• Kottemor

BF maj 2011

Angi07 skrev 2011-03-11 09:38:24 följande:
    ja, femte barnet, så man känner mer. Det gör så ont i underlivet.
    Kan bara hålla med, det gör ont. Gör ont när jag går, han har nog pressat sig "så långt ner" så att foglossningarna har blivit värre. Det riktigt skär liksom, känns det igen? Hade likadant med nr 2, men det kom betydligt senare än v.30.. :-/

• Kottemor
    Lovelyness skrev 2011-03-11 09:58:58 följande:
    Min halsbränna dödar mig!! Den kommer numera på mogonen också, härligt!

Jag vill egentligen inte ta någon medicin men nu börjar det nog bli kris, någon som har tips på någon supertablett som håller hela dagen?
    Jag tar gaviscon tuggtabletter, tycker dom fungerar bra. Halsbrännan försvinner snabbt och håller sig borta länge på mig iaf.
    Angi07 skrev 2011-03-11 10:05:20 följande:
    jag tar Gaviscon tabletter och det hjälper mig speciellt på kvällarna när halsbränna känns jobbigare

Kottemor: jag hade också lite foglossning men det har blivit värre nu när bebisen håller på där nere så jag  håller magen med stödbälte.Det hjälper men inte alltid.
    Jag har ett bälte här hemma sen tidigare, jag kanske ska prova det igen. Förra gången kunde jag inte ha det för det drog igång fler SM, men jag ska prova och se om det fungerar denna gången.
  • Kottemor

Idag kunde jag inte hålla mig längre

Sängen är bäddad och gud vad jag längtar nu, ska ju opereras nästa vecka igen och vill ha en del saker färdiga tills dess. Sen blir det jobbigt för mig att hålla igång med min hand. Så jag får tjuvstarta i mitt boande lite

Sen var vi iväg och handlade idag och jag passade på att köpa blöjor, amningsinlägg,bindor och lite annat smått.
    Om 6 veckor fram i tiden kom mitt första barn, 7 veckor fram kom nummer två, så jag vill ha allt klart tills dess.

Therre: Så fin vagn, vad roligt!  

• Kottemor
    Fröken Löken skrev 2011-03-13 16:36:23 följande:
    Jag har också åkt på förkylning, snorig och huvudvärk :(
    Hoppas det går över snart!!!

Jag tänkte på det där med bindor, vad ska man köpa för några? Jag använder inte bindor i vanliga fall så jag känner mig lite lost där :/

Nu har jag i princip bara Skötbord kvar att fixa, sen tror jag att vi är hyfsat färdiga! Känns spännande!

En annan fråga, hur mycket skulle ni betala för en baby Björn bärsele, en pikku-ruu bärsjal och en babyvakt som är ca 6 år gamla? Får köpa detta av en känning men hon vill att vi bestämmer priset!
    Jag som har en benägenhet att blöda mycket vid mens och efter förlossning har köpt "nattbindor"
    Dom är lite tjockare och lite längre, med vingar är ett tvång enligt mig, så man kan fästa dom runt troskanten.

Det finns nog "riktiga" förlossningsbindor att köpa på apoteket om man vill köpa det.,
    Dom första dygnen kan man ha sjukhusets bindor (snarare blöjor), "låna" med några hem så du har om du åker hem tidigt efter förlossningen. Det som jag tyckte var bra med dom, var att dom hade en "stötdämpande" och mjukare känsla när man ska sätta sig Det gör ju ont ett par dagar efter förlossningen....  
  • Kottemor
    mammaE2011 skrev 2011-03-13 18:29:11 följande:
    Jag har köpt Libresse 12 Super Wing MAXI som är 6mm tjock. (Libresse 12 Super Wing Invisible har samma färg på sin förpackning vilket jag tycker e dumt då man lätt kan ta fel sort). Tror dem kommer funka bra!

Vid vanlig mens använde jag Libresse 14 Normal Wing Invisible som är 3mm tjock och 24cm lång och har uppsugningsförmåga 4/6.

Libresse 12 Super Wing MAXI är 6mm tjock och 26cm lång och har uppsugningsförmåga 5/6.

Libresse 10 Goodnight är 6mm tjock och 32cm lång och har uppsugningsförmåga 6/6.

Ni som har fött barn tidigare: hur länge blöder man "extremt mycket" innan det avtar? Men det kanske är olika för person till person? 
    Jag tror jag har blött extremt mycket i knappt en vecka, sen hade jag avslag  i 8 resp 10 veckor.. kan säga att jag var rätt trött på det!
    Men nu är jag blödningsbenägen, andra blöder säkerligen inte lika länge som mig!!
  • Kottemor
    Fröken Löken skrev 2011-03-13 22:12:22 följande:
    Okej det känns ju bra... Eller ja, så bra det nu kan kännas i detta ämne ;)
    Kan man börja använda tampong efter ett tag eller är det binda som gäller?? Är som sagt inget stort fan av bindor :/
    Tror inte att dom rekomenderar det pga. infektionsrisken. Men har ingen aning, någon annan kanske vet?
  • Kottemor
    Nojnen skrev 2011-03-13 22:27:48 följande:
    Kottemor: tänkte på en annan tråd jag är med i; "Vi som dricker hallonbladste". De som dricker detta te upplever att de blöder mindre, får kraftigare sammandragningar/värkar, kortare förlossning mm. Läs mer om detta på: www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?prod...
    Ska genast gå in och kolla Tack för länken!
    Att blöda mindre hade varit en dröm
  • Kottemor
    isolande skrev 2011-03-14 08:49:41 följande:
    Hejsan!

Jag har börjat fixa BB-väska och köpt upp mig på amningsBH, amningsilägg, kläder till bebisen, filt och lite annat smått och gott. Idag ska jag till BM och mäta magen. v.30 +4 är jag i nu.

Undrar om man får göra fler UL? ngn som vet?
    Det beror säkert på vilket landsting man tillhör.
    Jag tillhör Region Skåne och där görs två ultraljud. Men för 5 år sedan gjordes bara ett, och dom disskuterar nu att gå tillbaka till ett igen.
  • Kottemor
    Charlott29 skrev 2011-03-14 13:28:31 följande:
    Tänkte höra med er som har två barn eller fler...

Jag väntar ju mitt andra barn nu och bebisen ligger ner med huvudet sedan några veckor tillbaka. Det som - kanske inte oroar mig men som är jäkligt obehagligt - är att det trycker på väldans mycket mer denna gången än med sonen. Det ilar och så ner i underlivet och det känns precis som bebisen är på väg ut (vilket den naturligtvis inte är) men känslan är sådan.
    Funderar nu på om det är så enkelt att det beror på att det redan har legat en bebis där och "töjt" ut så att denna bebis liksom glider ner djupare tidigare?! Eller är jag helt ute och cyklar?
    Hur har det känts för er andra?Måste bara höra: Blodtryck 55/110? Inte 155/110? Blev lite nyfiken, såg ut att vara väldigt lågt förstatryck?
    Jag väntar nummer tre och det är helt annorlunda denna gången med känslan. Känns som bebisen är halvvägs ute ibland  och det ilar och trycker nedåt. "normalt" för oss omföderskor, så lnge det inte är intenvisa förvärkar med i bilden, fär då blir det nog en helt annan femma

Jag måste gnälla... jag är tokförkyld!! Förstår inte att en näsa kan producera så myket snuva!  Hostar med, och det är inget skönt med denna gravidmage Fasiken, låt det bli vår NU!!
  • Kottemor
    Lovelyness skrev 2011-03-15 21:34:58 följande:
    Förresten så gick jag in på bonprix.se idag och hittade massor av plagg för 59 kr styck, så ett tips är att kolla in sortimentet där om kläderna börjar bli trånga. Själv har jag typ ingenting att ta på mig. Lyckades klicka hem två klänningar och en  vårjacka för 177 kr, heeelt okej Glad
    Vilka klipp, jag ska också beställa! Men jag velar lite på storleken på en fleecejacka, ska man ta en storlek större än man brukar tro? Den kommer ju användas i "valross-fasen" som min syster kallar det
Svar på tråden BF maj 2011