• Maruid

BF maj 2011

Haha, den känslan uppdagade sig här igår också. Då la jag mig helt plant direkt på golvet och insåg att man tydligt kan se konturerna av bebisen. Min man såg helt chockad ut och frågade "vad är det för bulle där". Ja, det är ju liksom bebisens rumpa. Då insåg man med all tydlighet att där är någon där inne Skrattande

• Maruid

Jag mår också ganska okej. Har sovit lite bättre några nätter och känner att jag får saker gjorda på dagtid. Har storstädat köket förra veckan och denna veckan ska jag ge mig på badrummet. Fick också hämtat upp väskan som jag ska ha med på förlossningen, dock kommer den ju inte vara färdigpackad på länge än men jag har den framme i alla fall.

Så fysiskt är det väl lite tungt och jag har nog har fått magkatarr eller något liknande men trots allt ganska okej måste jag säga. Försöker intala mig själv att det kunde varit så mycket värre då det känns jobbigt.

Dock är jag bara i 31+2 idag så jag kanske inte har kommit till det där värsta än. Får väl se hur man mår de kommande veckorna.

• Maruid

Vad man packar  i väskan tycker jag beror dels på rutinerna på sjukhuset och dels hur länge man stannar. Jag kommer exempelvis inte ha så mycket bebiskläder, tycker det räcker med 4 ombyten och en pyjamas. Sist låg vi ungefär sex timmar på förlossningen efter att bebisen kommit och sedan ungfär tre dagar på patienthotellet.

Tillägg som jag själv kommer packa
    - Läppbalsam (lustgasten gör en sjukt torr om läpparna)
    - Handkräm / Hudlotion för att motverka supertorr sjukhusluft
    - Filtar till bebis, jag kommer ha med mig några tunna i bomull och någon i fleece för att kunna boa lite
    - Hårband
    - Ombyte till min man med mjukisbyxor, kalsonger, strumpor och mjuk tröja kan vara bra att ha om i fall att.

Något jag inte använde alls förra gången var böcker. Varje gång mini sov så satt jag och bara stirrade rakt fram. Kunde inte riktigt fatta att jag var mamma och att koppla med böcker fanns det inte en chans för. Kommer väl ändå för syns skull ta med mig en bok, mest för att jag oftast alltid har en med mig oavsett var jag går.

Kan också rekomendera er att kopiera era papper om ni vill ha kvar dem. I Lund är det nämligen så att förlossningen tar alla ens papper man har i mappen, däribland papper från UL med alla uppgifter osv. BM har orginalen på vissa som jag sedan fick på efterkontrollen medan andra som bara finns i ens mapp tas på förlossningen. Vill man ha dem kvar kan det alltså vara smart att dra kopior innan, det gjorde jag sist eftersom jag vill ha allting sparat.

• Maruid
    Charlott29 skrev 2011-03-22 21:41:33 följande:
    Jag hade inte ens BB-väskan med mig när jag åkte in med sonen
    Vattnet gick och jag var så bombsäker på att vi bara skulle åka in och konstatera vattenavgång och sedan åka hem igen och invänta värkarna, men när jag kom in hade jag fått havandeskapsförgiftning och fick inte åka hem. Men det gick utomordentligt bra utan BB-väskan, maken fick helt enkelt lov att hämta den
    Ja då hade du nästan samma senario som mig. Trodde också vi skulle få gå hem efter vattenavgången var konstaterad men de höll kvar även oss.

Jag tycker inte att väskan är så viktigt på förlossningen utan mest de dagar man stannar på patienthotellet (om man gör det vill säga). Och i de flesta fall så kan man ju lösa det som behöver lösas, det är ju knappast så att varken mor eller barn fått ligga nakna och hungriga på förlossingen för att väskan befunnit sig på annan plats så det finner alltid sina vägar. Dock gillar jag att få komma i mina egna kläder och känna mig "som vanligt" om möjligheten finns.
  • Maruid
    maj09 skrev 2011-03-23 10:31:42 följande:

Är det bara jag som tycker att det känns bra att vara några dagar på patienthotell eller BB efter förlossningen? Jag kommer inte att stressa hem - även om jag älskar vårt hem - för jag tycker det känns så tryggt och skönt att vara där hjälp finns i några dagar.. Senast stannade vi i tre dagar. Själv ville jag nästan stanna en natt till för att amningen skulle komma igång ännu bättre, men det var så mycket förlossningar vid den tidpunkten, så vi kände att vi var tvungna att lämna plats åt andra.. Jag hoppas på att få vara kvar i minst två-tre dagar den här gången i alla fall!

Jag tror som många andra skrivit att det beror på vilket sjukhus man ligger på och var. I Lund är ju patienthotellet som just ett hotell men med sköterskor som kan komma in dygnet runt om man kallar på dem. Jag tycker att det rent ut sagt var superskönt att vara där och få sova och ställa alla knepiga frågor jag hade. Min mamma hade dessutom tjatat att jag skulle ta chansen att få vila lite där innan allt rullade igång som vanligt. Så jag tyckte att det var jätteskönt att lulla runt där och ligga och mysa i sängen med barnet och mannen när han kom dit över dagen och att få slippa laga mat utan att få allting serverat.

Men jag har hört andra som verkligen hatat det och jag tror helt enkelt det beror på vad man trivs med. Kanske ska man dock om det är första barnet vara beredd på att man känslomässigt blir rätt soft. Själv hade jag absolut tredagarsgråt förra gången och räknar med att få det igen av flera skäl nu. Så oavsett var man befinner sig ska man kanske vara förberedd på att det tar några dagar att komma i kapp.

Oh jag längtar! Men jag har också börjat inse att jag kommer att sakna att vara gravid.
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-03-23 12:05:25 följande:
    Det blir operation! Ska vara där kl.14.00, shit vad nervös jag är!
    Lycka till! Skönt att det blir gjort nu!
  • Maruid
    Ellenkicki skrev 2011-03-23 12:31:42 följande:

För mig är det första barnet och jag har tänkt en del på det du skriver om typ tredagarsgråt, jag kan tänka mig att känslorna kommer löpa amok de första dagarna och kan inte tänka mig att åka hem direkt... Behöver nog landa lite i allt och kanske få lite stöd av personalen på hotellet/BB.

Ja, det som är skönt här i alla fall är att man går hem precis när man själv vill. Med andra ord kan man så snart man tröttnar packa sina saker och bege sig hem så man kan känna sig för vad som känns bäst. Det jag gillar i Lund i alla fall är att man har eget rum och egen toalett så man behöver inte bry sig om andra vilket är så skönt. Hade det varit tal om att stanna på delad sjukhussal med personal som kommer in ständigt och sjukhuslukt och andra barn är mitt eget som skriker och håller mig vaken, nej då hade jag inte stannat en sekund mer än nödvändigt.
  • Maruid
    Minglanu skrev 2011-03-23 15:51:46 följande:
    1000 spänn?? Vart föder du? Nu vill jag inte stanna länge så mig spelar det ingen roll, men hos oss är det foten i rumpan o ut genom dörren helst efter 6 timmar som gäller. Endast om man har komplikationer får man stanna längre än ett dygn. 1000 spänn skulle jag tacksamt ta emot
    Ja, på själa förlossningen vill dem att man stannar rätt kort även här (tror man säger 4-6 timmar eller något sådant) men på patienthotellet stannar man så som man önskar i princip men det normala är enligt deras egen broshyr två dygn.

Men visst, går man hem tidigt hade man ju inte tackat nej till pengarna Skrattande
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-03-23 18:42:21 följande:
    Tack tjejer, vad gulliga ni är!
    Är hemma nu, blev lite väntan, det kom in ett akutfall som fick gå före.

Operationen gick bra och han tror att jag kommer bli väldigt hjälpt utav operationen. Jag hade en kraftig inflammation nämligen och dubbla senfack, därav har kortisonet inte hjälp mig. Så det känns verkligen toppen trots att det gör ont!
    Så skönt att höra att det gått bra för dig och att du tror att det kommer göra underverk. Hoppas nu det läker på fint till bebisen väl tittar ut ; )
Svar på tråden BF maj 2011