• ODS

    Vi som har sjukersättning på heltid vad händer med oss?

    Som frågan lyder, vad händer med oss som fått beviljad sjukersättning(förtidspension)? Som jag fattat det kommer ni avskaffa denna för oss under 58 år, vad finns för alternativ.


    Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • Svar på tråden Vi som har sjukersättning på heltid vad händer med oss?
  • Socialdemokraterna

    Hej och tack för din fråga.

    Vårt gemensamma rödgröna förslag till hur sjukförsäkringen ska fungera innebär självklart inte att människor under 58 år med stadigvarande helt nedsatt arbetsförmåga kommer att få sänkt ersättning. Du behöver alltså inte vara orolig för det.


    Utgångspunkten i vårt förslag är att vi aldrig kommer att lämna någon människa i sticket! Det är också anledningen till att vi har föreslagit en åldersgräns för när en person tidigast kan erbjudas förtida pension. Vi vill inte ge upp om en enda människa innan dess att alla möjligheter är uttömda. Alla har rätt till rimliga livsvillkor, att bidra i samhället och ha en egen försörjning.


    Vi har i vår överenskommelse koncentrerat oss på de förändringar vi vill göra i förhållande till dagens bristfälliga regler. Vi kommer inte att genomföra några förändringar för den grupp svårt sjuka personer som har stadigvarande helt nedsatt arbetsförmåga. Alltså, permanent sjukersättning eller motsvarande vill vi behålla för denna begränsade grupp och den som idag har beviljad sjukersättning ska inte vara orolig för att få försämrade villkor.


    Till skillnad från regeringen kommer vi inte att rycka undan försörjningen för människor i utsatta situationer. Vi kommer att utreda alla konsekvenser av våra förslag till ändringar innan de genomförs, och lyssna på experternas åsikter.


Svar på tråden Vi som har sjukersättning på heltid vad händer med oss?