• eec82

Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...

... hur har de kännts för er? Fick man ha lustgas samtidigt som de sätter den? Antar att man inte får men vill bara kolla av.

Någon som tagit något annat som ni föredrar som smärtlindring?

Är supertacksam för svar.

• Svar på tråden Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...
  • Lindreas
    LyckligaJag83 skrev 2010-08-19 09:30:42 följande:
    Jo det vet jag och det är just för att de var tvugna att sticka så många gånger. Och jag vill inte riskera att inte kunna njuta av mitt nyfödda barn igen. För det var en riktigt hemsk huvudvärk jag hade och inget hjälpte mot den:(
    Kunde du inte få hjälp med en bloodpatch? Jag tvekar om jag ska ta eda jag också, på grund av risken för huvudvärk. Den är ju fan inte att leka med, och jag förstår att du vill slippa nästa gång! Att ligga ner i två veckor känns ju lagom kul i normala fall, men när man har en liten nyfödd hemma så måste det vara helt... Galet...
  • DorisD

Anände lustgas. Dattes mellan värkar och känds ungefär som om nån snuddad med en nål mot huden. Lustgas is da shit

• LyckligaJag83
    Lindreas skrev 2010-08-19 09:41:04 följande:
    Kunde du inte få hjälp med en bloodpatch? Jag tvekar om jag ska ta eda jag också, på grund av risken för huvudvärk. Den är ju fan inte att leka med, och jag förstår att du vill slippa nästa gång! Att ligga ner i två veckor känns ju lagom kul i normala fall, men när man har en liten nyfödd hemma så måste det vara helt... Galet...
    Jo det fick jag men det hjälpte bara i 2 dagar :(

Ja huvudvärken var inte att leka med och absolut inga smärtstillande hjälpte
    Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • Annaloo

Det var himmelskt!!!
    Precis vid utdrivningen (klocka+BM på magen - det bidde bråttom och tog 2 min) fick jag dessutom lustgas och minns ingenting

• Lindreas
    LyckligaJag83 skrev 2010-08-19 09:44:11 följande:
    Jo det fick jag men det hjälpte bara i 2 dagar :(

Ja huvudvärken var inte att leka med och absolut inga smärtstillande hjälpte
    Men usch! Och du kunde inte få en till? Nej, Alvedon gör huvudvärken sämre, men koffein gör den lite bättre, fick jag lära mig efter 1.5 vecka! Så efter några koppar kaffe kunde jag vara uppe i säkert två timmar innan jag fick lägga mig ner igen.

Jag ska prova att ringa till förlossningen och fråga vad man kan få för hjälp om man skulle få huvudvärk, så jag vet från början.
  • Favvo

Jag använde lustgas samtidigt som världens otrevligaste narkosläkare satte den, inte det lättaste att ligga still i en obekväm ställning och puta med ryggen likt en katt mitt under en värk, ja just det... jag skulle vara tyst oxå...
    Skit ont gjorde det att sätta den med men efteråt var det alldeles alldeles underbart =)

Dock slutade den värka precis innan krystvärkarna, vilket var toppen för då kände jag själv hur jag skulle krysta och som tur var sprack jag inget.

• LyckligaJag83
    Lindreas skrev 2010-08-19 09:46:34 följande:
    Men usch! Och du kunde inte få en till? Nej, Alvedon gör huvudvärken sämre, men koffein gör den lite bättre, fick jag lära mig efter 1.5 vecka! Så efter några koppar kaffe kunde jag vara uppe i säkert två timmar innan jag fick lägga mig ner igen.

Jag ska prova att ringa till förlossningen och fråga vad man kan få för hjälp om man skulle få huvudvärk, så jag vet från början.
    Nä från det att vi lämnade BB så fick jag hantera huvudvärken själv :(
    Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • annat82

Har inte läst hela tråden heller. Hade 3 värkar under tiden de satte EDA. Men hade även värkstimulernade dropp och strax före EDA så hade de dragit på droppet ytterligare, därför värkarna och därför jag behövde EDA. Kan säga att

jag med mycket lustgas och vilja så gick det att sitta still ändå.

Hade även både EDA och lustgas senare för att klara förlossningen, men då var det en del strul också hade bland annat lustgas under krystningsarbetet utan problem och som jag förstått annars så brukar man inte ha det.

Däremot så tog EDA:n lite för bra på mig så jag tappade kontrollen på benen också så efter den blev det strikt sängläge, inte det bästa, men det kan man inte veta innan heller.
    Hade en bråkig lite tjej i magen som under de sista centimetrarna vred sig ett halvt varv i magen och kom med huvudet åt fel håll annars hade det gått lättare.

Om det blir en till förlossning kommer jag inte tveka utan ta EDA igen om det känns som det behövs

• MrsCD

Kändes inte alls, som ett litet nyp bara. Funkade så jävla bra, kände bara ett tryck ner sen.

Charmeuse skrev 2010-08-19 09:39:03 följande:
    Varför vill man att dom sätter EDA under en värk??? Gör ju fasen ont då!
    På mig väntade de tills en värk tog slut. Svårt att sitta still när man har svåra värkar.
Svar på tråden Ni som tagit epiduralbedövning vid förlossningen...