• Maruid

BF maj 2011

Misswiren skrev 2011-04-04 20:40:47 följande:
    Ngn annan här som ska hinnsvepas?

Jag blev erbjuden i vecka 38+6 alltså om ca 2 veckor. Är helspänd och förväntansfull, även om jag vet att det kan resultera i inget resultat eller massa pinvärkar.
    Skulle va typ 50/50 :)
    Jag fick en hinnsvepning i 40+6 förra graviditeten av BM som bara frågade vid ett vanligt besök om jag ville ha lite hjälp. Tyvärr gjorde det dock inget alls för mig, vattnet gick inte förrän fem dagar senare.

Denna gången har vi inte nämnt det med en stavelse än men det är ju "länge" än, är bara i vecka 34 nu så ett tag till får man nog snällt vänta Skrattande
  • Maruid
    FruganH skrev 2011-04-04 21:25:28 följande:
    Kort uppdatering. Blodprovet visade på sänkning av trombocyter (eller vad det hette) och äggvitan i urinet hade ökat. Så nu ligger jag här i en sal på specialförlossningen med konstaterad havandeskapsförgiftning. Bebisen verkade må bra när dom kollade med CTG och ultraljud iallafall. Imorgon blir det nya prover och viktskattning.
    Hoppas på att kunna sova lite inatt, är ju inte jättelätt när man ska sova borta och dessutom dela rum med 3 andra. Men men.
    Har i uppdrag med att mäta allt jag kissar/dricker. Kul att tänka på det mitt i natten när man masar sig till toaletten.
    Jaja, det är väl bara att gilla läget helt enkelt.
    Usch, det låter verkligen inget roligt! Jag hoppas innerligt att det ska gå bra för er och även om sjukhuset är ett förfärligt tråkigt ställe att vara på så är det ju bättre att de där har koll på dig.

Tänkte i alla fall skicka med en länk till en blogg om du har tråkigt:

http://www.bloggfamiljen.se/?blog=matplatsen

Det är en av Sveriges mest lästa matbloggerskor som precis har fått en son. Hon förlöstes den 22 mars i vecka 35 med kejsarsnitt på grund av havandeskapsförgiftning. Även dottern kom flera veckor för tidigt på grund av havandeskapsförgiftning. Kan vara lite roligt med att se positivt på vad som komma skall och kanske hittar man även ett eller annat recpet att testa.
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-04-05 14:15:31 följande:
    Hemma igen... hunnit med en sväng hos frisören också

Tappen hade kortats 1 cm typ, men låg ändå på vad som anses normalt, skönt. Fick utskrivet Bricanyl att ta om det blir för regelbundna sammandragningarna.

Annars tyckte hon såhär, vilket gjorde mig lite irriterad... Att bara jag håller bebisen inne till v. 34 så var hon nöjd, hon sjukskrev inte mig utan tyckte att jag skulle ta det lugnt i 2v till sen kommer dom ändå inte stoppa mig om bebisen är på väg.
    Jag resonerar väl inte riktigt så, tycker nog att bebisen ska stanna inne till minst v.36, jag har inte lust att ligga på neo i flera veckor... Obestämd Så jag måste börja plocka ut Fl-dagar from den 18 april, för jag vill inte riskera att få i v.34... bebisen är inte beräknad förrens den 25 maj.  Känns lite surt att utnyttja 1½ månad FL-dagar innan bebisen ens är född... men jag måste för min egen skull, jag vill inte ha bebis i v.34, så är det bara!

Gravidkänslig eller hade läkaren konstiga ideér?
    Jag tycker det var konstigt resonerat måste jag säga. Ska man inte försöka göra allt man kan för att bebisen ska stanna inne om det är möjligt? Jag har i och för sig inte mycket koll på ämnet men jag tycker väl att man borde sjukskriva så att du kan ta det lungt, inte minst för att du precis opererat handen också. Hur är det med den förresten?

Samtidigt tycker jag att du gör rätt att börja plocka ut dagar om det är enda alternativet för jag tycker nog också att vecka 34 är i tidigaste laget.

Nu ska jag i alla fall iväg och hämta en fyraåring från dagis, är barnvakt till min systerson idag så vi får väl se hur jag ska ha det med orken i kväll ; )
  • Maruid
    morotsland skrev 2011-04-05 21:57:22 följande:
    Inte för att skrämmas men jag tror att det är väldigt individuellt och inte lika självklart för alla. Jag känner flera som varit osäkra på att det verkligen varit förlossning på g. Mina värkar med andra barnet gjorde inte särskilt ont alls, det var regelbundenheten som fick mig att fatta. Alla sa "det ska kännas som mensvärk" vilket inte sa mig någonting eftersom jag aldrig har mensvärk...
    Ja, jag håller absolut med ladyline att det kan vara väldigt individuellt.
    För min del känner jag aldrig de där typiska sammandragningarna när magen blir alldeles hård ett par sekunder och sedan slappnar av. Den där typiska regelbundenheten människor pratar om har jag inte upplevt alls under denna eller min förra graviditet.

Jag hade snarare bara just vad jag skulle definiera som mensvärken från helvetet och en extrem tyngd neråt och jag upplevde att den smärta jag kände inte släppte mellan varven. Men att sitta och räkna hur värkarna kom och gick fanns inte i min värld förra gången. Måste säga att jag är jättenyfiken på hur det ska dra igång denna gång och om jag ska få uppleva de mer typiska värkarna.
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-04-06 15:31:44 följande:
    Har era magar börjat sjunka något? Jag är ju i v. 33+0 imorgon och tycker att min har sjunkit dom senaste dagarna.
    Jag har burit barnet lågt hela tiden så jag har liksom aldrig tyckt att den har kommit så högt som förra gången. Det är rätt skönt men jag tycker samtidigt det är tyngre för ryggen att bära lägre.

Idag har jag också i alla fall varit hos BM, är i vecka 33+4.
    SF mått 33 och en styck fixerad bebis där inne Glad
    Bebisens hjärtljud låg mellan 145 och 150
    Mitt tryck på 95/60
    Bra urinprov, danke!
    +7,3 kilo sedan ÄL

Märker att jag får mycket molande värk i nedre delen av magen och runt till ryggen då jag är ute och går och det gör rent sjukt ont när hon känner efter hur bebisen ligger. BM sa att det sannolikt är för att h*n redan är fixerad och det därför blir friktion mellan barnets skalle och mitt bäcken. Ja, känns gör det i alla fall kan jag ju meddela.
  • Maruid
    Lovelyness skrev 2011-04-06 18:56:44 följande:
    Fusk med aprilbebis! När du föder har jag över en månad kvar Glad
    Haha, jag tänkte precis detsamma  : )
  • Maruid

Peeew, efter en intensiv stund vid symaskinen har jag nu fått till åtta lakan till vagnen och några små örngott. Jag har inte pysslat så mycket innan så jag känner mig i  alla fall lite duktig nu.

• Maruid

Fröken Hanna: Lycka till! Så skönt att det drar igång nu så att du slipper må dåligt. Och så mysigt att äntligen få träffa den inneboende!

Skalbagge: Skönt att allt var bra. Lugnande besked är SÅ skönt att få ; )

niiiica: Välkommen hit!

• Maruid
    Lovelyness skrev 2011-04-08 18:43:39 följande:
    Konstigt att det är så mycket svårare att hitta fina pojknamn än flicknamn, undrar vad det beror på. Jag blir helt imponerad av hur många namn ni som inte bestämt er har, vi hade typ tre kanske haha
    Intressant för här är det tvärtom. Både förra graviditeten och denna är vi helt överens om och väldigt säkra på pojknamnen vi kommit fram till. Båda gångerna är det jag som "kommit på" namnen och sedan har de liksom bara suttit som berget och kännts helt rätt.

Med flicknamn är det värre, vi har en del namn vi tycker om men det är många delar som ska klaffa.

Charlott29: Försök att inte oroa dig utan ta det lungt. Jag har ingen aning om vad det kan betyda men läkarna hade ju knappast låtit dig gå hem om det var något du behöver oroa dig över. Tänker på dig i alla fall!

Fröken Löken: Jag hade nog övervägt att åka in mest för att slippa oroa mig. Har du haft tendenser till högt blodtryck tidigare?
  • Maruid
    Fröken Löken skrev 2011-04-09 09:42:59 följande:
    Vad för slags väska packar ni i till bb? Alltså bag eller resväska eller ja...? :)
    Sist packade jag i en kabinväska på hjul men av någon anledning störde jag mig på väskan sist. Denna gången testar jag med en stor bag i läder istället.
Svar på tråden BF maj 2011