• Lisakarlsson70

Toa&Dusch på Camping

Hej!

Jag har bott på camping med husvagn två veckor i sommar. Kan direkt säga att detta var första gången jag bodde på camping och i husvagn.

Det var väldigt trevligt och mysigt vid de flesta tillfällena. Men sen fanns det stunder då man bara ville därifrån. Det jag inte riktigt trivdes med var duscharna och toaletterna. Duscköerna var så långa att man fick köa långt ut ur servicehusen. Och inte nog med det, ibland fanns det inte ens varmvatten,

Men det värsta var ändå toaletterna, vem kom på uppfinningen att man inte ska ha en öppning ovan och nedan av toalettbåset??? Är det meningen att man ska få förstoppning på semestern eller? Eller är det bara jag som har lite problem med att göra nr2 vid dessa förhållanden?

Är det någon som känner igen sig skulle det va kul att höra era åsikter och hur ni löst dessa problem:) Det e ju trots allt väldigt mysigt o campa om man tänker bort det nämnda!

Kram Lisa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-20 20:32
    Gick lite fort då jag skrev, det ska självklart stå "vem kom på uppfinningen attha en öppning upptill och nedtill på toaletterna"

• Svar på tråden Toa&Dusch på Camping
  • Linda1976
    Lisakarlsson70 skrev 2010-08-20 22:37:05 följande:
    Haha ja det är sant! Vad hade du gjort om du väl hamnade på en camping och var i min sits då? Inte gått på toa eller?:)
    Jag kan inte se hur jag skulle hamna på nån camping, under några somhelst omständigheter. Men jag lider med dig.

Jag förstår inte varför man vill ha det fulare, skitigare, obekvämare och trängre på semestern än vad man har det hemma.

Nooo, camping är INTE min grej. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Starkast
    Lisakarlsson70 skrev 2010-08-20 23:27:15 följande:
    Oj det där lät inte som en hit:( Saknar du att kunna sittta och bajja vanligt?
    Men samtidgt är det ju tur att man kan få stomi!
    Under camping saknar jag det absolut
    Resterande tid nej då det är oerhört smärtsamt då tarmen inte sköter motoriken. (så pass smärtsamt att man kräks/ibland svimmar av smärtan)
    Men fick jag önska mig ännu längre tillbaka i tiden då tarmen fungerade så absolut

Eftersom det inte går, önskar jag istället att åtminstonde vuxna människor kunde låta bli att STIRRA i duschen på badhuset. Vissa står verkligen och råglor utan att kunna släppa blicken, vilket är otroligt jobbigt. Sen är man ju inte mer hörselskadad än att man faktiskt hör kommentarerna de ger varandra när de tror de är utom synhåll. 
    Barn därimot, som ändå är i ögonhöjd med stomin, stirrar aldrig. En enda gång på badstranden fick jag frågan från ett barn vad det var för något (har bikini på badstranden då även jag vill ha lite sol )
    Så jag har slutat duscha utan baddräkten på i badhuset. Är annars en sån som är väldigt noga med hygienen, så duschar noga innan jag åker hemifrån, "sköljer" mig i badhusduschen innan/efter m. baddräkt och duschar när jag kommer hem. Så tror inte jag drar in så mycket extrabaciller.

Nu i somras tältade vi i Stockholm - som haft så minimalt med regn. Vår första natt gav 79mm regn! Vilket gav rätt mycket fukt... Fanns ingen möjlighet att byta påse på själva campingen då det var sjöar på toaletterna. Så med en påse på 3kvart fick vi packa en rygga med extrakläder o stomiombyte och åka till naturhistoriska för att springa ner på toan. Ren, TORR och varm.
    Sen höll vädret sig i schack så det iallafall gick att åstakomma påsbytena.
  • Starkast
    Jullesmamma skrev 2010-08-20 23:43:27 följande:
    Har inte läst tråden men har campat i många år och innan jag fick laktosproblem sket jag inte utanför hemmet oavsett om det var hos föräldrarna eller på camping, inte så bra kanske...

Angående köer så är ett bra alternativ att inte diska direkt efter maten (alla verkar äta samtidigt) och duscha lite tidigare eller senare än "normalt" (vad nu det kan vara)
    Som sagt "rucka" på tiderna lite så funkar det bättre =)
    Bra tios, så brukar vi också göra. fm, mitt på em och senare kväll brukar vara bra. Men morgon/kväll är det stenkört. 
  • Starkast
    Linda1976 skrev 2010-08-21 00:06:11 följande:
    Jag kan inte se hur jag skulle hamna på nån camping, under några somhelst omständigheter. Men jag lider med dig.

Jag förstår inte varför man vill ha det fulare, skitigare, obekvämare och trängre på semestern än vad man har det hemma.

Nooo, camping är INTE min grej. 
    Jag tycker camping är helt underbart! En helt annan frihet! Bara ljudet av att dra upp dragkedjan till fågelkvitter

Vi vaknar i vårt (STORA) tält. Öppnar kylväskan, lager frukost på stormkök.
    Sen en tur till stranden om det är sol.
    När detta är avklarat så ut på dagsturer, lunch ute.
    Kommer hem, badar. Lagar middag vid tältet och myser med familjen.
    Barnen får även många kompisar på camping och har jättekul.
    Man kan även spendera reskassan på annat än dyrt boende.

det enda minus tycker jag är just toan.
    Duschar är helt okej på de flesta campingar och går man inte dit vid"högduschtid". Ett val man får göra.
  • Linda1976
    Starkast skrev 2010-08-21 00:16:05 följande:
    Jag tycker camping är helt underbart! En helt annan frihet! Bara ljudet av att dra upp dragkedjan till fågelkvitter

Vi vaknar i vårt (STORA) tält. Öppnar kylväskan, lager frukost på stormkök.
    Sen en tur till stranden om det är sol.
    När detta är avklarat så ut på dagsturer, lunch ute.
    Kommer hem, badar. Lagar middag vid tältet och myser med familjen.
    Barnen får även många kompisar på camping och har jättekul.
    Man kan även spendera reskassan på annat än dyrt boende.

det enda minus tycker jag är just toan.
    Duschar är helt okej på de flesta campingar och går man inte dit vid"högduschtid". Ett val man får göra.
    Vaknar i manglade lakan, går ner och äter uppdukad frukostbuffé. Äter både lunch och middag ute Sover, äter, duschar, går på toa och nån annan städar, diskar och lagar mat. Ah! Det är semester.

Sorry, I don´t do camping. Förlåt men jag förstår inte grejen.
  • Starkast
    Linda1976 skrev 2010-08-21 00:20:09 följande:
    Vaknar i manglade lakan, går ner och äter uppdukad frukostbuffé. Äter både lunch och middag ute Sover, äter, duschar, går på toa och nån annan städar, diskar och lagar mat. Ah! Det är semester.

Sorry, I don´t do camping. Förlåt men jag förstår inte grejen.
    Har du någon gång testat camping?
    Friheten, långt från vardagens rutiner, barnens lycka där de springer runt o hittar kompisar, sammanhållning med grannarna brevid etc.

Manglade lakan och lättvindig frukost har vi övriga året i vår vardag
  • schuster

Det här brukar hjälpa mig i liknande situationer. Ger mig en funderare. :)

• Linda1976
    Starkast skrev 2010-08-21 00:30:11 följande:
    Har du någon gång testat camping?
    Friheten, långt från vardagens rutiner, barnens lycka där de springer runt o hittar kompisar, sammanhållning med grannarna brevid etc.

Manglade lakan och lättvindig frukost har vi övriga året i vår vardag
    Nej, jag vet att det inte är nåt för mig! Aldrig.

Så du har råd med anställd butler som dukar upp frukostbuffé med nybakat bröd, olika sorters juice, fruktsallad, pannkakor osv, + en städerska  som bäddar rent, lägger dit nya handdukar osv. Intressant

Jag är lika fri på ett lyxhotell som på i en duschkö med badtofflor på fötterna. Faktiskt. 
    Sammanhållning med grannar? Nope, sorry  - inget för mig heller - jag åker på semester för att uppleva storstäder, shoppa, äta ute, bada i turkost varmt vatten, vara ifred, läsa bok på stranden.... inte för att umgås med påtvingade grannar.

Men det är ju tur att folk är olika! 
  • Starkast
    Linda1976 skrev 2010-08-21 10:25:33 följande:
    Nej, jag vet att det inte är nåt för mig! Aldrig.

Så du har råd med anställd butler som dukar upp frukostbuffé med nybakat bröd, olika sorters juice, fruktsallad, pannkakor osv, + en städerska  som bäddar rent, lägger dit nya handdukar osv. Intressant

Jag är lika fri på ett lyxhotell som på i en duschkö med badtofflor på fötterna. Faktiskt. 
    Sammanhållning med grannar? Nope, sorry  - inget för mig heller - jag åker på semester för att uppleva storstäder, shoppa, äta ute, bada i turkost varmt vatten, vara ifred, läsa bok på stranden.... inte för att umgås med påtvingade grannar.

Men det är ju tur att folk är olika! 
    Jag har testat både camping och hotell och gillar båda slagen. De är två helt skillda sätt att semestra på.
    Barnen föredrar camping då de har så mycket roligare då.

Hotell tycker jag personligen är trist i längden. Känner mig så påtvingad att hitta på så många aktiviteter för att barnen inte ska ha tråkigt. Det blir istället en stress.
    På camping tycker jag det är mycket mer vilsamt då barnen tycker det är lika kul att leka med nya kompisar som att åka iväg på aktiviteter. Då kan man ta en dag i lugn och ro mellan de aktiviteter man hittar på. Mycket stress försvinner.

Sen när barnen blir större kommer nog hotellsemestrarna överta. Då är det andra saker de får ut av semestrarna och då är nog campinglivet inte lika kul längre. Då får de under sin uppväxt uppleva båda slagen.
    Var sak har sin tid
  • Starkast

Jag kan inte heller njuta på det sättet du kan av att bli servad med allt de du räknar upp. Ser mer arbetet bakom. Har nog aldrig hänt att vi inte bäddat våra sängar/ryckt ur lakanen när vi bott på hotell

• Jullesmamma
    Lisakarlsson70 skrev 2010-08-20 23:47:30 följande:
    Okej, ja men då är du ju en rutinerad campare:) Va? Sket du aldrig någon annanstans en hemma? Hur löste du det då på campingen?:O:O

Ja man får nog som du säger göra om rutinerna lite:) Diska på morgonen o dusha på natten;) Och skita när man är nödig!!!
    Nepp kunde inte det och konstigt nog mådde jag inte dåligt!?!

Men man behöver ju inte duscha på natten men kanske före frukost eller precis innan lunch, förstår att du inte menar allvar... Sen vänta någon timme efter man ätit med disken Cool
  • Lisakarlsson70
    Jullesmamma skrev 2010-08-21 16:41:58 följande:
    Nepp kunde inte det och konstigt nog mådde jag inte dåligt!?!

Men man behöver ju inte duscha på natten men kanske före frukost eller precis innan lunch, förstår att du inte menar allvar... Sen vänta någon timme efter man ätit med disken Cool
    Men hur länge var ni på campingen då?:OKan tänka mig att det var sköt o komma hem efter det?:)

Jamen precis:)
  • Lisakarlsson70

Inga som campar där ute och haft problem med toaletterna och så?

• Jullesmamma

Vi brukar va ute någon vecka... Så det var skönt att komma hem efter det, numer har jag som tur är inga större problem med det! Lite halvjobbigt om man vet att det är kö...

Svar på tråden Toa&Dusch på Camping