• FruSen

Skalkläder - VAD ÄR skalkläder??

Hjälp mig lite. Skalkläder pratas det så mycket om, men vad är det egentligen?
    Jag har ett "allväders-set" som jag kallar det till dottern, från KappAhl, kallas ProXTec

Är det skalkläder?
    ???
  • Svar på tråden Skalkläder - VAD ÄR skalkläder??
  • MissLillan

När ytterplagget inte är fodrat. 

• FruSen
    MissLillan skrev 2010-08-19 11:59:00 följande:
    När ytterplagget inte är fodrat. 
    ?
    Så vilka ytterplagg som helst som inte är fodrade är skalkläder?
    Men ska det inte vara vattenavvisande också? Läser om många som har skalkläder istället öfr galonkläder tex.
  • lövet2

Det där har jag heller aldrig fattat. När någon pratar om en skaljacka, så ser jag framför mig en unge med sködpaddsskal - ungefär som Skalman ...

• flixflax

Skalkläder är kläder som hör till något som är uppdelat i flera lager. Tex om du har en sk skaljacka är det en fleecejacka under som man knäpper i.

• flixflax
    flixflax skrev 2010-08-19 12:04:03 följande:
    Skalkläder är kläder som hör till något som är uppdelat i flera lager. Tex om du har en sk skaljacka är det en fleecejacka under som man knäpper i.
    Skaljackan i sig kan ju sedan vara i goretex, windstopper eller annat.
  • 071001

Tycker också att det är lite förvirrande så mitt barn har fått ha gamla hederliga galonkläder på sig vid regn och det går utmärkt det med.

• FruSen
    071001 skrev 2010-08-19 12:10:21 följande:
    Tycker också att det är lite förvirrande så mitt barn har fått ha gamla hederliga galonkläder på sig vid regn och det går utmärkt det med.
    Jo, jag köpte också galon
    Man vet ju vad det är liksom
  • 071001

Det är det säkert ts . Viktigast är väl att barnet ditt håller sig torr.

• FruSen

Det går ju att ha fleece under den här jackan på bilden... Blir det en skaljacka då? Fast det är ju ingen som går att knäppa fast 

• cicci85

Skalkläder är väl vattentäta, vindtäta tunna utekläder som ska andas. När det är kallare ute har man fleecekläder under och helst underställ i ull.  De har ju oftast högre vattenpelare (eller hur man säger...) än galon. Jag kallar proxtec-setet för skalkläder. Min lille har skalkläder från Fix och den store från Nanook.

• 071001

Just det, galon andas inte och därav inte poppis, så var det cicci85! Jag tycker att det funkar rätt bra ändå måste jag säga.

• flixflax
    FruSen skrev 2010-08-19 12:14:10 följande:
    Det går ju att ha fleece under den här jackan på bilden... Blir det en skaljacka då? Fast det är ju ingen som går att knäppa fast 
    Troligen finns det inget exakt korrekt. Men skalkläder är ju kläder som man använder som skal, i lager på lager principen (jacka, foder, tröja, underställ). Jag tex som är mkt aktiv utomhus har ju en skaljacka sedan kan jag välja om jag vill ha tjockare eller tunnare isoleringsjacka under beroende på årstid och aktivitet, köper man samma märkte går de ofta fästa i varandra på ngt sätt. På våren när man åker skidor räcker det ju med underställ och jackan som ytterskal.

Jag tycker att ställer på bilden ser ut som ett regnställ i tyg istället för galon. Men man kan säkert använda den som skaljacka med Fast om det är rätt det vet jag inte *haha* Skalkläder är väl lite av ett inneord helt enkelt.
  • FruSen
    flixflax skrev 2010-08-19 13:22:13 följande:
    Troligen finns det inget exakt korrekt. Men skalkläder är ju kläder som man använder som skal, i lager på lager principen (jacka, foder, tröja, underställ). Jag tex som är mkt aktiv utomhus har ju en skaljacka sedan kan jag välja om jag vill ha tjockare eller tunnare isoleringsjacka under beroende på årstid och aktivitet, köper man samma märkte går de ofta fästa i varandra på ngt sätt. På våren när man åker skidor räcker det ju med underställ och jackan som ytterskal.

Jag tycker att ställer på bilden ser ut som ett regnställ i tyg istället för galon. Men man kan säkert använda den som skaljacka med Fast om det är rätt det vet jag inte *haha* Skalkläder är väl lite av ett inneord helt enkelt.
    Jag tror det jag har är sånt som andas... det är sånthär "nät" i jackan och materialet påminner om typ textilvaxduk...
  • flixflax
    FruSen skrev 2010-08-19 13:36:41 följande:
    Jag tror det jag har är sånt som andas... det är sånthär "nät" i jackan och materialet påminner om typ textilvaxduk...
    Men då är det nog ingen skaljacka. Mina skaljackor har inga nät.
  • Dr Mupp
    flixflax skrev 2010-08-19 13:49:54 följande:
    Men då är det nog ingen skaljacka. Mina skaljackor har inga nät.
    Hos oss har två av jackorna nätinnerst och två har inte det.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • amalie79

Skalkläder är super, förutsatt att man har rätt under skaljackan. Vi fick lära oss på jobbet att man bygger upp underifrån- börjar med underställ, sedan tröja, sedan fleece, sedan skaljacka (våra är i Gore tex.)

Gör man inte det så blir det ju inte riktigt rätt och då fryser man. : ) Jag iaf.

Svar på tråden Skalkläder - VAD ÄR skalkläder??