• Neith

BF maj 2011

Therre skrev 2011-01-18 10:54:56 följande:
    för mig är de precis likadant, var hos BM igår och nämde även de där med sparkarna och hon sa de att de ligger där de tycker att de är skönt och där de har mest plats, så de är ingen fara. känner också av lite sparkar på sidorna ibland men mestadels neråt vilket kan vara lite små drygt ibland men mysigt är de ju iaf..:D

sambon känner sprakarna ganska ofta men vill att de där riktigt tydliga sparkarna ska komma snart så dottern också kan få känna..

Ang föräldra utbildningen så kommer jag ihåg från när jag väntade min dotter för över 5 år sen att den var jätte bra, vi kollade på filmer, var till försäkringskassan där vi fick allt förklarat hur man skulle gå tillväga med föräldra penningen, vi var även till BB och fick information där och fick se att redskap som de kan använda och fick info om alla olika bedövningar osv. Jag var jätte nöjd och glad över att jag gick dit.. ska dit denna gång med eftersom att de är min sambos första barn så tänkte jag att då kan vi lika gärna gå och är de inte bra denna gång då struntar vi helt enkelt i de hela...

Moderskapsintyget ska jag skicka in så fort sambon har fått sitt arbetsgivarintyg så skickar vi in allt samtidigt och mitt arbetsgivarintyg med så ahr de allt på en gång så de har alla papper så de kan göra beräkning på vad vi kommer i föräldrapenning sen när vi väl ska gå hemma.. Jag fick inte mina papper förns igår så därför jag inte skickat in dem än, men de är ju lite mer än 3 månader kvar innan jag är beräknad så de ska nog inte vara några problem...
    Även här finns en rookie!
    Jag skickade in moderskapsintyg tillsammans med arbetsgivarintyg och hela faderullan till FK nu i samband med att jag ansökte om Havandeskapspenning.

Måste jag skicka in dessa papper igen, eller finns de redan hos FK?
    Någon som vet? Det är ju snurrigt värre med allt som ska skickas kors och tvärs :) 
  • Neith
    Therre skrev 2011-01-18 11:19:55 följande:

jag skickar in arbetsgivarintyg pga att jag inte har samma inkomst nu som sist jag skulle ha barn dessutom har jag sagt upp mig och är nu arbetslös, min sambo väntar ju sitt första barn så de har ju inga papper på honom om inkomst där så därför skickar vi in hans.

För säkerhets skull skulle jag skicka in de själv så att de redan har alla uppgifter där innan man ska börja ta ut FP så riskerar man inte att bli utan pengar osv, jag tänker alltid så att de är bättre att skicka in papper försäkerhetsskull och om de nu är så att de inte behövs så har man ju ändå gjort de och behöver inte gå och oroa sig för de. Om man inte skickar in arbetsgivarintyg för mannen och FK inte har några uppgifter om inkomst för honom så vet de kanske inte vad han ska ha om han kommer gå hemma eller så finns risken att han kanske får lägsta beloppet, vet inte riktigt hur de fungerar men nå sånt måste de ju va iaf.

Neith: eftersom att du har skickat in alla papper en gång redan tillsammans med allt annat så ska du ju inte behöva skicka in dem igen de ska ju ha dina uppgifter då.

Jag ringde och frågade lite hur jag skulle göra och avd som skulle skickas in. så är man osäker så är de nog smartast att ringa till FK bara för att höra att de fått in alla papper också kan ju vara skönt att veta.. då får man ju reda på allt och har möjlighet att ställa frågor om de är så att man har några fler..

Tack så mycket för ditt svar :)

Jag fick iaf igår hem brev från FK med beslut om beviljad hel HP. Underbart!
    Var inne och läste lite på FK's sida alldeles nyss, och där står bland annat om FP att man ska anmäla det senast den dagen man vill ta ut FP.. Ah.. vänta, nu greppade jag nog. Tänkte att det kan ju bli bekymmer om man vill plocka ut FP samma dag som knytet föds, men man kan ju också välja att plocka ut det ett par dagar innan om jag inte missförstått, så vet man  iaf att det är igång när knytet kommer ut.

Nåja, det är snurrigt det där. Tur ändå att man har massor av vänner omkring sig med nyfödda, så man kan ställa alla dessa frågor. Avslutningsvis måste jag nog ge FK lite rosor också. Dels för ett snabbt besked om HP (1½ vecka) och de svarar snabbt och enkelt på frågorna när man ringer. Det var inte vad jag väntade mig efter allt illa man hört om FK.

Trevlig dag på er gravidtöser :) 
  • Neith

Åhh, måste ju få dela med mig!
    Bryr mig inte om att redigera bort mitt namn osv på bilden, utan ni får ta den som den är :)
    Var på tillväxt-UL (könsUL egentligen, men tillväxt-UL bokades för detta) på en privatklinik i Malmö igår. Fick reda på att vi väntar en liten pojke! :).. Blivande maken blev paff då han hela tiden trott det var en flicka. Allt såg jättebra ut och det var en lättnad att få se lillkotten igen.

På lördag gifter jag och killen oss, ni kan ju gissa om man är nervös! Åh, denna totala lycka med både barn och giftermål! Hjärta 

Allt flyter på så fint i denna tråden och även om jag inte skriver särskilt ofta så kollar jag dagligen i tråden :)

Må så gott söta töser och ta hand om er och era små liv i magen!

• Neith
    Lovelyness skrev 2011-03-02 17:21:53 följande:
    Grattis till pojken i magen! Hoppas att ni får en jättebra dag på lördag, jag vet hur nervöst det är innan. Jag tror inte ens att jag lyckades andas veckan innan bröllopet Flört
    Taack så jättemycket! Jag har beställt fint väder till lördag, så jag får hoppas den väderansvarige lyssnar på mig nu till helgen :)

Provade klänningen en sista gång idag efter lite ändringar, och jisses vad nervositeten slog till. Lär inte kunna andas alls på bröllopsdagen

• Neith

Grattis FrökenHanna! {#emotions_dlg.flower} 

Nu har jag precis kommit hem från ultraljud. Gick in i vecka 34 igår.
    Lillen växer så det knakar och han låg på 2458g idag, vilket är ca 250g över mittkurvan men fortfarande helt normalt. En annan blev ju nojig direkt och trodde att jag ska föda ut en tio kilos bebis om några veckor Flört.
    Skämt åsido. Känns skönt att få veta att allt är helt normalt, även de där extra 250 grammen.

Nu känns det verkligen att det närmar sig. Har inga direkta krämpor mer än att man är oerhört otymplig.
    Men vet ni vad det "värsta" är för min del nu? Normalt sett vill jag ha kontroll på allt som händer i mitt liv. Men nu känner jag för första gången att jag har NOLL kontroll. Snacka om ovan känsla. Vattnet kanske går när jag står i kön på ICA, eller när jag kör bil. Ja herrejisses, det är med spänning jag ser fram emot att det startar. Skräckblandad förtjusning är nog den rätta termen.

Hade en annan fundering kring det här med förverkar. Det är bara någon vecka sedan jag började känna av sammandragningar (som träningsvärk i magen).. Känns förvärkarna på ett helt annorlunda sätt eller det är en kraftigare form av "träningsvärk" man känner?

Om 1½ timme är det dags för föräldragruppsmöte nr 2. Om förlossning och smärtlindring. Jag har en enorm sprutfobi (inte känslan av sticket, utan vetskapen om att någon ska sticka in en nål i mig) och jag fasar mer för det än själva smärtan. Kan ju bli spännande detta!

Ta hand om er nu, söta gravidtöser!

Kram på er! Solig

• Neith
    Neith skrev 2011-04-11 11:20:44 följande:
    Hade en annan fundering kring det här med förverkar. Det är bara någon vecka sedan jag började känna av sammandragningar (som träningsvärk i magen).. Känns förvärkarna på ett helt annorlunda sätt eller det är en kraftigare form av "träningsvärk" man känner?

Det är ju bra om jag stavar rätt också. Förvärkar, inte förverkar :)
    Språkpolisen ger sig på sig själv denna gången!

Skyller på att det är måndag Flört 
  • Neith
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-11 12:19:18 följande:
    Neith
    förvärkar gör ju mera ont än sammandragningar.
    typ som sammandragningar som gör mera ont tycker jag det känns.

öppningsvärkar gör ännu mera ont, det gör verkligen jätte ont som man vet inte vad man ska bli av riktigt då det gör så ont och håller i sig ca 1 minut, och så får man ville emellanåt några minuter, och öpnninsvärkar kommer sen regelbundet med några minuters mellanrum, man kan titta på en klocka, då kan det vara dags att åka in till förlossningen.
    Tack snälla för informationen. När man är förstföderska så har man ju inte en aning om hur det ska kännas. Inte jag iaf :)
    maj09 skrev 2011-04-11 14:39:02 följande:
    Jag har alltid haft en enorm sprutfobi, men märkligt nog försvann den något (inte helt) i samband med min första graviditet och förlossning. Jag fick ju epiduralbedövning som jag tacksamt tog emot - efter att ha kämpat länge utan smärtlindring. Skulle någon ha frågat mig samma sak i ett annat sammanhang så skulle jag nog hellre ha dött typ.. Den här gången känns det faktiskt lättare på sprutfronten. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna komma över min rädsla, så du fixar säkert det också Neith.

Ikväll är det "En unge i minuten"!
     Tack! Vad skönt att den försvann något i samband med första förlossningen. Jag hoppas också på det, att jag har så mycket annat att tänka på att fobin avtar av sig självt. Jag har ställt in mig på EDA, bara för att hinna förbereda mig på dagen om jag behöver det. Men just EDA bekommer mig inte så mycket, då jag inte kommer se när de sticker, och förmodligen har jag sådana värkar just då att jag fokuserar helt på det. 
    Däremot när de ska sätta kanylen i armen/handen bekymrar mig. Jag ska köpa hem emla-kräm som jag hoppas hinner börja verka innan det är dags att sätta nålen. Allt för att underlätta. Det är inte själva sticket som stör, utan vetskapen, men om jag inte känner något heller så kanske det underlättar lite. Min BM skrev in mitt önskemål i journalen, att jag under inga omständigheter ska se någon nål inne på förlossningen. Hoppas de hjälper mig med detta.

En annan sak jag tänkte på. Smycken, bör man ta av alla hemma innan man åker in kanske? 
  • Neith
    maj09 skrev 2011-04-11 18:05:30 följande:
    Precis så kände jag också. Jag var mer orolig för den där kanylen än för själva förlossningen. Men jag lovar att jag inte minns om det ens kändes. De hade någon bedövande kräm där, så jag tror inte att du behöver ta med dig det. Men gör det om du blir lugnare av det..  
    På föräldragruppsmötet idag sa BM att de inte har några salvor där, utan det får man isf ta hemma innan. Lustigt, eftersom samma BM sa till mig under mitt enskilda besök att om jag kommer in i god tid så kommer de ordna emla till mig där.. Hmm, man vet inte vilket man ska tro på när samma BM säger två olika saker. För säkerhets skull köper jag hem lite emla o smörjer in hela kroppen, för en bedövande känsla överallt Tungan ute.. Haha, nejdå, armveck och händer får räcka. Vet inte om de sätter nålen i armvecket eller handen eller både och?
  • Neith

GRATTIS FRÖKEN LÖKEN! {#emotions_dlg.flower}
    Tänka sig, nu vet jag ju vem du är också

Stort grattis vännen!
    kul att vi befinner oss i samma tråd och jag hade ingen aning om att jag faktiskt känner dig!

• Neith
    VillHaLiten skrev 2011-05-04 10:48:38 följande:
    Hej allihopa!
    Usch allt känns så jobbigt just nu, fick igår riktigt tråkiga nyheter. Min pappa har en hjärtumör sen 2008, som har är godartad och inte växt, den har dock suttit vid talcentret så han har haft svårt att kommunicera. De senaste månaderna har han blivit mkt sämre, hamnat på hem och får nu hjälp med allt. Igår fick vi svar från hans magnetröntgen att hans befintliga tumör har växt och att det kommit en ny, aggresiv och han har inte länge kvar leva.
    Vet inte alls hur jag ska reagera, min familj säger åt mig att inte stressa upp mig nu med bebis i magen och allt men hur lätt är det när man får ett sånt besked! Bebis är beräknad till den 25:e och just nu hoppas jag att h*n verkligen inte kommer tidigare, jag vill kunna njuta när bebisen väl kommer ju. Får så dåligt samvete för såklart vill jag att bebis ska komma när den är redo och vill kunna ge all min tid åt den lill* krabaten, men samtidigt vill jag ju lägga all min tid till pappa nu när han inte har så lång tid kvar.
    usch och fy. Jag beklagar verkligen och sänder över styrkekramar i massor!
    Kan inte på något sätt sätta mig in i din situation, men hoppas innerligt att du/ni tar hand om varandra.
    {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden BF maj 2011