• Bonus77

7-åring ensam hemma

Hej

Har en liten fråga. Är det ok att lämna en 7-åring ensam hemma vid TVn i 15 minuter?
    Fick skit idag för att jag lämnade min dotter i en kvart?
    Väldigt enkel fråga, snälla hjälp mig?

Pappan

• Svar på tråden 7-åring ensam hemma
  • PrincessOfIce

Mina barn som är 6 och 8 år gamla klarar att vara hemma själva en stund.. Min åttaåring har till och med fått börja ta sig till affären och köpa mjölk helt själv samt panta burkar.. oj vad stolt han var första gången..
    Tycker absolut att barn i 6 år och uppåt kan vara hemma en stund själva...  så länge som de vet vart de har allt som de kan behöva t.ex DS, tv, frukt och något att dricka om det skulle behövas...

• JWM

lämnar mina själva mer än 15 minuter för kortare saker som måste göras o man ej orkar släpa på trötta ungar kvällstid

minsta är 6½ år

• Smultron ett

Min 6åring har fått börja vara hemma ca 20 min när jag lämnar lillebror på dagis.
    Hon har fått en lapp med instuktioner på hur hon ska ringa mig och vi har övat innan.
    Hon ringer mig varje gång, för lite sälskap Och det går jättebra.

Jag är den som är den!
  • Lovali

Jag tycker det är helt ok om du vet att du har en lugn & mogen dotter/son. Min dotter vill inte vara ensam men hennes jämngamla kompis är ofat ensam 1 timme flera ggr i veckan och tycker det är ok tydligen.

• ashera

Min son blir snart 6 år och började i somras vara hemma ensam korta stunder, av egen vilja.

• sextiotalist

De allra flesta 7-åringar fixar det och längre tid än så. Jag var ensam tidigare än så. Idag är det ju toppen med mobiltelefon och så.

Jag minns när jag gick på lekis (ja, jag är så gammal att det fanns sådant då), då gick jag ensam dit och hem och kunde vårt telefonnummer innan och utan, var och handlade som 6-åring och var även ensam hemma ibland, det kunde vara en timme eller så.

• Pinje

ts, är du pappan eller bonusmamman?

Min sjuåring kan vi skicka till närbelägna affären att handla en paket grädde, eller han kan vara hemma själv när jag går till samma affär och handlar med lillasyster. Om sonen så vill och önskar. Inget problem här men jag vet att jag kan lita på honom. Han får även vara ute och cykla fritt och få hemkomsttid 1-2 timmar senare. Fast vi vet alltid att vi hittar honom hemma hos bästisen! Nu bor vi i en lugn by så det påverkar också hur vi vågar 'släppa' sonen.

• bustjejen

Det beror helt på barnet.
    Min 8 åriga dotter vill inte bli lämnad ensam alls, men min 5 åring kan sitta hemma och titta på tv medans jag går till tvättstugan i 10 minuter.

• sommarblomma1

Jag vet inte om synen på att lämna barn ensamma har ändrats sen jag var liten, jag är 35 och jag kom hem själv efter skolan när jag var 7 år. Tror att jag var hemma upp till 1 eller 2 timmar själv innan mamma kom hem. Pappa kom alltid senare. Mamma ringde då givetvis några minuter efter att hon visste att jag skulle komma hem för att höra att allt var bra!

Fast då gick jag också upp själv på morgonen och förberedde mig för skolan och gick sen själv ut till skolbussen.

Vart inga problem vare sig för mig eller mina föräldrar. Jag tyckte själv det var ok och allting gick bra.

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Annamaja

Själv kalrt kan de vara det, även längre. Men de beror ju lite på den personliga mognaden mer än ålder.

• malachis mamma

Min son är 6 år och har inga som helst problem med att vara ensam hemma en liten stund då o då! Det har han varit i 1-2 år. Bara kortare stunder om jag tex ska lämna lillebror till dagis eller ta en liten promenad. Men han är väldigt lugn och tillfreds med att det.

Vad säger barnet?

• 071001

Ja ts, det skulle jag våga göra ts.

Lämnade Siri 10 min för att gå ner i tvättstugan för lite sen och hon var då 3,5 år. Dörren var öppen, hon vet var tvättstugan ligger och hon såg en film. Jag var mycket tveksam men hon lät så övertygande när hon sa: Det går bra mamma!

Så, vid 7 års ålder skulle jag absolut lämna henne en stund.

• jesslin

Absolut kan du lämna i en kvart bara du säger vad du ska och ha mobilen med dig.

Jag har lämnat Sofia ensam kortare stunder sedan hon var 5(fyller 6 i oktober). Upp till förskolan för att hämta lillasyster om Sofia varit sjuk eller den dagen vi var på inskolning av skolan. Hon har då legat och tittat på tvn om hon varit sjuk. Lämnat altandörren olåst(ytterdörren är svår att få upp) så hon skulle kunna ta sig ut ifall det ska vara något. Till förskolan hittar hon såklart. Vi bor i radhus så det finns alltid någon som är hemma runtomkring också. Men det rör sig bara om max 20-30 min ännu.

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • Ullio

Min dotter tog bussen själv till skolan när hon var 7, i samråd med hennes lärare.. Så ja, jag anser nog att en 7-åring klarar en kvart..

• Lallamen

Självklart hänger allt på att det är okej med barnet och där kan det ju skilja otroligt mycket. Min fyraåring har inga problem att vara själv 15-20 minuter medan kompisens 11 -åring har haft svårt att vara hemma ens när mamma gått till soptunnan.
    Men rent generellt så har jag svårt att se något konstigt med att en 7-åring är hemma själv även betydligt längre tid än 15 minuter.

• Glimma76

Självklart är det det.... maj gadd... när jag var 7 år på 80-talet så hade inte ens alla lågstadielever fritids utan många gick hem med egen nycket.

jag lämnar gärna min 7åring hemma själv en stund, om han vill

Svar på tråden 7-åring ensam hemma