• Hiavatha

BF maj 2011

TeosMamma skrev 2011-04-18 12:03:57 följande:
    synd om dig som blivit sjuk på detta också, ja man ska nog passa sig mer än man tänker för att ta i och träffa folk. Jag aktar mig t.o.m. i kassakön på affären, vill inte ha hostningar på mig ;0)

Angående stimulera bröstvårtorna som kanske inte är aktuellt just nu men ändå;
    Min BM berättade ganska mycket om den sk färdknäppen och hur det funkar. Man stimulerar bröstvårtor (så frigörs Oxytocin om jag minns rätt ang hormonet), samtidigt som  mannen ska ha utlösning inne i kvinnan eftersom att det frigörs ett ämne från satsen. 3 satser sperma innehåller lika mycket som det dropp de ger en på sjukhus för att stimulera värkarbetet.... Så be mannen ta ledigt en dag och ha skönt i sängen hela dan så kanske ;0) Vilka prestationskrav på mannen dock *hahaha* Sedan är dte väl inte riktigt vad man längtar efter just nu när man ahr ont överallt och är trött...

Bara för att det kommer igång med sammandragningar av detta betyder det ju dock inte att värkarbetet sätter igång och trycker ut bebis så allt får tas med en nypa salt ;-D
    Jag läste också (minns bara inte var) om att sperma ska ha sammandragande effekt, men det stod även i parentes där jag läste att det är ännu effektivare om sperman går genom matsmältningssystemet, he he Tungan ute
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Hiavatha

Jag tycker också det är skönt att höra att det är fler som kommer vara mycket försiktiga med besök den första tiden. Jag är lite nervös för att vi kommer ha makens barn hos oss just den första tiden efter födelsen. Man kan ju inte riktigt planera att föda beroende på om vi har barnen den veckan eller inte, om man kan ju inte veta om de är förkylda just då eller inte... Obestämd Särskilt på våren går det ju en hel del förkylningar med, när de har för lite kläder på sig för att det SER varmt ut... känns ju såklart dumt att säga att de inte får komma (om de är sjuka) iom att det är makens barn, MEN det handlar ju faktiskt om en nyfödd liten bebis som knappt har immunförsvar... hmm, lite dubbelt det där... Dessutom känner jag att jag gärna vill ha åtminstone den första veckan hemma med bara den "nya famlijen" just för att få fason på amning och sånt. Då vill inte jag ha nån annan hängande över axeln utan behöver verkligen min integritet.

Hmm... lite oro och klagan från mig med ang detta.. Ibland måste man väl få ur sig lite. 

• Hiavatha
    Miloxan skrev 2011-04-18 13:43:51 följande:
    Förstår hur du tänker/oroar dig :) men se det positivt om makens barn är där :) Jag tror det är viktigt för alla barn att få vara tillsammans för att få en bra start, minksa avundsjuka osv. Alla förkylningar är ju inte farliga....har själv 4 barn och har aldrig brytt mig i förkylningar runt om osv....de har inte varit mer eller mindrer sjuka än andra..de är för övrigt födda i jan, feb och april, månad. Immunfösrvar har ju bebis lite i alla fall...får ju med sig lite av dina antikroppar. Gällande din integritet så tror jag de andera barnen förstår om man förklarar och kanske går undan lite eller om pappan går ut med dem och httar på nåt. Ta det lugnt..det löser sig :) Kram!
    Tack för ditt svar. Jo, oftast känns det ju helt ok när barnen är här, men vissa dagar känns det som att det bara blir för mycket. Men det är väl så det är, det går upp och ner... Drömmer Nu är jag så otroligt trött den senaste veckan, så det spelar nog in med. Det hela är ju en ny situation, mest för mig, makens barn är kanske lite vana eftersom de fick en lillasyster "av" sin mamma för 2 år sedan. Men hon är ju å andra sidan deras bio-mamma och kan säga till dem på ett annat sätt, medans jag har lite av en språkbarriär till barnen eftersom jag är den som flyttade från sverige till finland...
    Men som du säger, det löser sig nog på nåt sätt Glad Idag känns det lättare än igår Skrattande
  • Hiavatha
    Sofi 79 skrev 2011-04-19 21:12:19 följande:
    Jag förstår dig precis!
    När vi fick vår dotter pratade vi med bonussonens mamma och det var helt okej att han var där extra några dagar. Jag motiverade det med att det kunde vara skönt för honom också att få fullt fokus på sig och att jag hann bli i bättre balans tills han kom. Däremot fick han (och mamman) första tjing på att hälsa på och var hos oss bara en timme efter att vi kommit hem från bb.
    Därefter var jag supernoga med att händerna tvättades direkt efter att han och kompisarna kom hem från skolan. Och hade han varit sjuk hade jag nog bett om att fick vara kvar hos mamma. 
    Nu är det ju nästan sommar så det är lättare att hålla sig utomhus och undan från baciluskerna, men ändå...
    Skönt att höra Glad Jag (eller maken mer) tvivlar på att vi kan fråga bonusarnas mamma om de kan vara där några dagar extra om det faller in på vår vecka. Men vi ska fråga makens föräldrar i alla fall om de kan rycka in om det behövs, om vi behöver vara borta över natten osv. Vi får se hur det blir. Klart att barnen kommer få hälsa på strax efter, men då kanske en kortare stund. Vi kommer väl vara ganska utmattade, både jag och bebben, och pappan =) Ja, handtvätt kommer jag vara noga med att barnen och besökare använder, så långt det går. Jag hoppas att det går att lösa med biomamman att barnen inte kommer till oss om de är sjuka, åtminstone de första typ två veckorna, men det tvivlar jag också på att det kommer funka med henne. När hon var gravid för två år sedan och fick barnet, så var jag i alla fall försiktig så ingen sjukdom man visste om behövde komma till henne o bebisen genom barnen, så då fick de vara hos oss mer. Så det är lite detta jag är orolig för, just för att maken tvivlar på att det kommer funka så åt andra hållet. Man får väl vara glad att det går åt vår och sommar och hoppas att inger kommer vara sjuk, ha ha Skrattande
  • Hiavatha

Yay! Idag är det vecka 37+0, vilket betyder fullgången! Känns skönt! Om en ca timme ska vi till Förlossningen/BB på guidad tur, äntligen, det har blivit uppskjutet av olika anledningar, men nu blir det av, jag har sååå många frågor Drömmer mest om hur saker funkar just på det sjukhuset där jag ska föda. Annars har jag nog inte så mycket symptom att det är något på gång inom en väldigt snar framtid, bara vissa dagar lite mer Braxton Hicks SD än andra dagar, sedan någon vecka kanske. Lite mer tryck nedåt när man går också. Får se när det hela sätter igång Glad Min mamma kommer på besök från Sverige över påskhelgen, så det ska bli skönt med att få bli ordentligt omhändertagen, hi hi Solig

• Hiavatha
    nenababe skrev 2011-04-21 19:26:57 följande:
    Är i vecka 38+0 idag... En väldigt bra dag. Utdrag ut bloggen, för att läsa allt så följ länken här.

21 April 2011
    Tanken var att vi skulle hämta hem barnen idag då det ändå inte kommit någon bebis. Men vi bestämde oss för att åka in på en koll på förlossningen innan, för säkerhetsskull.
    Ååh, vad spännande! hi hi
  • Hiavatha
    Åsasåsa skrev 2011-04-28 11:07:56 följande:
    Ja fy f** nu är det inte roligt att vänta och längta längre... v.37+3 idag. Tycker det är sjukt jobbigt att inte veta exakt när den kommer, kan lika gärna dröja mer än en månad.. då blir jag galen!

Fyller 30 år idag dessutom :) men det blir lugnt på firande fronten.

Ha en bra dag alla soon 2 B - mammor och de som redan har haft lyckan att bli det förstås! {#emotions_dlg.flower}
    Grattis på 30-års dagen! Skål
  • Hiavatha

Grattis NinaLilltroll! {#emotions_dlg.flower}

Låter lite som när min mamma berätta om sina förlossningar, hon fick verkligen säga dem flera gånger att "NU är det DAGS!" ha ha, sedan ganska snabba förl. med. Hoppas de generna hoppade över till mig med Skrattande

• Hiavatha

Amisej: jag funderar också på detta om förvärkarna måste göra ont eller inte.. (Själv har jag Bf 11 ma.j) Jag har pratat mkt m min mamma om hennes erfarenheter och hon hade inte ont nån av gångerna (3). Men hon var å andra sidan bra på att slappna av i kroppen o andas "rätt" under sammandragningarna/värkarna.

• Hiavatha

Oj oj oj vad små bebisar är gulliga!!! =)

Stort grattis till alla som redan fått sina! {#emotions_dlg.flower}

• Hiavatha

Kanske är nån som frågat detta tidigare, men vad är det för skillnad på sammandragningar och förvärkar/värkar? Om det är nån skillnad? Min mamma säger att det är samma sak med endast den skillnaden att värkar är sammandragningar som gör ont. Håller ni med?

• Hiavatha

Jag har knappt heller värkar och jag ligger på BF+13 idag... Hoppas dock på igångsättning imorgon, men just nu känns precis allt helt hopplöst. Jobbigt när man är så trött så man nästan gråter över en bruten nagel, he he

• Hiavatha

Vår Elias kom den 26 maj, efter igångsättning i v 42+0. Det var ingen lätt förlossning, men resultat väger upp det ganska rejält Hjärta 3314gram och 48cm, ganska lagom

• Hiavatha

Mamierica: Kan det vara så att det helt enkelt är jobbigt att äta varm gröt/välling när han är förkyld? Kan du ge fruktpuré som mellanmål ett tag? Bara han bajsar och kissar som han ska så är säkert allt ok. Är han förkyld kanske han inte gör av med så mycket energi...?

• Hiavatha

Vid 8 månader är det väl ett utvecklingssprång. Då kan de ju krångla med maten och så. Om det inte pågår hur länge som helst så är det kanske inget att oroa sig för. Det går nog över. Så tänker jag i alla fall när det gäller min lill-kille

Svar på tråden BF maj 2011