• Minglanu

BF maj 2011

Hej Hej
    Hoppar in här jag med. Har BF 23 maj, mitt tredje. Har en 9-årig kille och en 1 årig tjej sen tidigare. Det kommer bara att skilja 1,5 år på min dotter och nya bebisen. Fasar lite för hur jobbigt det kan bli, men annars känns allt bra. Börjar titta på lite syskonvagnar redan nu, men det är svårt. Tips?

Vi gjorde KUB igår och allt såg fint ut. Så roligt att se den lilla där inne.

Illamåendet och tröttheten är borta och jag mår i princip som vanligt. Syns heller inget speciellt på magen, lite svullen kanske men jag inte så mycket att jag tror någon skulle fundera på det. Trots det har jag redan gått upp 2 kg, (v.12+3) usch...

Nästa UL blir i mellandagarna. Hoppas på att känna några rörelser eller sparkar innan dess så det blir mer påtagligt att man har en bebis där inne.

• Minglanu
    Lovelyness skrev 2010-11-19 08:44:14 följande:
    När jag var hos en privatläkare så sa han att av alla gravida som kom till deras klinik så hade 15-20% problem med sköldkörteln, helt sjuka siffror!
    Hej

Visste du om innan graviditet att du hade problem med sköldkörteln eller upptäcktes det först när du väl var gravid? Vad har läkaren sagt till dig om eventuella risker mm?
    Jag är gravid i v 14 och fick ett samtal av min barnmorska idag om att mina värden på sköldkörtsblodprovet inte var bra. Nu ska jag dit till veckan för kompletterande tester. Jag är jättenervös för vad det kan innebära att jag gått hela första trimestern utan ev medicinering. Googlat fram ökad risk för missfall och skador på fostret. Känns jättejobbigt att invänta nya provsvar innan jag får träffa läkaren igen.
    Usch! Någon som är/varit i samma sits?
  • Minglanu
    TeamX skrev 2010-11-22 09:43:50 följande:
    Kul att läsa hur ni andra känner gällande "fladder" i magen. Trodde inte jag skulle vara så nojjig nu när det är andra barnet på samma sätt som jag var vid det första, men jag är likadan denna gång. Känner mig helt "ogravid" och bara läääääängtar tills man känner den lill*

Jag var i fredags och tog blodprov på MVC. Och jag blev faktiskt lite sur...de var stressade som attans under mitt besök, och jag berättade att jag var lite orolig och att jag gärna ville lyssna på bebisens hjärtljud. Men barnmorskan sa ganska barskt till mig att "nej, det gör vi INTE så här tidigt i graviditeten. Det kan påverka fostret, speciellt pojkfoster som kan bli vänsterhänta av om man lyssnar på hjärtat så tidigt i graviditeten".

VA???? Aldrig hört talas om tidigare. Jag är nu i vecka 17 och med min första grabb lyssnade vi på hjärtljudet i vecka 16. Han är inte vänsterhänt och ingen sa något då om att det kunde vara någon fara för det.
    Nån annan som har hört detta??
    Hahahaha, det var det roligaste jag hört. Skulle dopplern göra barn (pojkar) vänsterhänta??? Vad gör då ultraljudet??? Skulle seriöst fundera på att byta barnmorska, hon verkar ju inte ha alla hemma...
  • Minglanu
    TeamX skrev 2010-12-09 20:34:11 följande:
    Nu ska här funderas på pojknamn....storebror heter Max (och min sambos son heter Felix). Vad kan passa ihop med de namnen...
    Vi vill ha ett namn som är fint (såklart) och helst kort (men det måste inte vara nåt med x i). Någon med bra förslag??

Alla som har sitt RUL kvar har mycket att se fram emot!!
    Noah
  • Minglanu
    TheLove skrev 2010-12-15 07:17:55 följande:
    Angående pengar så kommer det bli kämpigt för oss... Jag har blivit av med mitt extrajobb och pluggar 75% så det blir svårt att spara ihop pengar och så får jag inte ihop till någon bra fp så det blir 180kr/dagen för min del och maken pluggar och får in lite drygt 8000:- (fp räknar man väl att det blir ca 4000 Vilket är 12000 plus barnbidrag på 2x1050:- vilket vlir ca 14000... Det är inte mycket pengar...
    Lovelyy, du vet att du kan fortsätta plugga (Högskolenivå) efter att barnet är fött och uppbära bidragsdelen från CSN utöver FP. Drygar ut litegrann i alla fall och första året har man ju ganka mycket pluggtid då bebisen sover en hel del
  • Minglanu
    Friida11 skrev 2011-01-17 18:44:27 följande:

Måste fråga er :) Ni som känner sparkar vilket jag tror dom flesta har börjat göra nu :) Vart känns dom för er? Min bebbe sparkar ganska långt ner precis ovanför blygdbenet ungefär känns det en hel del och ganska så starka sparkar :P Så ibladn kan det kännas lite neråt till underlivet haha eller ja ni förstår.. Är det något konstigt att det är så långt ner? Blir lite orolig ibland sparkar den ju även högt upp på sidorna men mest där nere under naveln :P

kram på er!

Här sparkas det i princip bara nedåt. Och gärna hårt. Och kissblåsan är tydligen en favorit att karatekicka mot. ;-D
     Och för er med föräldrautbildning. Om jag var som ni skulle jag inte oroa mig alltför mycket över att ev missa någon gång eller om er man är borta. Den föräldrautbildning vi var på var som klassad för en förstaklassare, inte en förstagångsföderska. En gammal, torftig barnmorska, ett gäng tysta blivande föräldrar och en docka i plysch och ett låtsats bröst i vadderad frotté för att kunna illustrera amning. Ja, jag hoppas alla ni andra får bättre upplevelser än vi hade ...hahaha
  • Minglanu

Vecka 23 nu och +7 kilo nästan. Blä!
    Äter som vanligt, men rör mig såklart mycket mindre och långsammare än tidigare. Har inte fått så stor mage, vikten verkar ha fördelat sig rätt jämt över kroppen så jag ser mest tjock ut, fast med gravidmage också
    Min tredje (och sista) graviditet så jag hade bestämt mig för att inte noja över vikten eller utseendet utan bara njuta av allt det underbara. Men just nu känns det ändå sisådär att se sig i spegeln

Desutom har jag börjat svullna om både händer och anklar. Tog av mig ringarna igår för att de klämde.

Nu har jag gnällt en massa, hur har ni andra det? Någon annan som nu verkligen börja känna av graviditeten?

• Minglanu

När vår dotter föddes köpte vi en Emmaljunga duo vagn. Den var underbar att promenara med, men enbart om man körde efter en någorlunda rak väg. Körde jag inne i stan eller efter en promenadstig eller så med mycket svängar fick jag oerhört ont i ryggen pga att man ständigt måste trycka ned handtaget för att svänga vagnen. Och den var tung! Till slut köpte vi en Teutonia S3, en trehjulig vagn med snurrhjul fram. Jag är fullkomligt kär i denna vagn. Den tar sig fram i princip överallt, genom snö och slask och man kan köra och vända den med ett enhandsgrepp. Säkert inte så bra i sand, men där går vi inte ofta ;-D
    Nu när vi väntar en till bebis så snart igen måste vi köpa en dubbelvagn. Usch och blä så trist, spelar ju ingen roll vilken modell man väljer så är det tunga och otympliga och tar en massa plats.

• Minglanu

Vår teutonia funkar bra i snön eftersom det är tre stora gummihjul, varav det främre går att låsa om man vill. Tror de vagnar med plasthjul eller två små framjul är omöjliga om det inte är plogat och skrapat ordenligt.

Svar på tråden BF maj 2011