirka 99 % av småhusen,


    Totalt höjer vi inte boendeskatterna. Vi gör istället en omfördelning för att öka rättvisan.


    Fastighetsskatt/avgift småhus
    De flesta får sänkt eller oförändrad fastighetsskatt med vårt förslag. De få som har de allra dyraste villorna, kommer att få höjd skatt. Enbart cirka 1 % av landets småhus berörs av höjningen. Andelen som kommer att betala fastighetsskatten ska inte öka i och med den kommande taxeringen. Det betyder att gränsen för när man ska börja betala den extra skatten kommer att höjas efter nästa fastighetstaxering. De med små inkomster skyddas av vår begränsningsregel.


    Begränsningsregel utökas
    Begränsningsregeln för hur mycket man kan betala i fastighetsskatt utvidgas till alla åldersgrupper. Begränsningsregeln innebär att man max ska betala fyra procent av sin inkomst i fastighetsskatt/avgift. 50 000 villa och radhusägare får sänkt fastighetsskatt jämfört med idag.


    Fastighetsskatt/avgift flerfamiljshus
    Fastighetsskatten för hyresfastigheter och bostadsrättsföreningar sänks från 0,4 till 0,22 procent. Om den sänkta fastighetsskatten för hyreslägenheter och bostadsrätter fullt ut används till att sänka avgift eller hyran i berörda fastigheter kan det betyda ca 500 kronor per år i lägre kostnader.


    Uppskovsskatten
    Vi vill underlätta rörligheten på bostadsmarknaden. Uppskovsskatten och begränsningen för uppskov tas bort under mandatperioden, givet att det statsfinansiella läget så tillåter och att det finansieras på ett fördelningspolitiskt acceptabelt sätt.


    Sänkt skatt för studentrum
    Det rödgröna fastighetsskatteförslaget tas skatt per studentrum bort och istället beskattas en studentkorridor som en bostad.


    Förmögenshetsskatt


     huvudsyftet med att betala skatt att finansiera de samhällsnyttigheter som vi alla behöver. Skatt efter bärkraft är ett oslagbart sätt att effektivt fördela välstånd och möjligheter rättvist. Skatterna ska minska klyftorna – inte öka dem. När skatterna sänks så kraftigt att det går ut över välfärdens kvalitet ökar istället klyftorna och friheten begränsas. Ett flertal skatter måste förändras för att säkra välfärden och rättvisan. De med höga inkomster måste bidra mer.


Svar på tråden Dubbel skatt för villa ägare.