• bonnieloveskim

    betala underhåll för sina barn oavsett mantalsskrivningsadress

    Här på familjeliv så är det många som lever separerade eller i nya relationer och många har barnen heltid och barnen har en förälder som visa föga intresse för sitt barn.

    Jag har fått läsa i en del trådar en fråga som upprör mig mycket, och det är när den föräldern som inte bor med barnet vägrar att skriva under en flyttanmälan då barnen flyttar.

    En del gör det enbart i syfte för att komma undan försörjningen av barnet, eftersom många endast får det minimibelopp som försäkringskassan betalar ut på 1273 kr/barn/månad.

    Men då när en förälder inte vill skriva under flyttanmälan så får man inte heller något underhåll för barnet. Försäkringskassan betalar endast ut underhåll om barnet är skrivet på samma adress om sin förälder.
    Först måste skatteverket göra en utredning om vart barnet bor.
    Sedan, när man efter många månader utan underhåll från den betalningsskyldige, äntigen får barnet mantalsskivet på sin adress så så får man inget underhåll retroaktivt utan man får endast från den månad då barnet blev mantalsskrivet där.

    Lagen säger ju att en som inte bor med barnet ska betala underhåll, men många ensamstående föräldrar missar iblnad många tusenlappar,
    Har man 3 barn att försörja och det tar 3 månder att få barnen mantalsskrina så förlorar barnen ca 11.500 kr i underhåll. Det hade räckt till mycket kläder och fina saker barnen!

    Hur kan lagen ha ett kryphål för en underhållsskyldig förälder att slippa betala underhåll för sitt eller i fler fall flera barn?

  • Svar på tråden betala underhåll för sina barn oavsett mantalsskrivningsadress
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Det är en angelägen men inte helt lättlöst fråga du tar upp. Jag inser givetvis hur besvärligt det är när den här situationen uppstår. En lösning vore att göra det möjligt med två mantalskrivningsadresser men det är en fråga vi måste fortsatta diskutera för att hitta en bra och hållbar lösning.

Svar på tråden betala underhåll för sina barn oavsett mantalsskrivningsadress