• Anonym (Min Farfar =92år)

    Vad ska jag tänka på vid en flytt till ett äldreboende?

    Hej!

    Snart ska jag hjälpa min gamla farfar på 92år att flytta till ett äldreboende från sin villa
    och nu sitter och funderar på vad jag bör tänka på när jag ska flytta honom.

    Är själv endast 27år och känner att detta egentligen är min pappas uppgift,
    men tyvärr finns han sedan många många år tillbaka inte i livet,
    därav har det blivit min uppgift att hjäla farfar.

    Känner att jag har för lite livserfarenhet, därav jag är nervös och
    känner att jag behöver hjälp från andra än min familj här hemma
    på vad jag behöver tänka på vid flytten.
    Farfar har själv ALDRIG flyttat, utan bott på samma gård i hela sitt liv.

    Grejen är att min farfar bor ca 4h enkel bilfärd från mig och min familj
    och jag kommer åka upp med min familj för att hjälpa honom över dagen, eller rätta sagt dagarna, tror att det kommer krävas minst två arbetsdagar däruppe.

    Nu till min fråga, vad behöver jag tänka på vid en flytt av min gamla farfar till ett äldreboende???

  • Svar på tråden Vad ska jag tänka på vid en flytt till ett äldreboende?
  • Anonym (intemkkthjälp)

    Hur ställer sig din farfar till flytten?
    Är han "klar i huvudet" eller virrig/dement ?
    Vem ska ta hand om hans hus? Bor farmor kvar?

    Hans kläder kanske bör namnmärkas?
    Kan han gå? Kanske behöver han då några bekväma inneskor?
    Packa med saker som gör att han känner sig hemma exempelvis favoritfåtölj, tavlor, foton etc 

  • Cia o krabaten

    Att huset kommer ta en evigheter och flera sopcontainers att tömma...

    Tömde mina morföräldrars hus för 10 år sen och vi var många som hjälpte till och fy vad med massa gammalt man fick slänga! 

    Men det var kanske inte det du undrade, utan mera själva flytten av farfar?
    Kläder som är märkta med namn, lite personliga saker som någon lampa och tavlor, gardiner, en fotölj kan vara mysigt att få med sig.
    Vet inte hur pigg han är, om en egen TV är ett alternativ?  

  • Betty Boop

    Min mormor har nyligen flyttat till ett äldreboende. Hon har ett rum med lite egna möbler och ett litet pentry. Hon lagar ingen mat själv i pentryt, det är mest till för att koka kaffe när vi anhöriga hälsar på. Nu var det inte jag utan min mamma som hade huvudansvaret för själva flytten, men jag har ändå varit delaktig.

    Det du kan tänka på är att din farfar får med sig lite saker hemifrån så att han känner sig hemma på det nya stället. Tavlor, lite prydnadssaker, bordslampa, matta, fotografier etc. Min mormor har tex lite kaffekoppar i pentryt så att hon får fika i sina gamla vanliga koppar när hon får besök. De håller liksom minnet vid liv.

  • sheena82

    Tycker du har fått bra råd, men du kanske kan ringa boendet och höra vad dom tycker?

  • Anonym (Hmm)

    Man kan även åka i förväg och se hur boendet ser ut. Om det ser sterilt eller institutionsartat kan man ofta få tapetsera (om man vill) för att få det mer hemtrevligt. Allt för att det nya boendet ska kännas mer som ett hem. Viktigt ta med saker han trivs att ha runt sig och känner igen.

    Har han pengar på bankkonto så ta ut dessa och sätt i bankfack istället. De kan ta i när det gäller vad man ska betala på dessa ställen. För att få känna att de inte är pank hela tiden kan det vara bra att ha sparande som inte står i dennes namn så att säja.

  • Anonym (Min Farfar =92år)
    Anonym (intemkkthjälp) skrev 2010-08-22 22:58:38 följande:
    Hur ställer sig din farfar till flytten?
    Är han "klar i huvudet" eller virrig/dement ?
    Vem ska ta hand om hans hus? Bor farmor kvar?

    Hans kläder kanske bör namnmärkas?
    Kan han gå? Kanske behöver han då några bekväma inneskor?
    Packa med saker som gör att han känner sig hemma exempelvis favoritfåtölj, tavlor, foton etc 
    Min farfar har äntligen acceptera en flytt, efter bra många års pratade om diverse, först ville inte kommunen erbjuda honom något annat än hemtjänst, men äntligen har det insett att han är gammal och inte behöver gå den vanliga vägen med att först ha hemtjänst, (vilket han total vägrar) och sen får man erbjudande om ett boende.
    Eftersom vi alla bor minst 4h enkel bilfärd från honom så är det via telefon vi prata med honom
    och de senaste åren har det blivit allt svårare att prata med honom över telefon (han hör bara det han vill). Och bara de senaste månaden har det varit skitsvårt att få tag i honom via telefon, sist tog det ca 3 veckors försökande att ringa honom. Men jag hade kontakt med en granne till hnom, så jag visst att hon mådde bra :)

    Han är klar i huvudet, men börjar bli lite virrig nu de sista året.

    Bra fråga, vem ska ta hand om hans hus.
    Nej, farfar har varit änke man i 30år nu :(
    Hann aldrig träffa farmor, knappt min mamma han träffa henne.

    Tack för tipset, kläderna måste namnmärkas och ev. köpa nya stor
    om han nu accepterar det. Vilket kan vara svårt.

    Jodå, hans favoritgungstol ska med :)
    Cia o krabaten skrev 2010-08-22 22:58:48 följande:
    Att huset kommer ta en evigheter och flera sopcontainers att tömma...

    Tömde mina morföräldrars hus för 10 år sen och vi var många som hjälpte till och fy vad med massa gammalt man fick slänga! 

    Men det var kanske inte det du undrade, utan mera själva flytten av farfar?
    Kläder som är märkta med namn, lite personliga saker som någon lampa och tavlor, gardiner, en fotölj kan vara mysigt att få med sig.
    Vet inte hur pigg han är, om en egen TV är ett alternativ?  
    Tack och lov kommer det inte ta så lång tid att tömma, tror jag.
    Han bor i ett litet hus med ett kök, vardagsrum/sovrum, finrum och toalett.
    Inte så stort med andra ord :)

    Dock är jag ganska säker på att vi kommer inte kunna tömma huset helt förrän nästa sommar, samt han pratade tidigare om att ha en auktion, vilket jag tycket är lite svårt att ha pga få grejer. Men då pratar vi nästa sommar, hoppas jag.

    Jepp, TV måste han ha.
    Betty Boop skrev 2010-08-22 22:58:58 följande:
    Min mormor har nyligen flyttat till ett äldreboende. Hon har ett rum med lite egna möbler och ett litet pentry. Hon lagar ingen mat själv i pentryt, det är mest till för att koka kaffe när vi anhöriga hälsar på. Nu var det inte jag utan min mamma som hade huvudansvaret för själva flytten, men jag har ändå varit delaktig.

    Det du kan tänka på är att din farfar får med sig lite saker hemifrån så att han känner sig hemma på det nya stället. Tavlor, lite prydnadssaker, bordslampa, matta, fotografier etc. Min mormor har tex lite kaffekoppar i pentryt så att hon får fika i sina gamla vanliga koppar när hon får besök. De håller liksom minnet vid liv.
    Exakt, farfar vill ha "helpension" som han säger, ska försöka ringa imorgon när barnen är lugna till kommunen och prata med någon ansvarig ang. "helpension" av mat etc.

    Farfars boende är ett rum och möblerbart pentry (vad jag uppfattat).
    sheena82 skrev 2010-08-22 23:01:23 följande:
    Tycker du har fått bra råd, men du kanske kan ringa boendet och höra vad dom tycker?
    Ringde äldreboende och fick inte så bra hjälp, kunde knappt ge min telefonnumret till tidigare hyresgästen.
    Anonym (Hmm) skrev 2010-08-22 23:14:31 följande:
    Man kan även åka i förväg och se hur boendet ser ut. Om det ser sterilt eller institutionsartat kan man ofta få tapetsera (om man vill) för att få det mer hemtrevligt. Allt för att det nya boendet ska kännas mer som ett hem. Viktigt ta med saker han trivs att ha runt sig och känner igen.

    Har han pengar på bankkonto så ta ut dessa och sätt i bankfack istället. De kan ta i när det gäller vad man ska betala på dessa ställen. För att få känna att de inte är pank hela tiden kan det vara bra att ha sparande som inte står i dennes namn så att säja.
    Tyvärr är det inte ett alternativ att åka i förväg, då en resa innebär 8h i bilen och detta gör man inte mer än onödigt då man har tre småbarn under 5år.

    Tror inte han kommer acceptera om jag börjar diskutera hans pengar, men tack ändå för tanken.
    Ska ändå ta upp ämnet då jag träffar min gamla farfar.
  • Anonym (*)

    Ofta har äldreboende en lista med saker som behövs, sängsaker, extra sängsaker, lite koppar, toalettsaker osv. Fråga om en sån så ni vet vad för grundsaker han behöver. Se till att få med saker som betyder något och få det att bli hemtrevligt, någon fin tavla, gardiner, prydnadssaker, fotölj osv.

  • Anonym (uska)

    Du har fått jättebra tips som det är men jag tänkte bara säga att man kanske kan kolla så att din farfar har alla kläder han behöver. Dom äldre, i synnerhet män har en tendens att inte vilja köpa nya kläder och ha kanske ett par kalsonger som är hela. Och just att namnmärka allt för att kläder kan få fötter, i synnerhet i början när personalen inte känner igen kläderna. Ordentliga namnlappar som inte går att tvätta bort namnet är såklart bäst.

    Bra fotriktiga inneskor är jättebra att ha. Dom flesta boenden har ett samtal med personen som ska flytta in + anhörig och då kan du vara med och berätta vad han tycker om att pyssla med för saker och hur han är som person. Som anhörig kan det vara skönt att personalen vet om detta så att dom vet om det när det är dags för aktiviteter.

    Sen är alltid den första tiden lite kämpig när dom äldre ska flytta till ett boende. Det är kanske inte som dom hade tänkt sig så det kan vara bra om man har möjlighet att komma och hälsa på lite oftare för att pigga upp.

    Lycka till! 

  • sheena82

    Okej, att dom inte vill ge dig numret till förra hyresgästen är inte så konstigt, det ger man väl inte ut hur som helst? Jaja, men jag hade ringt igen, på ett boende jobbar det ju mer än en person, så be att få tala med någon annan. Eller så tala med den som är föreståndare.

  • Anonym (Min Farfar =92år)

    Pratat med min kära farfar idag, ska flyttanmäla honom via internet, samt flytta hemtelefonen via internet
    och adressändra till lokaltidningen.
    Har även ringt till den ansvarige för att fixa hans "beställning" av hjälp.
    Han vill ha lunch, middag....

    Farfar berättade att han hade suttit och märkt kläderna, hoppas det vara går att läsa nu ;)

    Tal om kalsongen sa han att han hade massor av, men han använder sig av inkondensskydd, eller vad det nu heter med ett finare ord.


    Anonym (*) skrev 2010-08-23 06:03:32 följande:
    Ofta har äldreboende en lista med saker som behövs, sängsaker, extra sängsaker, lite koppar, toalettsaker osv. Fråga om en sån så ni vet vad för grundsaker han behöver. Se till att få med saker som betyder något och få det att bli hemtrevligt, någon fin tavla, gardiner, prydnadssaker, fotölj osv.
    Ska ringa och kolla om det har någon lista...
    Anonym (uska) skrev 2010-08-23 06:14:42 följande:
    Du har fått jättebra tips som det är men jag tänkte bara säga att man kanske kan kolla så att din farfar har alla kläder han behöver. Dom äldre, i synnerhet män har en tendens att inte vilja köpa nya kläder och ha kanske ett par kalsonger som är hela. Och just att namnmärka allt för att kläder kan få fötter, i synnerhet i början när personalen inte känner igen kläderna. Ordentliga namnlappar som inte går att tvätta bort namnet är såklart bäst.

    Bra fotriktiga inneskor är jättebra att ha. Dom flesta boenden har ett samtal med personen som ska flytta in + anhörig och då kan du vara med och berätta vad han tycker om att pyssla med för saker och hur han är som person. Som anhörig kan det vara skönt att personalen vet om detta så att dom vet om det när det är dags för aktiviteter.

    Sen är alltid den första tiden lite kämpig när dom äldre ska flytta till ett boende. Det är kanske inte som dom hade tänkt sig så det kan vara bra om man har möjlighet att komma och hälsa på lite oftare för att pigga upp.

    Lycka till! 
    Ska försöka komma upp lite oftaste, får nog åka lite senare i sept. oxå till honom.

    JAsså, ett samtal med personalen, vem bokar och fixar sånt?
  • anoxia

    Ofta så brukar ju personer som bor på ålderdomshem kola vippen, så att du inte får förre hyresgästens nummer är väl inte konstigt? Den lär vara död.

Svar på tråden Vad ska jag tänka på vid en flytt till ett äldreboende?