• Lindzi­e
    Äldre 1 Sep 09:05
    40649 visningar
    21 svar
    21
    40649

    Min dotter har vitiligo

    Hej,

    Min dotter fick vitiligo för ett år sedan när hon var 4 år. Hon fick en chockartad spridning så nu är hon vita fläckar på ögonlocken, knäna, armbågarna, händerna, fötterna och genitalierna o under armarna.

    Vi smörjer henne med Elocon o protopic sedan i mars och nu när vi var i Turkiet 2 veckor så har hon fått återpigmentering på ögonlocken, knäna, händerna, armbågarna och underarmarna o runt magen. Önska så att vi kunde vart kvar i Turkiet några veckor till då det kom ny återpigmentering varje dag.

    Men nu har vi bokat resa till Thailand över jul o nyår och tills dess tänkte jag köpa en UVB lampa och lysa på fläckarna 3 gånger i veckan.

    Min dotter lider inte heller av dem, vad jag vet !

    Hon har sagt en gång att hon inte vill ha sina vitafläckar annars har vi inte hört något.

    Mvh Lindzie

  • Lindzi­e
    Äldre 16 Sep 09:47
    #3

    Hej igen,

    Elocon och Protopic fick vi utskrivet av en hudläkare på KS.

    Jag är helt säker på att min dotters återpigmentering beror på solen o säkert i kombination med elocon.
    Vi hade ingen solskyddsfaktor alls på vår dotter inte ens när vi var i Turkiet 2 veckor, hon har sånt grymt
    pigment. Hon har aldrig behövt solskyddsfaktor.

    Jag vet precis hur Ni har det, min dotter fick en expotionsartade vinter då det dök upp nya fläckar hela tiden i säkert 6 månader MEN nu har inte fått fler fläckar på några månader. Så peppar, peppar att det inte kommer fler fläckar mer.

    Min dotter har under armarna, knävecken, händerna, ögonlocken, genitalierna, svanken, armbågarna, knänen o fötterna. Däremot har återpigmentering skett under armarna, knävecken, knänen o armbågarna så mycker håller
    på att försvinna helt.

    Min dotter bryr sig inte heller om sina fläckar men en dag kommer hon att bry sig om dem o säkert må psykiskt dålig över dem. "Men vitiligo hos barn har god prognos o förbättras oftast spontant ".

  • Lindzi­e
    Äldre 17 Sep 10:04
    #6

    Hej igen,

    Man kan inte få hudcancer där man har vitiligofläckar ... hon brände sig inte men vart röd istället för vit men hon hade inte ont. Hemma bränner hon sig aldrig på sina fläckar när hon är i solen. Men det är ju starkare sol i Turkiet.

    Dem fläckarna som hon var röd på är dem fläckarna som har återpigmenterats mest.

    Jag har nu köpt en UVB lampa som jag lyser på fläckarna 3 gånger i veckan, så får vi se om det ger något resultat.

    HUr gammal är din dotter idag ? o vart har hon sina fläckar ?

    Bor Ni i stockholm ?

  • Lindzi­e
    Äldre 20 Sep 08:42
    #9

    Ok, Jag har läst på Vitiligoförbundet.se och fått veta av läkaren att man ej kan få hudcancer där man har vitiligofläckar i och med att du saknar ju pigment där.  Däremot har vissa lättar att bränna sig på fläckarna än övrig hud !

    Enl min dotters läkare är det bra att bränna sin hud på fläckarna då huden då kan återpigmenteras. Dem som har vitiligo saknar bara pigment i det översta hudskicktet, dem ahr alltså pigment kvar under det översta skicktet.

    Vi har nu fått vår UVB lampa så 3 gånger i veckan lyser vi nu med denna lampa på min dotters fläckar, så vi får se om det ger samma resultat som solen gav ... alltså att fläckarna återpigmenteras ännu mer. JAg håller alla tummar i världen !

  • Lindzi­e
    Äldre 28 Oct 13:33
    #11

    Hej MammaMu78,

    Ja, vi har gått med i Vitiligoförbundet. Håller helt med att det kan vara skönt att ha möjlighet
    att träffa och prata med föräldrar i samma situation. Och precis som du skrev att när barnen
    blir äldre kunna ha möjlighet att träffa andra barn med samma sjukdom.

    Vi var först hos husläkaren sedan skickade dem en remiss till Barnhudläkarmottagningen
    på Karolinska Sjukhuset. Och där går vi nu ... återbesök var 6:e månad.

    Bor Ni i stockholm ?

    //Lindzie

Svar på tråden Min dotter har vitiligo