Jean skrev 2011-03-31 01:48:12 följande:
Hur ar de andningskurser i Sverige. Far ni lara er de pa BB nar ni gar eran kurs om fodseln eller ar de en separat profylaxandningskurs som galler?? Har pa BB lar dom inte ut andning forsan man kommer in och ska foda. Tank om de gar sa snabbt att man inte fattar och andningen blir helt tokig. Inte hort talas om profylaxandningskurser har men de finns ju yoga for gravida. Kanske vart att kolla upp??
Skönt att det verkar som du slipper blir sövd för att dra ut tanden!
Vad gällande profylaxandning är det nog lite olika vart man går någonstans men på vår föräldrakurs var den andningen de lärde ut inte något att hänga i julgranen. Jag tror att man behöver mer gedigen träning i någon seperat kurs så att man känner sig trygg med metoden om det ska fungera för annars blir det nog lätt som du säger att man inte riktigt fattar. 
Men vad man kan göra är att läsa på och titta på olika andnings- och avslappningsövningar via internet. Nu går jag in på de sista 50 dagarna och har börjat gå igenom de olika teknikerna igen för att friska upp minnet lite och tar en stund varje dag då jag övar de olika metoderna och försöker att slappna av och ladda mentalt. Kände själv sist då det tog sådan tid att orken och den positiva andan försvann lite men min man var ganska bra på att motivera mig mentalt ändå men jag vill gärna vara ännu mer förberedd denna gången.