• Kottemor

BF maj 2011

Lovelyness skrev 2011-03-16 10:09:45 följande:
    Haha valrossfasen, ja det är nog bäst kanske. Jag tog en storlek större och hoppas på det bästa
    Jag tog det med   Hoppas det kommer passa.
    Jag hade egnetligen inte tänkt handla mer, men hittade en fleecejacka som jag kan ha nu under våren. Jag kan inte med att lägga flera hundratals kronor på en jacka som jag kommer använda under så kort tid.
    Kanske inte världens roligaste vår jacka men så får det bli iår Har inte BF förrens den 25 maj och kan omöjligt ha vinterjacka fram tills dess, haha!

Ja, valross-fasenär rätt bra namn, man känner sig nämligen mer eller mindre som en sådan
  • Kottemor

usch jag är så onyttig, har sug efter allt som innehåller socker! Kanelbullar är min stora last just nu, och jag vill verklgien stå emot, men jag bara kan inte! Skäms 

Idag har jag städat av nedanvåningen och dammsugat+torkat golven jag blev helt slut efter det och fick lägga mig på soffan och vila en stund. Jag har en hemsk förkylning nu igen med hosta och snuva, båda barnen är hemma med samma, dom fick roa sig med att slappa framför en film. Inte för dom klagade men det känns ruttet att inte orka som förr.
    Jag är vanligtvis så energisk, en riktigt myra med massor med saker på gång. Nu är jag bara en sköldpadda med en massa tung last på skalet.. haha!

Nej jag längtar verkligen efter lite värme och sol som kan ge en extra energi
    Tänk riktigt härliga varma vårvindar, fågelkvitter, surrande småkryp, knoppar som brister och gräset som börjar bli grönt... *drömmer mig bort*

• Kottemor

Då är man i v.31 (30+0) idag, skönt, men tycker det är så segt!

Men det går väl snabbare framöver nu, tätare kontroller hos BM gör att det känns som det går snabbare.
    På måndag ska jag på vanligt BM besök, sen är det dax för UL 2 den 6 april, det tråkiga är bara att den enda tiden dom hade och min man kan inte vara med
    Han har ett viktigt möte och kan troligtvis inte strunta i att närvara på det. Förskökte ringa och ändra tiden hos BM, men det gick inte, dom hade inget ledigt!

Tycker det känns så ledsamt att mannen inte kan vara med...

• Kottemor
    JosefineK skrev 2011-03-17 22:29:20 följande:
    Hej alla, visst var det vàl nàgon av er som hade fàtt havandeskapsfòrgiftning?
    Var pà vanligt kontroll idag och jag kommer fà spendera hela morgondagen pà sjukhuset imorgon fòr provtagning och òvervakning dà det misstànkts att jag fàtt just detta. Svullnat upp òver en natt, hànder, fòtter, vader och ansikte tjocka som korvar, fàtt hògre blodtryck (har alltid haft normalt) och lite feber/svettningar. Kànns inte sà kul sàklart men àr glad att de vill hàlla mig under kontroll. Min gyn sa àt mig att packa vàskan om det blir sà att jag inte kommer hem igen innan fòdseln sà det har jag gjort nu ikvàll, kommer inte att ta med den imorgon bitti dock utan min sambo fàr isàfall àka hem och hàmta om jag fàr ligga kvar. Usch, kommer inte sova nàgot inatt om jag kànner mig sjàlv ràtt...
    Kul fòdelsedag detta blev! Flört
    Usch din stackare, hoppas att ni mår bra båda två!
  • Kottemor

Grattis i efterskott Sindra!

Hanna, allt du känner är helt normalt. Vi är i den jobbigaste delen av graviditeten nu och det kommer bara bli kämpigare tills vi har våra små i famnen. Men jag lovar dig att det är värt mödan, så håll ut och kämpa! *kram*

Sitter här med sammandragningar var 3-4 minut, 1 minut långa ungefär... Obestämd Det som har dragit igång det är ett stopp i avloppet... Igår när jag skulle duscha svämmade hela badrummet över, och ta ut spolbil idag var inget vi kan kosta på oss just nu... Så jag och mannen fick hjälpas åt, och det var rätt slititgt, upp och ner från golvet hela tiden, ingen bra syssla för en gravid! Så nu får jag hoppas att det lugnar ner sig snart så jag slipper åka in Ska nog ta en varm dusch nu när avloppet fungerar igen. och se om det kan lugna ner det lite...

• Kottemor
    Ewima skrev 2011-03-20 14:54:56 följande:
    Kottemor: Håller tummarna fördig att det stannar av. Hr du ringt och pratat med förlossningen?

Miss Sindra: Stort Grattis på födelsedagen!

Håller med många andra i tråden att det börjar bli tungt nu. Jag har ett förbannat tryck neråt JÄMT dag som att. Känns som att bebisen ska "trilla ut" närsomhellst. 

Jag hoppas innerligt att den håller på att fixera sig (dottern låg i säte och det blev kejsarsnitt) Och vilka förvärkar jag har också. Hade inte en endaste förvärk med dottern, så mycket är nytt denna graviditet. 
    Tack Ewina! Tog en varm dusch, två alvedon och sen la jag mig och sov i två timmar. Nu när jag vaknade är det som bortblåst, väldigt skönt! Men så fort jag reser mig så känner jag att livmodern blir irriterad och vill dra ihop sig igen..
    Men jag får ta det med ro resten av dagen, mannen står för resten av sysslorna. Imorgon ska jag till BM så jag får nog ta ett snack med henne, kanske dags för en tid till läkaren?

Jag gillar inte när dom blir så regelbundna som dom blev idag, har hänt förr och jag vet att det är just dessa som påverkar... Inte bra! Jag ska aldrig heller rensa avlopp mer  *handen på hjärtat* 

Ewina, hur kändes det i magen när din dotter låg i säte? Ibland undrar jag om denna lilla filur lägger sig i säte nämligen, det blir en hård klump mitt i magen och det spänner något så fruktansvärt innifrån.
  • Kottemor

jakeline, kul med sjalen!

Tove83, vad mysigt med valpar. bostonterrier är ju så fina! Har också hundar, en cairnterrier och en dvärg schnauzer, hundar med riv i

Har varit hos BM idag, det blir läkarbesök om två veckor (5 april) för min del, dels pga. mina sammandragningar och dels för att kolla upp blodtrycket samtidigt.
    Får jag sammandragningar som igår, ska jag åka in, dom kan ha påverkat tappen Och jag är bara i v. 30+4 så liten får inte komma än!
    Blodtrycket hade stigit och detta ska följas upp, hur högt tryck har ni andra haft som dom misstänker håller på att utveckla havandeskapförgiftning?

Lite siffror

Vecka:30+4
    SF: 29
    Blodtryck: 140/80
    Fosterljud: 148
    Läge: Huvud ner
    Vikt: + 4 kg

Jag ska börja packa väska imorgon, känner att denna graviditet kan börja spöka närsom och då vill jag ha sakerna i ordning..

• Kottemor
    Ellenkicki skrev 2011-03-21 18:23:45 följande:
    Var hos BM idag, v.32+0.

Mitt BT var 110/80 men det var inte tal om att det kunde vara havandeskapsförgiftning, kan man tolka det som att det är övertrycket som är avgörande? Eftersom mitt övertryck är lågt men däremot är undertrycket på gränsen till högt. Eller är det att ditt BT stigit sedan förra kontrollen? Mitt var samma då så det kanske är därför som de inte verkar bry sig? Fosterljud 138 (är det en kille då eller?... ;)) SF 31. Huvud ner men inte fixerat. Vikt + 11 kg.

Jag har också mycket sammandragningar men aldrig onda, däremot kan de hålla i sig länge innan de släpper.

BB-väskan är opackad för oss... känns länge kvar här.
    Precis som ladylovley skriver så är det undertrycket som är det dom bryr sig om. Mitt tryck har stigit på två veckor och har tidigare legat stabilt. Det var inget panik alarmerande som hon sa, men något vi måste hålla koll på så att det inte sticker iväg. Iom att jag ska på koll för mina sammandragningar den 5:e så var det perfekt att kolla upp trycket då med.

Skalbagge: Mn äldsta föddes i v.36 och det gick bra. Vi fick ligga inne i en vecka eftersom han fick så mycket gulsot och åt dåligt pga. det. Han fick sola ett par gånger och sen vände det till det bättre, men vi fick åka in och mäta bilirubinvärdet några gånger innan dom "släppte taget" om oss helt.

Någon som ska se en unge i minuten idag?
  • Kottemor
    skalbagge skrev 2011-03-21 20:15:14 följande:
    Jajemän.....en unge i minuten är ju veckans höjdpunktGlad
    Ja, gillar det också. Jag blev lite uppjagad första avsnittet, men andra avsnittet gick bättre.
    Man kan inte låta bli och ryckas med, andas med kvinnorna, gråta med kvinnorna osv. haha!
  • Kottemor

Jag kommer bara stanna kvar 6 timmar på förlossningen, om allt går bra såklart.

Så jag kommer packa lätt, kläder till mg, bebis och ombyte till mannen. Hygiensaker, filt, napp, bm-papper, kamera. Lite snacks kanske, något frukt ? Bilstolen kommer stå i bilen..

Ja det är typ allt, vi bor 20 minuter från sjukhuset och mannen måste hem till våra andra barn efter förlossningen ändå. Behövs det något mer, kan mannen komma med det. Det mesta finns att få eller låna på sjukhuset. Jag har aldrig haft med salvor, smärtstillande osv. det får man om man behöver det.
    Blöjor har vi fått i Lund, dels fri tillgång under vårdtiden, sen finns det "liberos välkomstpaket" som väntar på en och där finns blöjor i det. Men det är kanske skillnad på sjukhus och sjukhus?

Svar på tråden BF maj 2011