• Nannafia

Vattkoppor på dagis - Får syskon till sjuk gå på förskola???

På vårt dagis har syskon fått gå. Visst inkubationstiden är ca 2 v, men det smittar ju bara när man har koppor vad jag förstår. Och det har ju inte syskonet. Inget konstigt. Oftast bättre att få vattkoppor som barn än som vuxen också. Enstaka kan ju bli sjukare förstås. Sedan kan man ju av andra skäl tycka att syskonet också kan få vara hemma om andra i familjen ändå är hemma..

• Nannafia
    mandelblomma skrev 2010-08-23 14:30:15 följande:
    nej har man otur så får ett barn då hållas hemma över en månad!
    Två veckor innan det själv insjuknar, tre till och med i längsta fall och sen minst en vecka ofta lite till som sjuk själv. Så det är i det närmaste orimligt att hålla friska syskon hemma i väntan på att de ska smittas :)
    Jag vet inte riktigt om det är så att du tycker vi har olika åsikt eller inte...Jag har låtit mina barn som gått på dagis vara hemma om syskon är sjuka. Känns naturligast för mig/oss. Även den koppsmittade får ju då någon att leka med. Jag var hemma i 5 veckor när mina äldsta två fick koppor, och så är det ju bara, en del av livet liksom. Men om de gått i skolan så skulle de friska barnet självklart fått gå till skolan. varför ska de missa skolarbete om de är friska? Sedan tror jag att det är så olika hur man resonerar i dessa fall, och det måste få vara så. Men man ska nog inte vara rädd att barnen utan koppor smittar. Ha det gott!
  • Nannafia
    Ok, då är det nog så. Men jag har aldrig känt att man måste undvika dessa barnsjukdomar till varje pris jag heller, så det har inte känts som "någon stor sak". men jag har förstått att det där är väldigt olika hur man ställer sig till. Alla får tycka som de vill. Kramis
Svar på tråden Vattkoppor på dagis - Får syskon till sjuk gå på förskola???