• MissLillan

Han biter!

Hur får vi våran snart 2 åring att sluta bita sin lillasyster som är 10 mån. Han har bitit henne sen hon var liten och det är inte för att han blir arg eller så utan i leken, i förbi farten. Hur ska jag göra när det har hänt för att han ska sluta? Försöker vara i närheten hela tiden så att jag kan stoppa det innan det händer. Men det går inte alltid! Är så trött på det! Tacksam för svar och råd!

• Svar på tråden Han biter!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det du beskriver att din 2-åring gör, nämligen biter sin 10-månaders syster när de leker eller är nära varandra
    förekommer som du ju märkt, men är inte särskilt vanligt.
    Det du gör är alldeles rätt nämligen att du övervakar dem så gott det går. Så här små barn har ju inte några onda avsikter med sitt bitande. Det är snarare en reflex som sitter kvar från tidig ålder och som successivt kommer att avta.
    Det bästa du kan göra är 1. att fortsätta hålla dem isär så gott det går. 2. När det ändå händer att han biter, försök förklara för honom att det gör ont på lillasyster, något som är ganska svårt för en 2-åring att förstå. 3. Ge honom någon bitleksak eller alternativ att sätta tänderna i .
    Grundprincipen är att inte gräla på honom, utan hjälpa honom att låta bli.
    Till tröst för dig kan jag säga att det går över, men det kan ta lite tid.

MVH
    Margit

Svar på tråden Han biter!