• Lemone

Vattkoppor på dagis - Får syskon till sjuk gå på förskola???

På vår förskola går nu vattkoppor och då visar det sig att syskonen till den sjuke får gå!!!!
    Och det tycker jag är lite konstigt då det är VÄLDIGT smittsamt.

Och de säger att Damen på BVC säger att det är ok!

Men hur fungerar det hos Er???

För personligen tycker jag att man ska minimera riskerna med detta och hålla dem hemma.
    jag vet inte om det är galet tänkt av mig.

Är bara nyfiken och se hur det är på andra förskolor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 13:01
    Denna tråd är för mig stängd men ni får gärna fortsätta.

Anledningen till detta var att jag tyckte det var för mycket smitt spridning men nu har det faktiskt blivit lite hårdare med tanke på all spridning som blev,.
    Dvs hårdare krav kring magsjuka och ögoninflammation.
  • Svar på tråden Vattkoppor på dagis - Får syskon till sjuk gå på förskola???
  • Philippa

Klart syskon får gå... herregud vad ska man göra? Isolera hela familjen för vattkoppor??

Ge dig....

• Amarillo

Syskonet kanske redan har haft vattenkoppor, och om bägge barnen blev utsatta för smittan samtidigt och ett inte insjuknat, varför sak det då vara hemma.... Vattenkoppor är bra att alla barn får, för det är ett helvete att ha det som vuxen. Min pappa fick det som vuxen....

• Lemone
    Philippa skrev 2010-08-23 13:57:24 följande:
    Klart syskon får gå... herregud vad ska man göra? Isolera hela familjen för vattkoppor??

Ge dig....
    Nu var det ju så att jag hade en personlig åsikt !!!

Jag undrar hur man gör på andra förskolor det är det den här tråden gick ut på.

Då det blir ganska rejäla epidemier .

Sprider man inte smittan vidare  även om man haft det ??
    Mamma till Kenny
  • Jagsjälv

Hos sonen fick alla gå som var friska. Sedan åkte de på vattkoppor en efter en... Men de ska ändå ha skiten och sen är det gjort och förskolan slipper en sådan epedemi på några år!

• Annamaja

Jag kan också känna så. Vattenkopper är inte heller kul alla gånger att få som barn. Min son blev verkligen jätte sjuk. Han var sjuk i lite över 6 månader efter han hade vattenkoppor. Dock var han ju en av två i hela sverige som ´blivit så sjuk. Jag tycker ju att man borde kunna ha barnet hemma. Men sen beror de väl kanske på situationen. Men här är de också så att man får gå på dagis om syskon till barnet är sjukt.

• mandelblomma
    Lemone skrev 2010-08-23 14:15:05 följande:
    Nu var det ju så att jag hade en personlig åsikt !!!

Jag undrar hur man gör på andra förskolor det är det den här tråden gick ut på.

Då det blir ganska rejäla epidemier .

Sprider man inte smittan vidare  även om man haft det ??
    Nej man kan inte sprida det vidare om man själv haft det tidigare, smittan bärs inte i andra hand. Friska syskon brukar normalt få gå på dags, så är det överallt är min gissning.
  • Nannafia

På vårt dagis har syskon fått gå. Visst inkubationstiden är ca 2 v, men det smittar ju bara när man har koppor vad jag förstår. Och det har ju inte syskonet. Inget konstigt. Oftast bättre att få vattkoppor som barn än som vuxen också. Enstaka kan ju bli sjukare förstås. Sedan kan man ju av andra skäl tycka att syskonet också kan få vara hemma om andra i familjen ändå är hemma..

• mandelblomma
    Nannafia skrev 2010-08-23 14:26:20 följande:
    På vårt dagis har syskon fått gå. Visst inkubationstiden är ca 2 v, men det smittar ju bara när man har koppor vad jag förstår. Och det har ju inte syskonet. Inget konstigt. Oftast bättre att få vattkoppor som barn än som vuxen också. Enstaka kan ju bli sjukare förstås. Sedan kan man ju av andra skäl tycka att syskonet också kan få vara hemma om andra i familjen ändå är hemma..
    nej har man otur så får ett barn då hållas hemma över en månad!
    Två veckor innan det själv insjuknar, tre till och med i längsta fall och sen minst en vecka ofta lite till som sjuk själv. Så det är i det närmaste orimligt att hålla friska syskon hemma i väntan på att de ska smittas :)
  • jeeri74

Ja, syskonen fick gå när den andra hade vattkoppor.
    Vattkoppor smittar även flera dagar innan det bryter ut, så barnet som har vattkoppor har redan smittat..

• Nannafia
    mandelblomma skrev 2010-08-23 14:30:15 följande:
    nej har man otur så får ett barn då hållas hemma över en månad!
    Två veckor innan det själv insjuknar, tre till och med i längsta fall och sen minst en vecka ofta lite till som sjuk själv. Så det är i det närmaste orimligt att hålla friska syskon hemma i väntan på att de ska smittas :)
    Jag vet inte riktigt om det är så att du tycker vi har olika åsikt eller inte...Jag har låtit mina barn som gått på dagis vara hemma om syskon är sjuka. Känns naturligast för mig/oss. Även den koppsmittade får ju då någon att leka med. Jag var hemma i 5 veckor när mina äldsta två fick koppor, och så är det ju bara, en del av livet liksom. Men om de gått i skolan så skulle de friska barnet självklart fått gå till skolan. varför ska de missa skolarbete om de är friska? Sedan tror jag att det är så olika hur man resonerar i dessa fall, och det måste få vara så. Men man ska nog inte vara rädd att barnen utan koppor smittar. Ha det gott!
Svar på tråden Vattkoppor på dagis - Får syskon till sjuk gå på förskola???