• Bonus77

7-åring ensam hemma

Hej

Har en liten fråga. Är det ok att lämna en 7-åring ensam hemma vid TVn i 15 minuter?
    Fick skit idag för att jag lämnade min dotter i en kvart?
    Väldigt enkel fråga, snälla hjälp mig?

Pappan

• Svar på tråden 7-åring ensam hemma
  • chobokid

15 minuter är inte speciellt länge. Det finns 7åringar som är hemma hela eftermiddagarna efter skolan, fast kanske inte i Sverige:)

• Bonus77

Jag som bonusmamma tycker att det är fel att lämna ett barn som inte ens börjat skolan ensam hemma även om det bara handlar om 15 min. Speciellt som i detta fallet där det visat sig att man inte kan lita på 7-åringen.

• Busbellan

Vid 7 år tycker jag absolut man kan ämna barnet längre än så om bara han/hon vill själv

Mamma till Nora, August och Ella
  • Twilight

Beror väl på barnet. Min sjuåring skulle lätt fixa att vara ensam en kvart.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • PetraD

väldigt beroende på hur barnet är tycker jag
    finns säkert de som är 5 som skulle klara bättre än en som är 10
    men de flesta som är 7år tror jag klarar det jättebra

• Minxy

Beror på barnet. Min systers barn är nu 6 år och 9 år och dom har varit ensamma hemma (var för sig och tillsammans) ca 1 timme utan problem i år. Dom kan ta fram macka om dom blir hungriga, dom vet vart telefonen är och mammas mobilnummer osv. Dessutom har dom grannen som dom kan springa ner till om dom vill ha vuxen assistans.

• Dr Mupp

Ja de flesta 7-åringar kan man lämna korstare stunder utan problem. Sen finns det ju såklart undantag.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • vi och pyret

Klart man kan lämna en sjuåring hemma i en kvart.  Finns ju självklart undantag på barn som inte kan lämnas, men de är inte så många.

• enny signatur

Va? Menar ni allvar? När jag var 7 travade jag iofs oftast ner till min mormor efter skolan (men dit gick jag ju själv) men jag hade ju kunnat valt att vara hemma i några timmar istället.
    En kvart är ju ingenting. Jag skulle inte gärna lämna min 3åring hemma själv en kvart, men det mest för att hon inte skulle kunna ringa om något hände och risken är att hon skulle slå sig och bli ledsen eller så.
    Men en 7åring? Som 7åring kan man väl plocka fram mat själv och slå på tven eller vad man nu vill göra?
    Vad tror ni ska hända?  

Svar på tråden 7-åring ensam hemma