• Bonus77

7-åring ensam hemma

Hej

Har en liten fråga. Är det ok att lämna en 7-åring ensam hemma vid TVn i 15 minuter?
    Fick skit idag för att jag lämnade min dotter i en kvart?
    Väldigt enkel fråga, snälla hjälp mig?

Pappan

• Svar på tråden 7-åring ensam hemma
  • Flerbarnstokan

min 7 åring är hemma själv ibland om hon inte vill följa med och handla, hon ringer om hon vill något. har inte varit några provblem alls.

• Bonanza

De flesta sjuåringar bör kunna vara ensamma minst någon timme. De flesta nioåringar bör ju klara att gå hem efter skolan och vänta på föräldrarna i några timmar, och någon gång måste man ju börja öva.

Vår femåring får vara hemma ensam ibland om han vill.

• Spexig

Olika från barn till barn, så klart, men jag vet att jag var hemma själv när jag var 7, bra mycket längre är 15 min!

• RosaNapp

Beror väl på barnet, men en 7åring bör väl klara en stund själv.

Min 5åring skulle klara det.

• Tingeling83

Ja 15 min de klara dem !
    Ja hade gjort de & har gjort de !

♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥www.mammanemma.blogg.se♥ ? * ¨ `* ? ? * ¨ `* ? ♥
  • Peppa

Vår son har varit hemma själv till och från sedan han var runt 3-4 tror jag (vi har hund och vill man inte följa med ut så får man vara kvar hemma) när han var mindre så passade jag på att kissa hunden när grabben satt och tittade på film eller dylikt. Från och med att han var ca. 5½ så får han välja om han vill följa med när vi ska åka och handla eller om han vill vara kvar hemma och kika på film eller spela tv-spel/surfa på datorn.  (han har egen dator på sitt rum och ibland sitter han där och kikarpå film eller surfar på bolibompawebben)
    Funkar kanon!

Han har en mobiltelefon med våra nummer på snabbknapparna och ringer om han har några frågor. Dörren är låst och han vet att han inte får släppa in någon. Säkert olika frn barn till barn med vår stora grabb har alltid varit "mogen" så att säga och jag litar på honom :)

Känner DU att du litar på ditt barn och barnet känner att denne vågar vara själv så är det helt OK. Skit i vad alla andra tycker och tänker, det får stå för dem! DU känner ditt barn bäst!

+ så ser jag att sådana där korta stunder av ansvar betyder rätt mkt för vårt barn i alla fall. De växer med ansvaret så att säga :)

• 010306

Tycker att det är okay vid 7 år. Var då vi började träna lite iallafall. Bor lungt på landet & hon kunde med telefonen..dessutom ett lungt barn så ;P

• Maggis

Det beror väl på barnet ifråga. Min 7-åring har ibland haft någon kvart själv hemma om jag hämtat den andre på fsk men då har han ju varit med på det. Nu har han helt plötsligt blivit väldigt skraj för att vara själv så nu gör vi inte så. Men rent generellt så ser jag inga problem med det bara barnet känner sig tryggt.

//Maggis
  • fruis

Verkligen OK så länge barnet inte känner sig ängslig.

• Mimmi P

På vilket sätt är barnet opålitligt?

Jag tycker en 7 åring ska kunna klara sig hemma en timme iallafall.

Svar på tråden 7-åring ensam hemma