• Lisakarlsson70

Toa&Dusch på Camping

Hej!

Jag har bott på camping med husvagn två veckor i sommar. Kan direkt säga att detta var första gången jag bodde på camping och i husvagn.

Det var väldigt trevligt och mysigt vid de flesta tillfällena. Men sen fanns det stunder då man bara ville därifrån. Det jag inte riktigt trivdes med var duscharna och toaletterna. Duscköerna var så långa att man fick köa långt ut ur servicehusen. Och inte nog med det, ibland fanns det inte ens varmvatten,

Men det värsta var ändå toaletterna, vem kom på uppfinningen att man inte ska ha en öppning ovan och nedan av toalettbåset??? Är det meningen att man ska få förstoppning på semestern eller? Eller är det bara jag som har lite problem med att göra nr2 vid dessa förhållanden?

Är det någon som känner igen sig skulle det va kul att höra era åsikter och hur ni löst dessa problem:) Det e ju trots allt väldigt mysigt o campa om man tänker bort det nämnda!

Kram Lisa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-20 20:32
    Gick lite fort då jag skrev, det ska självklart stå "vem kom på uppfinningen attha en öppning upptill och nedtill på toaletterna"

• Svar på tråden Toa&Dusch på Camping
  • Lisakarlsson70
    Starkast skrev 2010-08-20 22:21:45 följande:
    Det är ännu värre när man har stomi kan jag tillägga...
    (särskillt när det regnar och ALLT är blött)
    Ja usch de kan ja tänka mig!!
    Skulle du hellre sitta o bajsa ikapp med andra människor?
  • Starkast
    Lisakarlsson70 skrev 2010-08-20 22:42:46 följande:
    Ja usch de kan ja tänka mig!!
    Skulle du hellre sitta o bajsa ikapp med andra människor?
    MYCKET hellre!
    (jag förväntar mig inte att du ska veta hur det fungerar )
    Det är ingen hit att behöva springa till en blöt tolett 17 gånger/dygn pga att påsen lossnar då det inte går att få fast den på huden när allt är blött inne i toakuren.

Dessutom är det en BETYDLIGT starkare lukt som får en själv att vilja kräkas som stannar kvar i hela toautrymmet lååååång tid efter man gått därifrån.
  • Helgapelga

Jag har absolut inga problem med att bajsa på jobbet, det gör jag varje dag (hmm... känns helt naturligt att berätta detta ;) men toaletten ligger inte direkt avsides, så när jag är där inne hör jag vad folk säger utanför = då kan även de höra vad jag gör. Hänger du med? Det jag tycker är pinsamt (men egentligen helt naturligt) är att det först plumsar där inifrån och sedan öppnas dörren och jag kommer ut... Det är lite skämmigt, därför kör jag papperstricket. Jag har också en stor rumpa och sitter inte särskilt långt ut, men bara man inte sitter ALLRA längst in mot locket så brukar det funka. Du får prova dig fram :)

Det luktar inte alls med en sådan liten vattentoalett i husvagnen! Du spolar ju, så det är som en vanlig toalett. Men tyvärr så måste den ju tömmas ibland, och det är ju mindre fräscht... Jag skall vara ärlig och säga att min pappa alltid burit iväg och tömt den när jag var liten, så jag vet inte exakt hur det går till. Men jag kan ju föreställa mig :)

• Starkast
    Starkast skrev 2010-08-20 22:56:18 följande:
    MYCKET hellre!
    Det är ingen hit att behöva springa till en blöt tolett 17 gånger/dygn pga att påsen lossnar då det inte går att få fast den på huden när allt är blött inne i toakuren.

Dessutom är det en BETYDLIGT starkare lukt som får en själv att vilja kräkas som stannar kvar i hela toautrymmet lååååång tid efter man gått därifrån.
    Kan ju tillägga att jag ofta har barn i båset brevid eller väntande utanför som inte är sena med (beroende deras ålder år från år) att kommentera. "vad det luktar mamma!" "jag känner att du byter påsen nu mamma" etc..... 
  • Helgapelga
    MYCKET hellre!

Varför har du stomi? Är det tillfälligt bara eller skall du ha det så hela livet? Vad jobbigt :(
  • Starkast
    Helgapelga skrev 2010-08-20 23:14:37 följande:
    Varför har du stomi? Är det tillfälligt bara eller skall du ha det så hela livet? Vad jobbigt :(
    För att tjocktarmen inte har så bra motorik.

Den är gjord som en tillfällig stomi eftersom ingen visste om den överhuvudtaget skulle hjälpa. Men nu kommer den att bli kvar som den är.

Camping är jobbigt ja
    Det kan ju bli en hel del fukt, särskillt om det regnar och av fukt luckras upp / lossnar klister, vilket kan vara mindre trevligt...

Men campingens fördelar tycker jag överväger
    Mina barn ÄLSKAR att campa och vad gör man inte för sina barn?
  • Lisakarlsson70
    MYCKET hellre!

Oj det där lät inte som en hit:( Saknar du att kunna sittta och bajja vanligt?
    Men samtidgt är det ju tur att man kan få stomi!
  • Lisakarlsson70
    Helgapelga skrev 2010-08-20 22:59:08 följande:
    Jag har absolut inga problem med att bajsa på jobbet, det gör jag varje dag (hmm... känns helt naturligt att berätta detta ;) men toaletten ligger inte direkt avsides, så när jag är där inne hör jag vad folk säger utanför = då kan även de höra vad jag gör. Hänger du med? Det jag tycker är pinsamt (men egentligen helt naturligt) är att det först plumsar där inifrån och sedan öppnas dörren och jag kommer ut... Det är lite skämmigt, därför kör jag papperstricket. Jag har också en stor rumpa och sitter inte särskilt långt ut, men bara man inte sitter ALLRA längst in mot locket så brukar det funka. Du får prova dig fram :)

Det luktar inte alls med en sådan liten vattentoalett i husvagnen! Du spolar ju, så det är som en vanlig toalett. Men tyvärr så måste den ju tömmas ibland, och det är ju mindre fräscht... Jag skall vara ärlig och säga att min pappa alltid burit iväg och tömt den när jag var liten, så jag vet inte exakt hur det går till. Men jag kan ju föreställa mig :)
    Du har inte det? Gud va skönt!! Jag har nämligen lite problem med det... Är du en sån som alltid bajsar efter frukosten på jobbet eller? Min vänninna och kollega är nämligen sån!

Men vad jobbigt, sånt skäms jag oerhört mycket för också, typ vi som har båstoaletter på jobbet. Tänk dig att du sitter och bajsar, en kollega sätter sig bredvid hör allt du gör och sen möts ni vid handfaten... fy fan säger jag bara:) Hur stor rumpa har du då? Nu säger du säkert bara så, för om man har en stor sitter man ju bara på toan helt van ligt, man kan ju inte direkt placera vart det ska hamna:)

Gör det inte? Vad bra, då får man kanske prova på en sån! Haha du ville inte tömma den alltså?;)
  • Jullesmamma

Har inte läst tråden men har campat i många år och innan jag fick laktosproblem sket jag inte utanför hemmet oavsett om det var hos föräldrarna eller på camping, inte så bra kanske...

Angående köer så är ett bra alternativ att inte diska direkt efter maten (alla verkar äta samtidigt) och duscha lite tidigare eller senare än "normalt" (vad nu det kan vara)
    Som sagt "rucka" på tiderna lite så funkar det bättre =)

• Lisakarlsson70
    Jullesmamma skrev 2010-08-20 23:43:27 följande:
    Har inte läst tråden men har campat i många år och innan jag fick laktosproblem sket jag inte utanför hemmet oavsett om det var hos föräldrarna eller på camping, inte så bra kanske...

Angående köer så är ett bra alternativ att inte diska direkt efter maten (alla verkar äta samtidigt) och duscha lite tidigare eller senare än "normalt" (vad nu det kan vara)
    Som sagt "rucka" på tiderna lite så funkar det bättre =)
    Okej, ja men då är du ju en rutinerad campare:) Va? Sket du aldrig någon annanstans en hemma? Hur löste du det då på campingen?:O:O

Ja man får nog som du säger göra om rutinerna lite:) Diska på morgonen o dusha på natten;) Och skita när man är nödig!!!
Svar på tråden Toa&Dusch på Camping