• Mias77

    Svenska kyrkan eller förbundet Humanisterna

    Enligt Christer Sturmark (se www.newsmill.se/artikel/2010/07/16/broderskapsr-relsen-en-belastning-f-r-socialdemokraterna) så lär Mona Sahlin utan att tveka ha svarat "Humanisterna" när hon ombads att snabbt välja mellan dem och Svenska kyrkan.

    Jag skulle gärna vilja ha
    a) en kort förklaring från Mona där hon berättar varför hon valde detta alternativ
    b) en sammanfattning av hur Socialdemokraterna ställer sig till de frågor som förbundet Humanisterna driver

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 22:54
    Det som redan är sagt är väl svårt att ändra på, men finns det verkligen inget mer att tillägga?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-26 19:25
    Tack för svaret! (Moderaterna har fortfarande inte svarat på motsvarande fråga om alliansens politik ...)

    Två följdfrågor:

    Ska vi tolka svaret på a) som att Mona är medlem i Humanisterna? Annars kunde hon ju lika gärna ha svarat "Svenska kyrkan" med exakt samma motivering.

    Även om förbundet Humanisterna knappast kan kvalificera sig som folkrörelse så är det naturligtvis viktigt att både de och andra har möjlighet att driva de frågor som man tycker är viktiga. Socialdemokraterna driver ju också olika frågor och har dessutom stora möjligheter att påverka hur samhället ska utvecklas, och därför vill jag gärna veta vilken åsikt ni har i just de frågor som Humanisterna driver. Ska vi tolka svaret på b) som att ni inte har några åsikter om förhållandet mellan samhälle och religion?

  • Svar på tråden Svenska kyrkan eller förbundet Humanisterna
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Först av allt, jag ber om ursäkt för att du fick vänta på svaret.

    Mona Sahlin fick den här frågan i en utfrågning där man skulle välja mellan två alternativ. Eftersom hon själv inte är medlem i Svenska kyrkan valde hon Humaniserna.

    Såväl organisationer som Humanisterna och de religiösa samfunden som övriga folkrörelser har en viktig roll att fylla i vår demokrati. Jag tycker att det är bra att det finns många organisationer, som driver många olika frågor, och som var och en av oss kan ta beslutet att bli medlem eller stödja på annat sätt.

Svar på tråden Svenska kyrkan eller förbundet Humanisterna