• eec82

Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...

... hur har de kännts för er? Fick man ha lustgas samtidigt som de sätter den? Antar att man inte får men vill bara kolla av.

Någon som tagit något annat som ni föredrar som smärtlindring?

Är supertacksam för svar.

• Svar på tråden Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...
  • eec82
    Här och nu skrev 2010-08-18 22:06:40 följande:
    På vilket vis var den jobbig?
    först nekades jag komma in tills jag sa att om 30 min så klarar jag mig inte ens till bilen då får ni skicka ambulans, fick då komma in på "koll". Men då ajg kom så frågade de varför jag inte kommit tidigare min barnmorska alltså. Hade så kraftiga värkar å ingen återhämtning kom med 15-20 sekunders mellanrum, så var helt borta.

Vattnet hade inte gått å när de tog de var de bajs i fostervattnet, å de satte (va de nu heter så de har koll på bebisen något på huvudet) grejjen på huvudet på min lille. Å allt såg rätt ok ut, men ajg var bara öppen 2 cm knappt å fick inget mot värkarna då. Sedan började hjärtljuden sjunka, de sjäng till 40 slag/min, då ville de ta blodprov på honom. Men hade svårt att få upp rören så de kunde ta då ajg var så lite öppen, fick då lustgas för att kunna ligga still. Sen blev de akutsnitt på de.

Visade sig att min lille hade navelsträngen runt halsen tre varv å en kraftig knut på de.
    De rusade iväg med honom å 10-15 min senare kom de någon å undrade om jag fått veta att min lille mådde bra. Å de hade de missat. Var lite kris då de var andra på ut att snittas å de ropade på läkarna som varit med mig hela tiden. Så förstår att de var jobbigt för alla. Inte enbart för mig. Akutsnitt är väl aldrig kul. Men får vara glad att jag inte behövde sövas iaf. De var tal om de men då jag inte hade värkar så återhämtades hjärtljuden en aning.

(hände lite mer men kortfattat iaf).

Men de tror iaf att jag skulle klara av en förlossning vaginalt.
  • eec82

tack för era svar! Känner lite smått panik över vaginal förlossning men samtidigt känns de som jag borde ge det ett försök till. För tror iaf (kankse har fel) att väljer jag snitt nu finns de ingen chans igen, då blir tredje planerat snitt. Inte tänkt skaffa fler barn som de ser ut nu, är supernöjd med två då tvåan kommer. Men man ska ju aldrig säga aldrig.

• LyckligaJag83

Jag tog EDA men den fungerade inte på mig:( Så nästa gång blir det utan...

Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • Charmeuse

Jag tycker inte det kändes, dom såg till så jag inte hade en värk just då. Efter det kunde jag ka sprungit maraton Kände ingen smärta efter det fram till att bebisen va ute. Man kände trycket och så men ingen smärta.

• Här och nu
    eec82 skrev 2010-08-18 22:16:06 följande:
    först nekades jag komma in tills jag sa att om 30 min så klarar jag mig inte ens till bilen då får ni skicka ambulans, fick då komma in på "koll". Men då ajg kom så frågade de varför jag inte kommit tidigare min barnmorska alltså. Hade så kraftiga värkar å ingen återhämtning kom med 15-20 sekunders mellanrum, så var helt borta.

Vattnet hade inte gått å när de tog de var de bajs i fostervattnet, å de satte (va de nu heter så de har koll på bebisen något på huvudet) grejjen på huvudet på min lille. Å allt såg rätt ok ut, men ajg var bara öppen 2 cm knappt å fick inget mot värkarna då. Sedan började hjärtljuden sjunka, de sjäng till 40 slag/min, då ville de ta blodprov på honom. Men hade svårt att få upp rören så de kunde ta då ajg var så lite öppen, fick då lustgas för att kunna ligga still. Sen blev de akutsnitt på de.

Visade sig att min lille hade navelsträngen runt halsen tre varv å en kraftig knut på de.
    De rusade iväg med honom å 10-15 min senare kom de någon å undrade om jag fått veta att min lille mådde bra. Å de hade de missat. Var lite kris då de var andra på ut att snittas å de ropade på läkarna som varit med mig hela tiden. Så förstår att de var jobbigt för alla. Inte enbart för mig. Akutsnitt är väl aldrig kul. Men får vara glad att jag inte behövde sövas iaf. De var tal om de men då jag inte hade värkar så återhämtades hjärtljuden en aning.

(hände lite mer men kortfattat iaf).

Men de tror iaf att jag skulle klara av en förlossning vaginalt.
    Tror du att du klarar vaginalt är det bäst. Men har man kommit in lite sent en gång, ska man åka tidigare nästa gång. Och gå inte på myten att så länge man står ut hemma är det lång tid kvar. Jag är extremt smärtkänslig, men när vi kom in hann med barn 2, hann jag inte få EDA o pga. en grav.komlikation var jag i stort sett tvungen att ha det, för att slippa snitt. Dock kom lillen ut fort, men jag svimmade i duschen sen. Om du inte har en pappa till barnet i ditt liv, så ta med nån annan till förlossningen, som noga kan kräva rätt hjälp åt dig.
  • Här och nu
    LyckligaJag83 skrev 2010-08-18 22:23:10 följande:
    Jag tog EDA men den fungerade inte på mig:( Så nästa gång blir det utan...
    Den funkar i de allra flesta fall, så jag hade testat igen.
  • Här och nu
    eec82 skrev 2010-08-18 22:18:46 följande:
    tack för era svar! Känner lite smått panik över vaginal förlossning men samtidigt känns de som jag borde ge det ett försök till. För tror iaf (kankse har fel) att väljer jag snitt nu finns de ingen chans igen, då blir tredje planerat snitt. Inte tänkt skaffa fler barn som de ser ut nu, är supernöjd med två då tvåan kommer. Men man ska ju aldrig säga aldrig.
    Du kan föda vaginalt fast du snittat flera ggr.
  • LyckligaJag83
    Här och nu skrev 2010-08-18 22:35:05 följande:
    Den funkar i de allra flesta fall, så jag hade testat igen.
    Den kommer nog inte ta nästa gång heller. Läkaren hade väldiga problem med att lägga den (stack mig 3 gånger) då de upptäckte att jag är väldigt sned i ryggen :(
    Sen så fick jag en väldigt huvudvärk av den som satt kvar i 2 veckor.
    Men jag önskar att den hade fungerat för mig för alla pratar gå gott om EDA
    Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • lia76
    LyckligaJag83 skrev 2010-08-18 22:42:20 följande:
    Den kommer nog inte ta nästa gång heller. Läkaren hade väldiga problem med att lägga den (stack mig 3 gånger) då de upptäckte att jag är väldigt sned i ryggen :(
    Sen så fick jag en väldigt huvudvärk av den som satt kvar i 2 veckor.
    Men jag önskar att den hade fungerat för mig för alla pratar gå gott om EDA
    Det var nog inte själva EDA'n som gav dej huvudvärk utan det berodde nog på att det läckte ur lite ryggmärgsvätska.
    (=
  • Mrs K

Jag vägrade släppa "lustgasmasken" innan jag kände att EDA:n fungerade. Men å andra sodan kan de ju stänga av själva lustgasen till masken

För mig var EDA räddningen. När den var lagd kunde jag t.o.m. vila lite, alltså verkligen halvslummra. Det behövdes för dottern tog tid på sig innna hon kom ut

Svar på tråden Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...