• Maruid

BF maj 2011

mammaE2011 skrev 2011-04-17 19:18:23 följande:
    Grattis Fröken Löken!

Hur vet man att förlossningen är på G innan värkarna börjar komma och bli regelbundna? Kan inte påstå att jag känt några sk förvärkar och har 3½ vecka kvar till BF. Kan det vara så att man mår som vanligt och så en dag börjar värkarna, som iofs kan hålla i sig ett dygn eller mer, men som sedan resulterar i regelbundna värkar och ett öppningsskede --> förlossning ? 
    Vad jag begriper kan det börja hur som helst. Vissa har ju jättemycket tydliga förvärkar medan andra känner mer diffus men jobbig mensvärk.

Jag själv hade vattenavgång sist så BM sa denna gng att jag ska vara mentalt förberedd på att det kan gå betydligt snabbare och komma ordentliga värkar denna gången vilket det inte gjorde sist.

Min mamma hade med andra barnet i stort sett inga värkar alls och kom för att göra ett TUL på sjukhuset. Då talade de om för henne att hon skulle bege sig in på förlossningen för här var minsann barn på G. Det hade hon inte alls trott trots att många säger att man ska veta när det är på allvar.
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-04-17 19:24:55 följande:

känns "märkligt" att det börjar ploppa ut bebisar när man själv har över en månad kvar till BF.
    Vi som har BF i slutet av maj får verkligen peppa varann i slutet tror jag, när alla andra snuffsar bebisar så går vi med magen i vädret än Tungan ute

Själv har jag nu gått in för att samla på mig alla tänkbara kenp om det ska dra ut på tiden. Träffade igår ett gäng kvinnor som nästan blivit profesionella på att graviditet och barnafödande då de alla har stort antal barn. Där fick jag förutom drickande av det klassiska hallonbladsteet höra om en massa andra mer eller mindre lustiga tricks.

Vi får väl helt enkelt se hur desperata vi blir i slutfasen : P
  • Maruid

Ja, sist jag fick barn var mitt i den strålande svininfluensan och vinterkräksjukan så det var totalt besöksförbud på alla avdelningar. Och nu har det som Nojnen skrev införts generellt besöksförbud på nästan alla BB och patienthotell i Skåne. Det tackar vi för, jag är inte sugen på besök när man säkert redan är trött och sliten och dessutom ska knyta an till sin nya familjemedlem och få amningen att fungera.

Min mamma och syster kommer dock vara välkomna när vi kommer hem för de skulle förstå och respektera situationen och att jag kanske behöver duscha, amma eller vad som helst även när de är på plats. De andra släktingarna kommer få vänta till namngivningen som vi normalt sett har på den sjunde dagen efter BF.

Nåväl, nu ska jag snart iväg och klippa av en bit av manen för det är alltför länge sedan sist. Ska passa på att gå förbi och köpa dadlar på hemvägen också för det ska tydligen vara bra för barnafödande och för allt annat också tydligen. Jag får väl ha något att äta tillsammans med mitt hallonbladste Skrattande

• Maruid
    barbabelle skrev 2011-04-18 17:03:34 följande:
    Jippi! Min man kommer till mig i natt. Äntligen!!! Sist sågs vi IRL 26e januari i år så det känns verkligen skönt att ha honom hos mig från och med i natt när det närmar sig  till BF! Nu slipper jag (eller tills han är vid min sida) oroa mig, ifall det skulle börja och att han inte är vid min sida...

Ska till BM nu på torsdag. Mannen vid min sida för första gången, det också. Härligt, ska bli så underbart för oss, speciellt för mig då han ska lyssna på fostrets hjärta!! Solig

Förresten, är det normalt att väga lika mycket 3-4 veckor i rad? Sist kollade jag vågen (förrigår) och det står likadant, 68 kg, och det har varit så sedan en månad...
    Oh, kan tänka mig att det är skönt att mannen kommer. Vet själv hur det är att vara isär eftersom jag och min man gifte oss ett år innan vi slutligen flyttade ihop och då levde på olika kontinenter. Men tack och lov var jag i alla fall inte gravid då ; )

Och vad gäller vikten så tror jag att det kan vara helt normalt. Själv har jag i båda mina graviditeter gått upp mesta delen av vikten i andra trimestern medan kurvan sedan planar ut. Jag har pendlat runt samma vikt i stort sett i en och en halv till två månader nu. Tror för min del att det handlar om att jag inte  äter som innan av platsbrist och jag har dessutom inte så mycket vätska i kroppen. Ökar ditt SF mått enligt kruvan och alla värderna ser bra ut tror jag inte vikten är något att bry sig på eftersom det finns så många individuella indikatorer på det där.
  • Maruid
    Jean skrev 2011-04-19 00:19:35 följande:
    God morgon sager val jag som ar 8 timmar fore er i tiden... =) Kanner mig lite battre nu pa morgonen men de gjorde jag igar morse med sa jag tanker inte ta ut natt i forskott. Kunde inte ligga langre for jag har san stralande smarta i brostet nu pa morgonen... Alltid natt! =(

De har med sperm satser for att satta igang sa sa varan BM att de behovs 18 satser for att fa samma effekt som de dom ger pa sjukhuset. Lite skillnad mot 3 som natt hort.

Lina sofi: Nyfiken over vad dadlarna gor for nytta??? Hade tankt att baka lite scnoes med dadlar i nu nar vi fick ny ugn pa plats i sondags. Kanske natt att ha med sig till forlossningen??
    Dadlar ska tydligen precis som hallonbladste hjälpa till att få en avslappnad och på så sätt kunna sätta igång förlossningen och ger dessutom bra med naturligt socker vilket är bra då man ska göra av med mycket energi. Men många (läs bland annat min svärmor) tror att dadlar hjälper och är bra för precis allt så i familjen äter vi av vana dadlar rätt ofta. Om inte annat för att det i stort sett smakar godis ; )
  • Maruid
    Sofi 79 skrev 2011-04-19 21:14:46 följande:
    Jag hade en barnmorska som sa att "färdknäppen" inte bygger på sperma utan på påverkan på livmodertappen. Om processen är redo att sätta igång kan hårda stötar mot livmodertappen påskynda det hela - det blir som en hinnsvepning. En kompis till mig testade och det funkade
    Förra graviditeten hinnsveptes jag och vi färdknäppade på som bara den de sista veckorna. Men inte hjälpte det här inte.
    Vattnet gick först när jag hade tokigt ont i ryggen och därför stod och skjöt rygg i yoggaposition katten. Då äntligen kom det igång nästan två veckor över tiden. Men jag tror att det kommer igång när det så kallat är dags och man får väl bara ha tålamod och åter tålamod.
  • Maruid

Nytt Bm-besök idag i vecka 35+4.
    Trycket mitt låg något högre än vanligt på 100/65 men fortfarande långt rent generellt sett.
    Inga konstigheter i urinen och ett hb värde på 135 (!)
    SF mått på 35 och bebisen hjärta pickade på i 140-145.

Bm tyckte att mini kunde vänta i alla fall två veckor till med att komma ut så att vi förhoppningsvis slipper eftervård, neonental och annat. Det låter som en bra idé tycker jag som fortfarande har en del att pyssla på med i vilket fall som helst.

• Maruid
    Kottemor skrev 2011-04-21 07:30:32 följande:
    Då var det dags för barnmorskan klockan 9. Undrar hur det kommer gå, vaknade med ett blodtryck på 156/90... och inte brukar det gå ner under dagen heller.. Har en blodtrycksmästare sidan om sägen och jag tar trycket direkt innan jag stiger upp.
    Jaja, vi får väl se vad hon säger..
    Oj, det låter ju inte helt bra. Som skalbagge skrev så väntar vi på din uppdatering och hoppas att ni mår bra trots allt.
    maj09 skrev 2011-04-21 10:04:47 följande:
    Igår fick jag regelbundna förvärkar som höll i sig halva natten. Tog en alvedon, men det hjälpte bara i någon timme. Trodde faktiskt att det var på gång med förlossning och blev oroad. Inte för att det är någon katastrof om bebis kommer nu men jag skulle så gärna vilja att den stannar i magen i åtminstone ett par veckor till (Har bf den 22/5). Idag har mannen tagit ledigt på kort varsel för att kunna ta hand om vår dotter. Idag har magen (mot vad jag trodde) lugnat ner sig, men det blir det storvila för mig idag. Den är mest bara lite om efter nattens aktivitet. Jag har verkligen en stor önskan om att bebis ska vilja bo i magen fram tills BF! Det här var läskigt. Allt känns plötsligt så verkligt idag...
    Förstår vad du menar med att det börjar känns läskigt verkligt när det kör på sådär. Var själv hos BM igår och hon menade att jag fick knipa lite till om mini någon vecka eller två till i alla fall. Men jag har inte haft några jätteanfall där värkarna blir täta och regelbundna än och det är jag tacksam för. Hoppas i alla fall att du får vila ordentligt och återhämta dig.
  • Maruid
    nenababe skrev 2011-04-21 19:28:22 följande:
    Här
    Haha, så kan det gå! Då hoppas vi på en påskbebis till då ; )
  • Maruid
    Friida11 skrev 2011-04-22 19:40:58 följande:
    Imorse vaknade jag av en KRAFTIG mensliknade värk + SD och kände att hjälp nu händer det :S Jag väckte inte min sambo först men efter ett tag blev det värre så jag tänkte att ne nu måste jag väcka han.. Men han lugnade mig lite och massera lite så kunde jag somna om igen men efter det så känns det som att det börjat sippra ut lite fostervatten men vet inte om det är det jag har ju liksom ingen aning.. hur vet man det? Borde jag ringa förlossningen å höra eller ska jag bara avvakta.. Dagen har varit rätt bra men nu mot kvällskvisten har ajg fått ännu kraftigare menssmärtor eller va ma nska kalla dom haha :P Kallar dom så för det passar så bar in på känsla.. Molvärk i rygg och fram i magen är det jag menar iaf.. fast KRAFTIG!

Är idag i vecka 36+1 tror ni dom stoppar förlossningen om det är så att den kommer igång nu? Är rädd att jag ringer försent om jag väntar så kan dom itne stoppa den.. ja jag vet inte riktigt..
    I Lund tror jag inte ens man gör försök att stoppa en förlossning efter vecka 34 om jag minns rätt.

Men hade jag varit du hade jag ringt och sagt att jag tror att det möjligtvis kommer fostervatten. Det brukar liksom sippra lite hela tiden i skvättar. När det väl kom på mig sist var det ingen supersplasch eftersom barnet var fixerat men jag fattade att det måste vara vatten för det var helt annorlunda för mig än att kissa på sig så eller så.

Men som sagt, jag hade tagit på en binda och ringt förlossningen. Då kommer de antagligen be dig åka in och så kommer de be att få kolla bindan. De brukar gå snabbt att avgöra vad det är.

Lycka till!
Svar på tråden BF maj 2011