Inlägg från: NinnaLilltroll |Visa alla inlägg
  • NinnaLilltroll

BF maj 2011

Jag har tänkt jobba till 15 april (har BF 3 maj). Min barnmorska råder mig att ta så mycket ledigt jag bara kan nu i vår och gärna inte jobba alls i april. Men jag tycker det verkar lite väl länge att vara ledig mer än en månad innan BF. Men vi får se, man kan kanske inte jobba så länge som man tänkt. Jobbar på förskola och det är redan ganska tugnt.

Jag var hos barnmorskan idag. Hon kollade urinen, blodtrycket (har lite högt så jag fick låna med mig en sån där apparat), mätte och lyssnade på bebis (hihi). Väga mig fick jag göra själv. När jag sa att jag var trött så kollade hon blodvärdet med. Det hade sjunkit lite så nu blir det till att knapra järntabletter. Hoppas magen håller.

Ni som har foglossning/ont i ryggen har ni gått till sjukgymnast? Hjälper det?  Jag ska ringa o beställa tid imorgon, funderar även på att anmäla mig till vattengympa. Någon som har provat?

Jag bor också i Skåne - i Höör. :)

• NinnaLilltroll

Vagn är ju sjukt svårt. Alla verkar ju bra på olika sätt :)

Jag vet inte om vi lutar åt en med tre hjul. Enligt en vännina har deras Urban Jungle tagit sig fram överallt utan problem...
    Jag och sambon får ge oss ut och leta. Börjar känna mig lite småstressad över allt som ska handlas. Men förhoppningsvis hinner vi det. Jag är ju bara i v 25...

• NinnaLilltroll
    Sommarnatt2010 skrev 2011-01-20 18:29:39 följande:
    Jag virkar sköldpaddor just nu =) dock är jag bara klar med en...Ska iofs bara sy ihop den andra sen är den oxå klar...Men jag har liksom ingen tid...har lite svårt att virka o prata/titta på tv samtidigt så då är det svårt att göra det kvälls tid. Men tre sköldpaddor till barnvagnen ska jag nog få ihop...har ni några förslag på färg val..den första är traditionellt ljus och mörkgrön, men fundera lite på hur jag ska göra de andra...
    Jag har också tänkt virka figurer till vagnen. Har inte bestämt mig för vilka figurer än, men såg några sköldpaddor på nätet som var så söta :) Du får lägga ut bilder på dem sen :)
  • NinnaLilltroll

Åh  vad ni har kommit igång med vagnköpandet.. Jag har ingen aning om vilken vagn vi ska välja. Det är verkligen svårt. Min sambo har varit bortrest nu ett tag och när han varit "hemma" har han jobbat. Men nu är han ledig till helgen så då MÅSTE vi ut och titta.
    Vi har blivit rekomenderade Urban Jungle från ett par vänner så den får vi ju titta på.

Idag har jag 100 dagar kvar till BF (3 maj)! Knäppt :)

• NinnaLilltroll
    MissS skrev 2011-01-23 10:38:27 följande:
    De har bara bytt namn på Urban Jungle, till Mountain Buggy.
    Kolla på deras swift! Jag är grymt imponerad av deras nya vagnar!
    Hade Urban Jungle som syskonvagn till tjejerna och de är underbara...stabila men ändå smidiga.
    Aha ja det visste jag inte.. :)
    Ska googla lite nu och kolla lite så att man är lite förberedd när vi ska titta i affärerna :)
  • NinnaLilltroll

Vad skönt (eller tja skönt o skönt..) att det är fler som är trötta nu... Jag har varit supertrött ett par veckor nu och det blir bara värre o värre.... Hur ska detta sluta? :)

(97 dagar kvar idag - härligt att vara nere på tvåsiffrigt) :)

• NinnaLilltroll

Vad fina saker ni har pysslat ihop. Jag är också inne på att virka små figurer till en vagnmobil. Ska bara ta mig i kragen och köpa garn. Blir ju sugen på att virka en filt nu också. :)

Har varit hemma från jobb två dagar för ont i ryggen/fogarna. Eller idag hade jag inte så ont, var mest hemma för att vila :) Fick hem stödbälte idag. Ska bli spännande att prova, hoppas att det hjälper. :)

• NinnaLilltroll

Det här med sammandragningar... Blir hela er mage hård?
    Jag har aldrig varit med om att magen blir hård som en boll. Ibland blir ena sidan hård, i stort sett alltid högra sidan där jag dessutom känner av bebis mest. Men det är kanske inte sammandragningar, det kanske är bebis som knuffar eller vänder sig eller nått.. Första barnet så man vet ju inte hur det "ska" vara.

Imorgon är det dags för glukosbelastning. Har tagit ledigt hela dagen så förhoppningsvis mår jag bra efteråt så att man kan njuta av ledigheten :)
    Jag är också inne i vecka 29 nu. :)

• NinnaLilltroll

75 dagar till BF (v 29+1).. Det är helt sjukt vad tiden rinner iväg. Vi har ju inte ens köpt vagn än.. :)

Senaste beöket hos barnmorskan gick bra. Tyvärr hade jag glömt mina papper hemma så hon kunde inte fylla in värden o mått i den.
    Jag har lite högt blodtryck när jag är hos barnmorskan så jag har fått med mig en bloddrycksapparat hem. Nu kollar jag själv varje vecka och hemma är blodtrycket ok. Barnmorskan kallar det för "white-coat syndrom" - blodtrycket stiger när man är hos läkare eller annan sjukvårdspersonal.. Lite pinsamt, jag är ju inte nervös när jag är där :) Men men huvudsaken är väl att trycket är ok..
    Glukosbelastningen gick också bra. Det var ju verkligen inte så illa som alla runt omkring mig sagt.. Smakade ju mest som inte så värst god saft... :)

• NinnaLilltroll

Kul att ni diskuterar namn här.. :)
    Jag o min sambo har tittat på tjejnamn idag (vi vet inte könet på Bebis men har båda känslan av att det är en liten flicka..)
    Vi har tittat här: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____31028.aspx
    Frågan är hur vi ska kunna enas. Jag gillar lite äldre namn (Elsa, Astrid, Sigrid)  medan sambon gillar namn typ Linnéa, Amanda, Elin. Fina namn det med men åååh vad svårt :)
    Mitt favoritpojknamn just nu är Elliot. Får se hur det går hem hos sambon.

Vix: Åh så söt och fin bild. :)

• NinnaLilltroll

Åh nu blir jag stressad av er igen ;)
    Vi köpte vagnen i helgen. Annars har vi inte köpt något alls. Jo lite kläder har jag såklart köpt, men i stort sett bara bodies.. :)
    Vi har inte köpt babyskydd, inte skötbädd, inte skötväska, inte spjälsäng, inte bärsele, inte blöjor o salvor o sånt där, inte amningsBH o inlägg, inte badbalja, inte BB-väska (inte ens tänkt på den)... osv... listan kan tydligen göras hur lång som helst.
    Vi har inte ens kommit någon vart med namnförslag.
    Puh. Det får nog bli en shoppingtur i helgen.

Går in i v 32 (31+0) idag o har 62 dagar kvar...

Jag har också ont i rygg o fogar nu. Det går i vågor men de senaste dagarna har det verkligen inte varit skönt. Att vända sig i sängen (speciellt när man råkat hamnat på rygg) är en riktig plåga. Inte blir det ju bättre av att behöva gå upp o kissa ett par gånger varje natt. (gnäll gnäll gnäll)

Men på onsdag är det dags för vårt andra UL. Spännande :)

• NinnaLilltroll

Har varit på UL 2 idag. Härligt att se bebis igen även om det var svårare att se denna gången än förra. Då såg man ju mer.
    Allt såg bra ut och vi vet fortfarande inte om det är en flicka eller pojke :) Spännande. :)
    Bebis kommer förmodligen att ligga på ca 3 800g när den kommer. Hoppas nu bara att den inte blir en jättebebis ;)
    Själv har jag gått upp 12kg sen inskrivningen. Hoppas att den viktuppgången också håller sig nu... Får väl ge upp sötsakerna den sista tiden nu ;)

Har börjat få ont i fötterna när jag går utan skor. Får be sambon om lite fotmassage sen... ;) Någon som har fotbad med massage? Läste någonstanns att det inte rekomenderades till gravida, men det står ju så mycket om vad man får och inte får...

• NinnaLilltroll

30 dagar kvar idag! Nu börjar det närma sig
    Igår införskaffades säng och tillbehör till den. Köpte en Gulliver från Ikea för 349kr. Resten kostade nästan 2000kr tillsammans. Sjukt att man köper säng och madrass osv och så är sängen billigast
    Idag ska jag tvätta upp lakan och försöka bädda lite mysigt i sängen.

Lovelyness skrev 2011-04-02 21:57:01 följande:
    Här är min färdiga barnvagnsmobil. Det tog sin lilla tid att hitta motivationen att göra klart den men nu hänger den äntligen i vagnen!
    Åh vad fin. Jag har också virkat en barnvagnsmobil men har inte orkat sätta ihop den än. Har inte riktigt vetat hur jag ska fästa figurerna. Gjorde du öglorna på huvudena medans du virkade? Jag har inte gjort det, så jag får väl sy fast det på nått sätt... Nu blev jag iallafall motiverad till att göra klart den
    Misswiren skrev 2011-04-02 22:40:33 följande:
    Kul och se var alla bor och ska föda, så spritt. :)

Jag är beräknad till 1.a Maj och bor i Kävlinge, så blir klart Lund att föda i.

Spännande :)
    Då kanske vi ses i Lund. Jag är beräknad den 3:e maj
    Hoppas verkligen att det är plats i Lund.
  • NinnaLilltroll

Fröken Hanna: Lycka till! Gud vad spännande. :)

Här stiger mitt blodtryck också.. Har haft ganska högt hela graviditeten, men nu stiger det mer o mer. Skulle egentligen jobba nästa vecka också, men nu blir jag nog hemma till bebis behagar titta ut (BF 3 maj)

• NinnaLilltroll

Grattis Fröken Hanna!! Åh vad spännande :)

Längtar så tills Bebis vill komma ut. (36+5 idag)
    Men som några av er skrev, visst kommer man att sakna den mysiga magen. Eller det är ju inte magen man kommer att sakna, mest buffarna och knuffarna ;)

• NinnaLilltroll

GRATTIS Fröken Löken!
    Åh vad mysigt att bebisarna börjar titta ut.
    Jag längtar sååå!

Imorgon ska jag in till Spec.mödravården i Lund igen. Var där både i fredags o i lördags och tog prover pga av lite högt blodtryck... Alla prover ser bra ut och de säger att allt är bra. Men det är skönt att de har en under lite extra koll.
    Det är dock lite blandade känslor... Framförallt vill jag så klart att allt är bra med Bebis och mig, men jag längtar så efter Bebis att jag hade inte blivit alldeles ledsen om den måste ut nu...... :) Men o andra sidan så är det "bara" två veckor till BF. Har vi klarat det så här länge klarar vi väl 2 pyttiga veckor till. :)

• NinnaLilltroll
    Kottemor skrev 2011-04-18 09:04:07 följande:
    Måste fråga vad du ligger på i blodtryck. Jag har en blodtryksmätare hemma som jag fått låna av min syster, hon har problem med sitt tryck nämligen.

HAr alltid haft ett undertryck på runt 70 (120/70) , men för varje vecka som går så ökar trycket... sist jag var hos BM låg det på 80 (130/80), och det tyckte hon var lite högt men ändå ok.. den senaste 1½ veckan har det ökat ytterligare och nu ligger jag på ett undertryck på 88-90 (148/88-90) som oftast, och då mäter jag det direkt på morgonen vid sängen.
    Ser lite flimmer framför ögonen ibland, men långt ifrån varje dag, lite mer huvudvärk men inte dagligen.. vet inte om jag ska oroa mig eller ta det lugnt...

Ska till BM på torsdag så jag får väl prata med henne då, men ville mest höra med dig om vad du har i tryck!
    Jag tar trycket varje morgon innan jag går upp, och nu ligger undertrycket upp mot 100 nästan dagligen. Har haft runt 70-80 nästan hela graviditeten, men nu har det ökat. Har inga andra symptom på havandeskapsförgiftning, förmodligen är mitt blodtryck ärftligt och jag har nog alltid lite högre tryck.
    Tidigare sa de att om undertrycket är 95 eller över så skulle jag kontakta sjukhuset.

På spec.mvc har de kollat ctg-kurvan och tagit blodprover. Allt har sett ok ut. Lite låga värden på vissa prov, men inget alarmerande. Idag var vi på nytt UL för att se om Bebis växer som den ska. Den låg på +13% så det gör den :)
    Pratade med min vanliga BM idag och hon trodde att de förmodligen vill sätta igång mig om inte trycket går ner. Får se vad de säger imorgon då jag ska in - igen.

Ta du det lugnt och passa på att vila mycket. BM sa att man ofta märker om det är huvudvärk som man ska bli orolig över. Den ska tydligen vara tryckande och kraftig. (var nu den gränsen går)
  • NinnaLilltroll

12 dagar kvar innan Bebis "ska" titta ut :) Men den får jättegärna komma när som helst. På bara några dagar tycker jag att det har blivit så tungt och jobbigt att göra något. Suck.

Törstig har jag också blivit de senaste dagarna.
    Däremot vet jag inte om jag har några förvärkar än... Sammandragningar har jag gott om. Så fort jag gör något drar magen ihop sig rejält. Har även mensvärk och molvärk i nedre delen av magen o ryggen. Åh jag hoppas att det är något litet tecken på att det kanske börjar snart :)

• NinnaLilltroll

Åh Grattis till era småttingar!

Jag firade hela påsken inlagd på sjukhuset pga mitt höga blodtryck. Läkaren kollade tappen och masserade lite i lördags, men det gjorde ingen nytta. De vill ju gärna att Bebis ska komma ut (och vi också), men vill den inte så vill den inte.

Har fått komma hem och har gått på kontroll så nu är jag fri tills Bebis kommer (om inte trycket går upp mer)
    Det är konstigt hur det kan svänga, från att ligga inlagd och prata om igångsättning till att vara hemma och bara vänta tills det startar av sig självt.

Idag har jag däremot ont i ryggen och nedre delen av magen vid sammandragningarna. Har haft ganska regelbundna sammandragningar ett bra tag och nu kommer de var 8:e minut. Det gör rejält ont i ryggen så jag hoppas verkligen att det är på gång nu! 39+0 idag.

• NinnaLilltroll

Har varit på koll o varit inlagd pga blodtrycket till o från i ca två veckor. Och nu är det dags igen...

Men jag klagar inte för bredvid mig ligger världens finaste pojke och snusar och gnyr. Han tittade ut idag vid lunchtid och allt ser bra ut.

Jag kom in till förlossningen halv 6 imorse och efter en natt med värkar och vattenavgång så var jag fullt öppen när jag kom in. Så lyssna inte allt för mycket på personalen när de säger att man ska ta det lugnt och att det inte är någon brådska framförallt inte för förstagångsföderskor.
    Jag ringde in flera gånger under natten o ville komma in. Men de tyckte att jag skulle vänta bl.a. för att jag var lugn o verkade klara av mina värkar bra. Jo så bra att jag var öppen 10 cm när jag väl kom in.

Oj ett långt inlägg.
    Är iallafall så himla glad för att allt gick bra o lillkillen verkar må bra.

Svar på tråden BF maj 2011