Inlägg från: flixflax |Visa alla inlägg
  • flixflax

Skalkläder - VAD ÄR skalkläder??

Skalkläder är kläder som hör till något som är uppdelat i flera lager. Tex om du har en sk skaljacka är det en fleecejacka under som man knäpper i.

• flixflax
    flixflax skrev 2010-08-19 12:04:03 följande:
    Skalkläder är kläder som hör till något som är uppdelat i flera lager. Tex om du har en sk skaljacka är det en fleecejacka under som man knäpper i.
    Skaljackan i sig kan ju sedan vara i goretex, windstopper eller annat.
  • flixflax
    FruSen skrev 2010-08-19 12:14:10 följande:
    Det går ju att ha fleece under den här jackan på bilden... Blir det en skaljacka då? Fast det är ju ingen som går att knäppa fast 
    Troligen finns det inget exakt korrekt. Men skalkläder är ju kläder som man använder som skal, i lager på lager principen (jacka, foder, tröja, underställ). Jag tex som är mkt aktiv utomhus har ju en skaljacka sedan kan jag välja om jag vill ha tjockare eller tunnare isoleringsjacka under beroende på årstid och aktivitet, köper man samma märkte går de ofta fästa i varandra på ngt sätt. På våren när man åker skidor räcker det ju med underställ och jackan som ytterskal.

Jag tycker att ställer på bilden ser ut som ett regnställ i tyg istället för galon. Men man kan säkert använda den som skaljacka med Fast om det är rätt det vet jag inte *haha* Skalkläder är väl lite av ett inneord helt enkelt.
  • flixflax
    FruSen skrev 2010-08-19 13:36:41 följande:
    Jag tror det jag har är sånt som andas... det är sånthär "nät" i jackan och materialet påminner om typ textilvaxduk...
    Men då är det nog ingen skaljacka. Mina skaljackor har inga nät.
Svar på tråden Skalkläder - VAD ÄR skalkläder??