Äggdonation vs. Adoption
Nu krävs det ju att det är äggen det är fel på för att det ska vara ett alternativ till adoption om man adopterar för att man inte kan få biologiska barn.
Vi kommer med största sannolikhet inte att adoptera då min man nyligen har haft cancer och inte blir friskförklarad innan vi fyller 42. För oss är alla andra vägar till barn öppna istället. För mig spelar ursprunget ingen roll, inte heller vem som bär barnet. Vi kan ha donerade, spermier, ägg eller färdiga embryon, jag kan bära barnet eller en surrogatmamma kan göra det.
Jag känner dock igen mig mycket i det jennie med ie skriver. Jag "knyter an" när jag ser våra små embryon på bildskärmen och har haft svårt att förlika mig med tanken på att vi en dag kanske måste ta ett beslut att förstöra några av dem. Nu verkar det inte bli så i det här läget då de pga av upprepade missfall har gått åt. Men jag kan absolut tänka mig att adoptera ett färdigt embryo som annars skulle bli förstört istället för att göra flera egna. Speciellt nu när min man är steril så vi ändå behöver spermier om vi ska göra fler försök. Jag tycker det är mycket tråkigt att embryoadoption inte är tillåtet i Sverige, istället slänger vi massor med embryon varje år samtidigt som vi ger fullt friska kvinnor hormoner och biverkningar för att de ska kunna donera sina ägg.