Inlägg från: NinnaLilltroll |Visa alla inlägg
  • NinnaLilltroll

BF maj 2011

Hej

Hoppar in här jag med.
    Hade en liten blödning i förrgår så jag fick tid till VUL idag. Allt såg tack och lov bra ut. Så härligt att se att det verkligen finns något (någon!) där inne. Glad Hjärtat pickade och den sprattlade med armarna och benen.
    Jag blev dock tillbaka flyttad ca en vecka. Jag är nu i v 10+3 och BF 2 maj.
    Nu vill jag bara skrika ut det och berätta för alla. Eventuellt berättar vi för mina föräldrar i helgen.
    Åh det är så spännande.

• NinnaLilltroll

Idag fick jag första frågan från en mamma (jobbar på förskola) om jag är gravid. Vi har inte berättat för någon än, men det kändes fel att säga nej. Så nu vet den första det.. Känns lite konstigt :)
    Förhoppningsvis kan vi samla min familj i helgen så att vi kan berätta för dem med :)

• NinnaLilltroll

Såg att det var ett par av er som har ont i ryggen/svanskotan/skinkan. Det har jag också och det känns som att det bara blir värre och värre... Vi gick en lång runda igår förmiddag och i natt kunde jag knappt vända mig i sängen. Hoppas verkligen att det går över snart, annars lär det bli olidligt när man blir större och tyngre.
    Vetekudden åker iallafall fram nu.

• NinnaLilltroll

Jag är nu i v 16+2 och i dagarna har väl i stort sett alla på jobbet fått reda på att jag är gravid. Vissa har jag berättat för andra har frågat... Jag har gått upp ca 5 kg redan så jag antar att det syns en hel del. (Skyller viktuppgången på att jag var tvungen att äta konstant innan för att få bukt med illamåendet...  om man nu måste skylla på något)

Jag har inte tänkt så mycket på vaccination, men har nog bestämt mig för att inte ta det. Vaccinerade mig förra året så hoppas att det räcker.

Känner mig absolut inte gravid längre. Illamåendet har försvunnit, jag inte inte så extremt trött längre och jag har inte ens ont i svanskotan/ryggen längre som jag hade för ett par veckor sedan. Visst blir man lite nojig?!
    Hoppas allt står rätt till. Ska på RUL den 29/11. Längtar!

Idag har jag varit och köpt en större (med betoning på större - tältstor) jacka. Jobbar på förskola så bra ytterkläder är ett måste. Nu måste jag bara lösa termobyx-problemet.

• NinnaLilltroll

Åh imorgon är det dags för RUL. Usch vad nervöst.. Hoppas verkligen att allt är som det ska.
    Jag känner fladder/bubblande i magen ibland, men det är svårt att veta om det är bebis eller annat. Längtar så tills man känner ordentliga sparkar.. :)

Jag har inte heller träffat min BM sedan inskrivningen i v 10 (?). Nu är jag i v 18. Det hade varit skönt att komma dit någon gång då och då. Men som någon sa här, det finns väl inte så mycket att kolla upp än. Men det känns ovisst speciellt då de flesta symptomen (illamående, trötthet osv) har försvunnit. Men det är ju bara till att hoppas och tro på det bästa.

• NinnaLilltroll
    Tiiinaa skrev 2010-11-29 14:47:06 följande:
    Nu är vi hemma från vårt RUL!!

Snacka om adrenalinkick just nu!!

Och hörrni vet ni vad? Vi väntar en pojke :) :) :) Vi fick se en liten snopp i flera olika vinklar så det var inget snack om saken sa barnmorskan!

Allt såg annars ut som det skulle. Två armar och två ben, fin ryggrad och ett hjärta med fyra kamrar som slog som det skulle. Sen bad jag henne kolla lite extra om bebisen eventuellt hade läpp- och gomspalt (vi har ökad risk för det eftersom vi har det i vår familj), men hon fick fram en jättetydlig bild rakt på bebisens läppar och de var alldeles släta och fina så det är ingen större risk för missbildningar!! SÅ SKÖNT att veta

Jag ska lägga ut en bild så fort batteriet till kameran är laddat!

Förresten så fick vi nytt BF till den 29 april! Var nästan säker vi skulle hamna i maj men nu är det alltså 29 april som gäller. Men jag gillar er alla och denna tråd så mycket så jag hoppas det är OK om jag stannar här hos er majmammor i alla fall! Jag kommer säkert gå över tiden ;)
    GRATTIS!
    Vi har också varit på RUL idag. Visst var det häftigt!?
    Allt såg bra ut här också :)
    Det var en nyutbildad barnmorska som gjorde undersökningen så vi fick titta hur länge som helst +  att en annan barnmorska kom och kontrollmätte sen. :)

Inte visste jag att man kunde se om det fanns risk för gomspalt redan nu, det sa de inget om. Hade de sett något hade de väl sagt det. Men men det är härligt att veta att allt ser ut att vara som det ska. :)
  • NinnaLilltroll
    Tiiinaa skrev 2010-11-29 17:23:16 följande:
    Vad kul! Grattis. Fick ni veta könet eller ville ni inte veta kanske? Det var en barnmorskestudent med vår barnmorska, och hon gjorde också exakt samma mätningar direkt efter den vanliga barnmorskan för att öva. Så vi fick också kolla extra länge. Känns lyxigt. Plus att vi fick bilderna gratis bara för att vi fick stå ut med "besväret" att dom gjorde undersökningen två gånger. Vaddå besväret? tänkte jag. Hehe.

Jag tror inte det är standard att dom kollar läpp- och gomspalt i vanliga fall. Det var bara för att jag uttryckte en oro för det som hon sa att hon kunde kolla lite extra på det.
    Vi bestämde oss i sista stund att inte ta reda på könet. Barnmorskan frågade om vi ville, men min sambo vill inte veta. Jag som är så nyfiken hade gärna velat. :) Men ångrar vi oss kan vi förhoppningsvis få reda på det vid nästa UL.
    Vi fick också bilderna gratis. :) Tyvärr var bebis inte så villig att fastna på bild. Den låg mest på mage eller med fötterna vid huvudet så det blev ingen sån fin profilbild som ni fick. Men jag är glad ändå :)
  • NinnaLilltroll

Blä idag har jag också haft ont kring svanskotan. Halt och alla snö gör det inte bättre, man går och spänner sig på ett konstigt sätt.. Annars gör det mest ont när jag ska vända mig i sängen. Jag hade mer ont runt v 11, men sen gick det över. Men nu dyker det upp då och då igen.

Idag var det två föräldrar (jobbar på förskola) som frågade om jag hade något mer än mat i magen.. Mysigt att det börjar synas en bebismage iställer för tjockismage. :)

• NinnaLilltroll

Vi har också gemensam ekonomi sedan ett par år tillbaka. Skönt att inte behöva tänka på hur mycket var och en ska betala osv.. Däremot verkar det här med föräldrapenning och ledighet vara rena rama djungeln. Hur ska man lära sig allt?

"Du är på dag 140 av 280. (50%)." Tänk att jag är halvvägs nu. Tiden har verkligen gått fort men ändå känns det som en evighet. :)

• NinnaLilltroll

Idag lever bebis verkligen rövare i magen - det buffas och knuffas för fullt :) Härligt!

Vi har inte köpt något till bebis än (förrutom två par conversestrumpor när vi var i New York)
    Men nu efter helgerna känner jag äntligen suget på att börja handla. :)
    Det som gör mig lite stressad är valet av vagn. Det finns ju så enormt mycket. Men vi får väl ge oss ut och prova och känna oss för :)

Svar på tråden BF maj 2011