Skalkläder - VAD ÄR skalkläder??
Hjälp mig lite. Skalkläder pratas det så mycket om, men vad är det egentligen?
Jag har ett "allväders-set" som jag kallar det till dottern, från KappAhl, kallas ProXTec

Är det skalkläder?
???
Hjälp mig lite. Skalkläder pratas det så mycket om, men vad är det egentligen?
Jag har ett "allväders-set" som jag kallar det till dottern, från KappAhl, kallas ProXTec

När ytterplagget inte är fodrat.
Det där har jag heller aldrig fattat. När någon pratar om en skaljacka, så ser jag framför mig en unge med sködpaddsskal - ungefär som Skalman ...
Skalkläder är kläder som hör till något som är uppdelat i flera lager. Tex om du har en sk skaljacka är det en fleecejacka under som man knäpper i.
Tycker också att det är lite förvirrande så mitt barn har fått ha gamla hederliga galonkläder på sig vid regn och det går utmärkt det med.
Okej, så de på bilden är inte skalkläder då?
Det är det säkert ts
. Viktigast är väl att barnet ditt håller sig torr.
Det går ju att ha fleece under den här jackan på bilden... Blir det en skaljacka då? Fast det är ju ingen som går att knäppa fast
Skalkläder är väl vattentäta, vindtäta tunna utekläder som ska andas. När det är kallare ute har man fleecekläder under och helst underställ i ull. De har ju oftast högre vattenpelare (eller hur man säger...) än galon. Jag kallar proxtec-setet för skalkläder. Min lille har skalkläder från Fix och den store från Nanook.
Just det, galon andas inte och därav inte poppis, så var det cicci85! Jag tycker att det funkar rätt bra ändå måste jag säga.
Skalkläder är super, förutsatt att man har rätt under skaljackan. Vi fick lära oss på jobbet att man bygger upp underifrån- börjar med underställ, sedan tröja, sedan fleece, sedan skaljacka (våra är i Gore tex.)
Gör man inte det så blir det ju inte riktigt rätt och då fryser man. : ) Jag iaf.