• Aeon

Nyfödd vägrar sova på natten, jag får 1 timmes nattsömn och faller i bitar

Vi har en 2 veckors son som är helt underbar! Det enda problemet är att han de senaste 4 nätterna inte sover. Runt 23:00 fram till 6:00 är det omöjligt att få honom att sova i egen säng eller mellan oss. Så fort jag lägger ner honom efter amning så vaknar han och gallskriker. Lyckas han somna på natten så blir det efter 3:00-4:00 och då sover han på mig, men sover väldigt oroligt. Detta medför även att jag inte kan sova om nätterna och känner mig som ett vrak. Runt 6:00-7:00 har pappan tagit sonen så jag fått 2-3 timmars morgonsömn, nu kommer min sambo börja arbeta om ett par dagar och jag vet inte hur jag ska få ens den lilla sömnen på morgonen?!

Det verkar som om han har ont i magen nattetid då han ligger och trycker/stånkar och gråter. (Jag är väldigt noga med rapning under och efter amning) Dagtid sover han 2-3 timmar mellan amningarna men är extremt svår att lägga ifrån sig efter amning även då, ofta får jag amma 3-4 perioder under 1-1,5 timme då han börjar gråta när jag lägger ifrån mig honom.

Är det någon som har tips på vad som kan vara fel eller vad vi kan testa för att han åtminstone ska sova 2 timmar mellan amningarna på natten? Är detta normalt och isåfall hur länge kommer det att pågå?

• Svar på tråden Nyfödd vägrar sova på natten, jag får 1 timmes nattsömn och faller i bitar
  • lövet2

Det är normalt för nyfödda att inte sova på natten, ja. Vänj dig vid att ta några tupplurar under dagen i stället. Senast vid 2-3 månader brukar barnen ha fått en mer normal dygnsrytm.

Är han svår att lägga i från sig, så finns två olika varianter för att förenkla:
    *Skaffa en bärsjal. Många tycker det är en fantastisk uppfinning.
    *Ha en mjuk och skön filt på golvet (kanske ett gammalt täcke med en babyfilt på). Där kan du lägga babyn när han somnat och så sitta bredvid med en hand på honom om det behövs. Då har du i alla fall möjlighet att äta, dricka kaffe, läsa eller vad du nu känner för medan han sover.

• Queenie70

Ja det är helt normalt, och kommer att rätta till sig succesivt. Gör som de flesta andra med nyfödda gör. Stirra dig inte blind på nattsömnen, utan sov när ungen sover på dagen istället.

• Queenie70

Att han vaknar när du lägger ned honom, och att han vill sova på dig, kan bero på att han tycker det är lite kallt. Prova att förvärma ytan du ska lägga ned honom på med en vetekudde eller liknande.

• FruNaftra

Jag hade samma problem med min tjej som nu är 6 månader.

De första 4 månaderna sov hon inte alls på natten. I början gallskrek hon bara. Vi misstänkte att det var magen som gjorde ont så vi började med Minifom och sempers magdroppar. Just då märktes det att det var magen eftersom hon kunde vara vaken i över 11 timmar på raken och bara skrika konstant. 3 dagar senare var hon som en ny bäbis. Hurra hurra!

Men hon ville fortfarande inte sova på natten. Man satt uppe med henne till 5 på morgonen. Var det riktigt illa somnade hon vid 6, hade man tur somnade hon vid 3...men det var inte vanligt. Tror du att bebisen har ont i magen är det bra att prata med BVC och se om de rekommenderar magmedicinen. Det andra, att din bebis inte sover, behöver du inte göra något åt för det kommer rätta till sig tillslut. Sov på dagen när ditt barn sover så får du också din sömn. Detta är alltså jättevanligt. Inte lätt för en bebis att veta när det är dags att sova när den kommer ut ur magen. Men tillslut ska den rätta sig efter er dygnsrytm ska du se. Men som sagt kan det ta en liten stund. Håll ut!

Lycka till

• Maraschino

Testa att ge Sempers magdroppar om han har jobbigt med luft i magen, de fungerar jättebra för de flesta!

Sen kan du prova att ladda upp med massor av kuddar i sängen så att du kan halvligga och ha honom på magen när ni sover, min äldsta kille sov på min mage väldigt länge men då fick både han och jag sova och sömnen är mer värt än sättet man sover på ibland!!

• sihn

alla mina tre barn har trilskats i början, mitten barnet ville bara sova på mig. Kom då på att hon kanske gillade att ligga på mage. så jag lag henne på mage (nu får jag väl hur många som helst mothugg, HUR kan jag lägga en bebis på mage, men  hör och häpna, hon överlevde) och sen dess sov hon mycket mycket bättre.
    Den yngste var det samma sak med (och han har också överlevt)

så mitt tips är att prova att lägga på mage, det kanske hjälper.

• pluvdo

Får han i sig nog med mat? Min son skrek väldigt mycket i början, i synnerhet på nätterna, och det visade sig att det berodde på att han inte fick nog.

• Melly

Rapa inte på natten om det görså att han vaknar. Låt honom amma till söms och låt honom sen fortsätta sova tätt intill dig. Alltså att han sover hos dig i sängen.

Helt normalt att han vaknar och gråter om du lägger ifrån dig honom. Såna små bebisar har oftast ett mycket stort behov utav närhet och är inte mogna för att ligga ensamna. Bärsjal om dagarna, amma till söms och samsovning om nätterna är mina tips Och som sagt att du struntar i att rapa honom på natten. Eller om du tror han får ont i magen annars så rapa honom och låt honom sen få bröstet igen efter rapen så att han kan ligga och snutta sig till söms. På slutet av amningen när han håller på att snutta sig till söms så lät han ändå knappt äta nåt så att då så gör det ingen om han somnar vid bröstet utan att rapa.  När han sen har sovit en liten stund med bröstet i munnen så kan du försiktigt lirka ut bröstet men ligg kvar nära honom så att han känner din närhet för att det gör honom trygg.

• ModestyBlaze

Och så kommer jag med det kontroversiella rådet... MER MAT! Jag vet låter galet, men min erfarenhet är att så här små skall sova gott och då minst 3 timmar efter att ha ammat ordentligt. Om de inte gör det utan vaknar så fort man lägger dem från sig är det MER MAT som skall till. Om du törs som experiment, ge en slurk ersättning så får du se om det funkar.

Tänk på att: Dricka MYCKET!!! MASSOR!! Gärna LuzernTe. ÄT FET mat! Riktigt fett och ofta. VILA, om man inte vilar eller sover så minskar mjölkproduktionen, detta märkte jag mest på just mängden mjölk.

Jag var ute och gick med min nyfödda på dagarna och då sov han för att sen inte sova nattetid, detta gjorde att min mjölkmängd inte riktigt räckte till för att få till den där "Proppmätta" känslan som man sen sover gott på.

SÅ, ät, vila och dick. MINST 2L/dag gärna 3-4.

sov på dagen när barnet gör det om du kan så skall du se att det kommer ikapp. Men som test kan man amma och sen ge lite ersättning antingen i flaska eller i kopp.

• maxibusius

När min dotter gjorde likadant, så upptäckte jag det här knepet som funkade:

Jag satt upp i sängen och ammade henne, höll henne sedan upprätt tills hon rapade, och då lade jag även mitt eget täcke om hennes rygg och nacke. Efter en stund lade jag ner henne jämte mig, fortfarande i täcket, så att hon fick behålla täckets värme och min doft. Inlindad i täcket sov hon sedan så gott, så gott. Kan vara bra att alltså ha två täcken så att du inte ligger kvar under och stör barnet med dina rörelser. Eller, så snor du pappans täcke! ;)

Lycka till!

• Melly
    ModestyBlaze skrev 2010-08-22 18:22:27 följande:

Och så kommer jag med det kontroversiella rådet... MER MAT! Jag vet låter galet, men min erfarenhet är att så här små skall sova gott och då minst 3 timmar efter att ha ammat ordentligt. Om de inte gör det utan vaknar så fort man lägger dem från sig är det MER MAT som skall till. Om du törs som experiment, ge en slurk ersättning så får du se om det funkar.

Tänk på att: Dricka MYCKET!!! MASSOR!! Gärna LuzernTe. ÄT FET mat! Riktigt fett och ofta. VILA, om man inte vilar eller sover så minskar mjölkproduktionen, detta märkte jag mest på just mängden mjölk.

Jag var ute och gick med min nyfödda på dagarna och då sov han för att sen inte sova nattetid, detta gjorde att min mjölkmängd inte riktigt räckte till för att få till den där "Proppmätta" känslan som man sen sover gott på.

SÅ, ät, vila och dick. MINST 2L/dag gärna 3-4.

sov på dagen när barnet gör det om du kan så skall du se att det kommer ikapp. Men som test kan man amma och sen ge lite ersättning antingen i flaska eller i kopp.

Min yngsta dotter gick upp som en raket och åt hur mycket som helst men att hon ville ändå amma varannan timme om nätterna Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet för bebisarna så att dom kan vilja amma tätt även fast att dom får mer än tillräckligt med mat.
  • gavagai

Ett annat tips är ju att dela upp nätterna. Se till att ni var och en får sova med öronproppar åtminstone fem timmar per natt eller liknande (om ni t.ex. bestämmer att natten varar mellan 21.00 och 7.00). Jag kände att det var nödvändigt att få sova ett antal timmar i sträck för att inte bli tokig, och fem-timmars-jour för vardera föräldern kan funka rätt bra. Din sambo kan mata med flaska alternativt (om ni inte vill det) lägga barnet till ditt bröst under den halva av natten då han är ansvarig.

• Aeon

Tack för alla tips! vad skulle man göra utan sina medmänniskor :)

Det har blivit bättre! Började med att låta honom sova på mig med massa kuddar bakom mig, vilket fungerar jättebra. De senaste 2 nätterna så ligger han på en låg kudde i höjd med min mage och sover med överkroppen på kudden och underkroppen på min mage ( det blev lite svettigt med hud mot hud en hel natt) Kudden han ligger på är väl stoppad åt alla håll så han kommer ingenstans. Vi sover 2-3 timmar i sträck på natten mellan amningarna.

Har även kört 1,5 vecka med semper magdroppar och har precis börjat med Minifom droppar då han fortfarande verkar ha väldigt ont i magen och skriker/stånkar tills det kommer ut luft, men bara på dagen! Vi har också börjat handpumpa ut lite mjölk precis innan amning så han inte kväljs av att det kommer för mycket för snabbt och sväler massa luft, samt avbryter amningen halvvägs (efter 10-15 min) och rapar.

Jag har även slutat äta mat med mjölkprotein, choklad, frukt, lök, kryddor, ägg, nötter osv. Sånt som kan påverka hans lilla mage. Detta är väl det värsta tycker jag, så fruktansvärt tråkigt att äta, men vad gör man inte när han har så ont i magen :)

Nu är det mycket bättre med sömnen så jag hoppas hans mage ordnar sig också! Han äter väldigt bra och har gått upp 1 kg på 3 veckor och vuxit 5 cm. Jag har gått ner 14 kg (av 18 grav.kilon) av den ändrade kosten :)

• Flickan och kråkan

Min yngsta hade vänt helt på dygnet första 7 veckorna....det var "kul" ......hade och har hans storebror hemma också så jag var i praktiken vaken dygnet runt för storebror sov ju inget på dagen.....märkligt nog så gick det rätt ok ändå, fast urtrött var jag. Det brukar rätta till sig ganska snart av sig själv. Nyfödda har inte koll på dygnet och vill det sig illa så har de helt uppåtväggarna dygnsuppfattning, som min yngsta . Tänk också på att tarmarna inte är riktigt mogna när de föds.....de stånkar och fiser en hel del....det går också över   .

• Hoppetossan 79

Här kommer mina tips (har inte läst de andra)

Om du misstänker att han är gasig i magen, prova minifoamdroppar + kolikmassage för att massera ut gaserna)

När han vaknar, ta upp honom och lägg dig på sidan och försök sova samtidigt som du ammar. Låt honom i värsta fall amma hela natten så att du i alla fall får lite mer sömn Naturligtvis kommer han inte äta hela natten utan han kommer somna ifrån men när han vaknar har han ju fortfarande tutten kvar. Försök att byt sida under natten. Jag brukade lägga en kudde bakom bäbisen om den låg på utsidan för att minska risken att den rullade ner från sängen.   Det här funkade bra för mig.

Försök styra så att han har vakentid på kvällen så att han verkligen är trött till natten.

Försök att sova när han sover om du har möjlighet. All sömn är bättre än ingen sömn.

Gillar han babyskyddet? Prova att lägga honom i det och ställa det bredvid sängen. Då kan du ligga i sängen och hålla i handtaget och vagga honom tills han somnar om.

och till tröst! Det här är ju oftast av övergående natur. Det kommer att bli bättre!

• tankar2009
    gavagai skrev 2010-08-22 21:47:53 följande:
    Ett annat tips är ju att dela upp nätterna. Se till att ni var och en får sova med öronproppar åtminstone fem timmar per natt eller liknande (om ni t.ex. bestämmer att natten varar mellan 21.00 och 7.00). Jag kände att det var nödvändigt att få sova ett antal timmar i sträck för att inte bli tokig, och fem-timmars-jour för vardera föräldern kan funka rätt bra. Din sambo kan mata med flaska alternativt (om ni inte vill det) lägga barnet till ditt bröst under den halva av natten då han är ansvarig.
    Såhär har faktiskt jag och min sambo gjort några nätter nu när han fortfarande är ledig. Går ju inte när han börjar jobba sen... Min sambo är dock inte jätteförtjust i upplägget för han tycker det är tråkigt att vi inte sover alla tillsammans. Jag däremot känner att det är GULD värt att få åtminstone kanske 3-4 timmar EFFEKTIV sömn där man vet att man inte kommer att bli störd och man till och med kan sova med öronproppar!
    Vår lille prins som nu är lite drygt 3 veckor sover lite som han vill, från att ena natten sova jättebra med 3-4 timmars intervaller och somnar direkt efter amning, till att andra nätter inte sova mer än kanske 1-2 timmar åt gången och gny däremellan. Jag har dessutom ont i ryggen och nu efter förlossningen dessutom fått ischias så jag har skitsvårt att hitta en skön sovställning efter det att jag vaknat. Därför tar det ofta tid för mig att somna om... det här med sömnen är ett gissel!
    Nu är klockan 21, min sambo la sig klockan 20... och vår prins sover jättegott just nu. Man vet inte om han kommer vakna om några minuter nu eller sova till klockan 24... jag får se hur jag gör, kanske går och lägger mig snart och hoppas på det sista.  
  • gavagai
    tankar2009 skrev 2010-09-05 20:58:59 följande:
    Såhär har faktiskt jag och min sambo gjort några nätter nu när han fortfarande är ledig. Går ju inte när han börjar jobba sen... Min sambo är dock inte jätteförtjust i upplägget för han tycker det är tråkigt att vi inte sover alla tillsammans. Jag däremot känner att det är GULD värt att få åtminstone kanske 3-4 timmar EFFEKTIV sömn där man vet att man inte kommer att bli störd och man till och med kan sova med öronproppar!
    Vår lille prins som nu är lite drygt 3 veckor sover lite som han vill, från att ena natten sova jättebra med 3-4 timmars intervaller och somnar direkt efter amning, till att andra nätter inte sova mer än kanske 1-2 timmar åt gången och gny däremellan. Jag har dessutom ont i ryggen och nu efter förlossningen dessutom fått ischias så jag har skitsvårt att hitta en skön sovställning efter det att jag vaknat. Därför tar det ofta tid för mig att somna om... det här med sömnen är ett gissel!
    Nu är klockan 21, min sambo la sig klockan 20... och vår prins sover jättegott just nu. Man vet inte om han kommer vakna om några minuter nu eller sova till klockan 24... jag får se hur jag gör, kanske går och lägger mig snart och hoppas på det sista.  
    För oss hade inte det att göra med vem som jobbade. Det var min sambo som var hemma med barnet de första månaderna, men bara för det kunde ju inte jag helt avsäga mig nätterna. Man är inte nödvändigtvis i behov av mer sömn för att orka jobba än för att orka ha hand om ett barn en hel dag.
Svar på tråden Nyfödd vägrar sova på natten, jag får 1 timmes nattsömn och faller i bitar