tankar2009 skrev 2010-09-05 20:58:59 följande:
Såhär har faktiskt jag och min sambo gjort några nätter nu när han fortfarande är ledig. Går ju inte när han börjar jobba sen... Min sambo är dock inte jätteförtjust i upplägget för han tycker det är tråkigt att vi inte sover alla tillsammans. Jag däremot känner att det är GULD värt att få åtminstone kanske 3-4 timmar EFFEKTIV sömn där man vet att man inte kommer att bli störd och man till och med kan sova med öronproppar!
Vår lille prins som nu är lite drygt 3 veckor sover lite som han vill, från att ena natten sova jättebra med 3-4 timmars intervaller och somnar direkt efter amning, till att andra nätter inte sova mer än kanske 1-2 timmar åt gången och gny däremellan. Jag har dessutom ont i ryggen och nu efter förlossningen dessutom fått ischias så jag har skitsvårt att hitta en skön sovställning efter det att jag vaknat. Därför tar det ofta tid för mig att somna om... det här med sömnen är ett gissel!
Nu är klockan 21, min sambo la sig klockan 20... och vår prins sover jättegott just nu. Man vet inte om han kommer vakna om några minuter nu eller sova till klockan 24... jag får se hur jag gör, kanske går och lägger mig snart och hoppas på det sista.
För oss hade inte det att göra med vem som jobbade. Det var min sambo som var hemma med barnet de första månaderna, men bara för det kunde ju inte jag helt avsäga mig nätterna. Man är inte nödvändigtvis i behov av mer sömn för att orka jobba än för att orka ha hand om ett barn en hel dag.