Inlägg från: VNmamma |Visa alla inlägg
  • VNmamma

Äggdonation vs. Adoption

strandsnäcka skrev 2010-08-25 21:13:32 följande:
    Oj, enligt din åsikt, skulle då vi alla som fått våra älskade ivf-barn ha agerat oetiskt?! Jag blir mörkrädd vid tanken på att mitt älskade, efterlängtade, fantastiska barn skulle stöta på sådana åsikter i sitt liv: att hennes liv är ett resultat av något annat än vår stora längtan och kärlek till just henne. Som tur är så tror jag inte att det är så många som delar din åsikt, tack och lov ...
    Nej, vi är nog inte så många. Men precis som jag respekterar ditt val bör du respektera vårt.
  • VNmamma
    strandsnäcka skrev 2010-08-25 22:37:37 följande:
    Visst respekterar jag er rätt att tycka som ni vill. I sak håller jag dock inte alls med. För mig är tanken på att ivf är något oetiskt inte förenlig med ett modernt samhälle. Jag hoppas som sagt att mitt biobarn aldrig behöver stöta på den åsikten i sitt liv. På samma sätt som jag hoppas att mitt adoptivbarn inte ska behöva möta åsikter om att adoption är oetiskt. Och när jag stöter på sådana åsikter ser jag det som min rättighet, och min skyldighet mot mina barn, att stå upp för vad jag tycker.
    Möjligen är jag en omodern människa. Men jag är åtminstone konsekvent

Jag har träffat kristna abortmotståndare som valt IVF. Ett val jag har svårt att få gå ihop. Fast visst, barnlöshet kan få människor att göra sådant de normalt inte skulle göra. För mig och maken blev den ofrivilliga barnlösheten snarare något som stärkte vår uppfattning om livets uppkomst. Att vi som hade så svårt att få det där lilla livet att uppstå och utvecklas, skulle använda en teknik som avslutade livet (för de befruktade ägg som inte sattes in), det gick bara inte.
  • VNmamma
    Jennie med ie skrev 2010-08-25 23:16:26 följande:
    Det har däremot inte jag så svårt att få ihop, inte per automatik liksom. Man kan ju vara emot abort av flera olika anledningar...
    Berätta hur du tänker, jag är nog lite trög just nu.
  • VNmamma
    Jennie med ie skrev 2010-08-25 23:19:46 följande:
    Jo att man är emot abort innebär inte nödvändightvis att man är emot allt hindrande av utvecklingen av ett befruktat ägg. En del anser t ex att livet startar vid ett senare tillfälle än befruktningen, t ex när det fäster sig i livmodern...
    Det har du rätt i, den uppfattningen finns.
  • VNmamma
    Jennie med ie skrev 2010-08-29 17:50:00 följande:
    Du förstår inte? I det första fallet agerar man medvetet på ett sätt som leder till att befruktade ägg inte får chansen att utvecklas vidare till barn. I det andra fallet agerar man inte medvetet så, utan det sker ändå utan att det är ens "fel" liksom.... Man vet om att det sker, men man har inte aktivt valt det.

Hade det funnits ett sätt att veta hur många ägg som kommer att befruktas och sen celldelas så att man sen befrukta precis rätt antal så hade den etiska aspekten som jag är emot försvunnit. Men så funkar det ju inte, och att bara befrukta ett i taget ger för liten chans till graviditet för att det ska bli verklighet. Men hypotetiskt så...
    Vi undersökte möjligheten till att göra IVF med "naturlig cykel" som det kallas, d v s att plocka det (enda) ägg som står på tur att lossa. Vår läkare menade att chanserna för att lyckas - i vårt fall - var alldeles för små för att ett sådant försök skulle bli finansierat av sjukvården. Han rådde oss att kontakta en privat klinik. Den vi tog kontakt med gjorde samma bedömning, för små chanser och eftersom man på kliniken var mån om en god statistik så ville man inte utföra en sådan IVF på oss. Han tipsade om kliniker utomlands där enligt honom det skulle vara möjligt.

Så IVF i naturlig cykel förekommer alltså. 
  • VNmamma
    Jennie med ie skrev 2010-08-29 20:23:38 följande:
    Visst, men som du själv skriver ser det i regel inte ut så i praktiken utan oddsen bedöms för dåliga. Om vi håller oss i Sverige där man inte kan köpa vilka tjänster som helst bara man har pengarna...
    Jag kan tänka mig att IVF i naturlig cykel förekommer med kvinnor som av medicinska skäl inte bör göra en hormonstimulering.
    Etiska överväganden och "omoderna värderingar" om livets uppkomst är nog inte tillräckligt skäl...
  • VNmamma
    Jennie med ie skrev 2010-08-29 20:34:01 följande:
    Eh nä...
    Mina sista rader:
    "Etiska överväganden och "omoderna värderingar" om livets uppkomst är nog inte tillräckligt skäl...
    var en blinkning till ett tidigare inlägg där det stod: 

"För mig är tanken på att ivf är något oetiskt inte förenlig med ett modernt samhälle"
Svar på tråden Äggdonation vs. Adoption