Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Vattkoppor på dagis - Får syskon till sjuk gå på förskola???

Lemone skrev 2010-08-23 14:15:05 följande:
    Nu var det ju så att jag hade en personlig åsikt !!!

Jag undrar hur man gör på andra förskolor det är det den här tråden gick ut på.

Då det blir ganska rejäla epidemier .

Sprider man inte smittan vidare  även om man haft det ??
    Nej man kan inte sprida det vidare om man själv haft det tidigare, smittan bärs inte i andra hand. Friska syskon brukar normalt få gå på dags, så är det överallt är min gissning.
  • mandelblomma
    Nannafia skrev 2010-08-23 14:26:20 följande:
    På vårt dagis har syskon fått gå. Visst inkubationstiden är ca 2 v, men det smittar ju bara när man har koppor vad jag förstår. Och det har ju inte syskonet. Inget konstigt. Oftast bättre att få vattkoppor som barn än som vuxen också. Enstaka kan ju bli sjukare förstås. Sedan kan man ju av andra skäl tycka att syskonet också kan få vara hemma om andra i familjen ändå är hemma..
    nej har man otur så får ett barn då hållas hemma över en månad!
    Två veckor innan det själv insjuknar, tre till och med i längsta fall och sen minst en vecka ofta lite till som sjuk själv. Så det är i det närmaste orimligt att hålla friska syskon hemma i väntan på att de ska smittas :)
  • mandelblomma
    Nannafia skrev 2010-08-23 14:50:50 följande:
    Jag vet inte riktigt om det är så att du tycker vi har olika åsikt eller inte...Jag har låtit mina barn som gått på dagis vara hemma om syskon är sjuka. Känns naturligast för mig/oss. Även den koppsmittade får ju då någon att leka med. Jag var hemma i 5 veckor när mina äldsta två fick koppor, och så är det ju bara, en del av livet liksom. Men om de gått i skolan så skulle de friska barnet självklart fått gå till skolan. varför ska de missa skolarbete om de är friska? Sedan tror jag att det är så olika hur man resonerar i dessa fall, och det måste få vara så. Men man ska nog inte vara rädd att barnen utan koppor smittar. Ha det gott!
    har ingen åsikt alls, utan man gör väl vad som passar en själv bäst :)
    Men man får alltså skicka de friska syskonen till dagis.
  • mandelblomma
    Dr Mupp skrev 2010-08-24 15:26:23 följande:
    Här får syskon gå men jag höll självklart alla barnen hemma när vi fick vattkoppor. Synd att de andra inte gjorde det för då kanske vi hade sluppit ha en supersjuk ettåring.
    men tycker du inte själv det är orimligt att hålla friska syskon hemma kanske tre veckor innan de själva får det, plus att den tiden barnet får det själv sen. Det blir i värsta fall 4-6 veckor hemma.
  • mandelblomma
    Dr Mupp skrev 2010-08-24 16:09:53 följande:
    Nej jag tycker inte det är oriimligt. Jag tycker däremot det är orimligt att smitade syskon får gå till dagis smitta ner sina kompisar som kanske ha svaga pyttissyskon hemma som riskerar att bli rejätl sjuka. Jag hade mina barn hemma i 6 veckor totalt 8 eftersom det kom i samband med jullovet.

Mina barn blev förövrigt smittade av en som hade med sitt sjuka barn när hon lämnade sitt smittade men friska syskon på dagis. Tack för det. 
    eftersom du smittar innan du själv blir sjuk är det helt orimligt att vara hemma frisk.
    Ponera att syskonet hemma med vattkoppr är 12 år och ingen förälder vabbar...hur gör man då lagligt med det friska syskonet?
  • mandelblomma
    Dr Mupp skrev 2010-08-24 21:48:14 följande:
    Man får vabba för smittbärare.
    man får inte vabba om barnet inte är smittan just in case eftersom de är välkomna på dagis :)
    Tror inte arbetsgivaren skulle uppskatta det heller...och det finns soms agt var en anledning att man får lämna friska barn på dagis och även barn hälsovården och BVC säger ok.
  • mandelblomma
    Lotten73 skrev 2012-11-10 19:46:14 följande:
    Men som mig då och inte kan lämna barner som är sjukt till mormir morfar eftersom morfar inte haft det .
    Undrar då hur jag gör med lämning hämtning av storasyster nu eftersom lillgrabben precis fått vattkoppor?
    Maken min är tvungen jobba och bo på annan ort några dagar så han kan inte ta tjejen till från skolan.
    Får man hålla henne hemma ifall att?
    Och hur gör man efter 7dagar med läkarintyg till grabben eftersom jag inte kan ta med honom till hc utan risk för smitta andra?
    du får nästan kolla med dagis om det är ok att ni kommer in på dagis med lillebror. Sen kan det ju vara enklast att slippa i väg med något barn när man har en sjuk hemma, tycker nästan alltid det är enklare att ha båda hemma då.
Svar på tråden Vattkoppor på dagis - Får syskon till sjuk gå på förskola???