-
Hahha ja där ser man fast inget förvånar mig längre vad gäller den människan.sumpbäver skrev 2010-08-26 20:21:43 följande:Du nämnde det en gång för en vecka sedan.
-
Höjd föräldrarpenning hade inte suttit fel och att de vill avskaffa tvångreglering rörande vem av föräldrarna som ska vara hemma med barnet håller jag med helt klart.
Ett införande av kostnadsfri familjerådgivning i samtliga kommuner- hade hjälpt många
En höjning av vårdnadsbidraget- den som vi har idag är löjligt låg så detta är oxå bra.
-
Hur skulle det resultera i en kvinnofälla? Vill pappan stanna hemma med barnet ska han kunna få det tycker jag.Posh skrev 2010-08-26 22:15:31 följande:Håller du också med om att det finns en mycket stor risk att detta resulterar i en kvinnofälla som ingen normalt funtad brud vill tvinga på andra?
-
Ja angånede vårdnadsbidraget ser vi nog lite olika på, Jag tycker inte alls att det måste bero på arbetsskygga männsikor utan att man faktikst vill vara lite längre med sitt barn. 1 år är litet man vill kunna tillbringa mer tid med sitt barn och uppfostra honom/henne för tiden på dagis brukar vara rätt lång om man jobbar 8 timmar.Hoppfull mamma skrev 2010-08-26 22:17:55 följande:
Jag håller med om allt ovanstående som du skrev LjubaviMoja men jag gillar inte att dom ska sänka a-kassan. Tyvärr är det fortfarande ont om jobb. Men man får väl ta det onda med det goda ;)
Jag tycker det är självklart att föräldrarpenningen ska höjas, nu tjänar man mer på att vara sjukskriven än att vara mammaledig ju. Vårdnadsbidraget ser jag inte så mycket nytta i. Det får gärna nån ge sin syn på. För mig är det arbetsskygga människor som vill vara hemma så länge som möjligt som söker vårdnadsbidrag. Barn mår inte dåligt av att vara på dagis!
-
Men de vill jo avskaffa det eller läste du inte? De vill jo att mannen ska kunna få vara hemma med barnet om han vill så fattar inte vad du pratar om.Posh skrev 2010-08-26 22:20:00 följande:Därför att samhället är uppbyggt under en viss norm, män tjänar generellt sett mer pengar, kvinnor stannar hemma mer och längre än män.
I förlängningen diskrimineras gravida och icke kvinnor på arbetsmarknaden.
Hur känns det?
Vad är sd´s lösning på detta? Om de har någon vill säga. De vill ju gärna se familjen återgå till 50 talet. -
Tror inte damen läste ordentligt.Hoppfull mamma skrev 2010-08-26 22:24:09 följande:
Jag håller inte alls med om att vi kvinno skulle bli lidande. SD vill ju inte ta bort möjligheten för fäder att vara föräldralediga dom vill att varje familj ska få bestämma själva.
-
Ett utökat stöd till utsatta invandrarkvinnor genom en offensiv mot tvångsgiften samt hedersrelaterat och religiöst förtryck.Hoppfull mamma skrev 2010-08-26 22:28:14 följande:Tack, nu fick jag en annan syn på det. Jag tar ut väldigt få dagar så jag kan vara hemma med mina barn tills dom är över två år i alla fall. Men visst finns det föräldrar som måste ta ut full fp och då inte kan spara dagar så dom räcker lika länge. När jag börjar jobba kommer jag börja 50% och sen trappa upp. Så jag lever kanske i min lilla bubbla haha. Ja nu kan jag tycka att vårdnadsbidraget ska höjas.
Nåt som verkligen skulle behöva höjas men som ingen tar upp är vårdbidraget, men det är en annan story ;)
Detta är en bra punkt också. Så se där vilka rasister de är alltså -
Men nu vill de jo att mannen ska kunna ta ut dagar så jag ser inte problemet. Förövrigt förstår jag inte varför du inte låter Posh själv svara skulle du inte vara publik?Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-26 22:36:29 följande:Många anser att det är en kvinnofälla, eftersom mannen ej behöver ta ut dagar om han vill, en naturlig följd av detta, blir att kvinnan, som tjänar mindre än män i Sverige, diskrimineras på arbetsmarknaden när de är gravida osv, givetvis stannas hemma mer.
Detta är vad man sett och det är utifrån detta man vill att mannen ska vara tvungen att ta ut föräldraledighet, för att ge kvinnor chansen att komma ut i arbetslivet snabbare, för ökad jämställdhet. -
ja men du kan fortsätta se det så och låta oss andra se det på vårt sett eller hur? Tycker att du kan diskutera det i den tråden som du tyckte var mycket bättre.Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-26 22:39:21 följande:Ja du får välja lite hur du vill rent generellt hos SD.
Så länge du inte är muslim eller homosexuell, eller kvinna och tjänar mindre än mannen, du får du stanna hemma "för ekonomins skull".
Det är ju exakt det vi sett, genom alla tider. -
Hoppfull mamma skrev 2010-08-26 22:43:34 följande:Men då är det ju upp til var kvinna att sätta ner foten och säga "nu får du vara hemma ett tag för jag vill jobba!" Personligen tror jag att all diskriminering mot kvinnor som det pratas så mycket om beror på kvinnors feghet. Om vi var lika tuffa som männen och krävde mer i lön skulle vi förmodligen få det också, men kvinnor ska alltid ursäkta sig och vågar inte säga vad dom vill ha i lön.... Men det är min personliga åsikt som jag förmodar att ingen annan kommer hålla med om hahah...
Tack nice girl för att du förklarade. Jag håller med om att det i förlängningen kan bli lite tokigt om man låter det vara valfritt. Samtidigt vill jag inte att nån annan ska bestämma hur min familj ska fördela föräldrardagarna. Svårt det där. Som pest eller kolera.