Inlägg från: skalbagge |Visa alla inlägg
  • skalbagge

BF maj 2011

Lovelyness skrev 2011-04-21 11:01:39 följande:
    Skönt att du ska dit på lördag så du slipper tänka på det hela påsken. Jag är i vecka 36 så jag har ju en bit kvar, vilken vecka är du i? Jag funderar rätt mycket på bebisens hjärta, eftersom han uppenbarligen är rätt lättstressad så känns ju en förlossning kanske inte som det roligaste han kommer vara med om... Just nu känns det som att allt kommer sluta i akut kejsarsnitt typ
    Jag är i vecka 39, så det är bara 11 dagar kvar till BF, han får gärna komma tidigare för han är ju färdig därinne!!

Förstår att du tänker mycket på bebisens hjärta och förlossningen, men du får tänka på att läkarna borde veta vad dom gör. Har du frågat om det planerat kejsarsnitt är ett altenativ, kanske skulle vara bättre för bebisen?
  • skalbagge

Hej på er alla!

Idag har vi återigen varit på danderyd för att göra alla prover igen som vi gjorde i tisdags. Lillkillen i magen mår prima och har en väldigt fin CTG kurva. Mitt blodtryck låg på 140/95 alltså ökat lite. Inge äggvita i urinet. Fostervatten hade enligt den första läkaren gått ner till 50 vilket är minimum så hon hämtade en till läkare för att diskutera med henne hur vi skulle gå vidare. Den läkaren kollade fostervattnet hon också och då visade det sig att det var 84 vilket innebär att mängden ökat sen i tisdags och det var ett fullt normalt mått sa hon. Skönt!

Gynundersökning blev det också, hon kände min lille killes huvudHjärta. Jag var öppen 1 cm men tappen var fortfarande lång men hon gjorde en hinnsvepning så nu hoppas jag på att värkarbetet ska starta!!!!!

På måndag ska vi dit igen för att göra alla undersökningar igen, skönt att jag slapp bli inlagd och att de har koll på mig. 

Fröken löken: Vilken underbar liten gullunge!!!! Fantastisk!

• skalbagge

Hinnsvepningen igår verkar inte ha någon effektObestämd

Hoppas på en till imorgon när jag ska tillbaka till danderyd.....annars 8 långa dagar kvar till BF. Vem vet om det blir fler än så till och med, suck....börjar bli ordentligt otålig nu!

• skalbagge

Nu har iallafall slemproppen gått, men det säger ju inte så mycket. Men alla tecken är välkomna!!

• skalbagge
    Mary skrev 2011-04-24 22:18:02 följande:
    kanske en dum fråga, men hur vet man det?
    Vissa missar denna slempropp men för mig var den tydlig. När jag var på toa och torkade mig var det en slemmig rosaaktig klump....syntes tydligt att det inte var en flytning.
  • skalbagge
    Kottemor skrev 2011-04-25 09:23:29 följande:
    Skalbagge: Hur går det för dig, några värkar än? *håller tummarna*

Blodtrycket spökar, igår var ingen bra dag När jag gick och la mig hade jag 160/93, när jag vaknade hade jag 150/90. Har inte direkt någon jätte huvudvärk så jag avvaktar lite och ser vad som händer idag.
    Det är jobbigt att gå, allt tynger neråt, sammandragningar typ hela tiden.. sover som en kratta, kan knappt röra mig i sänge pga. fogarna! Ucsh märks att jag är i en svacka va...

Men jag ska rycka upp mig, solen skiner så vackert idag! Jag ska försöka vara ute mycket idag och solens strålar ska väl få mig att må bättre.
    Nej inga regelbundna värkar men har haft oregelbundna och ganksa smärtsamma i natt. Var på återbesök idag igen för att göra alla prover. CTG och ultraljud visar på att lillen mår prima men mitt blodtryck är fortfarande högt men har inte ökat mer sen sist vilket var bra 140/90. Läkaren gjorde en hinnsvepning idag också så jag hoppas på resultat. Jag var bara öppen 1 cm och tappen är tydligen 4 cm, när jag frågade om man kan säga ungefär när bebis kommer av det resultatet så svarade hon "nej, han skulle lika gärna kunnna komma idag som vecka 42". Suck, suck, suck jag pallar inte att gå över tiden, nu får det sätta fart tycker jag.

Men Kottemor jag tycker du ska ta ditt blodtryck på allvar, läkarna är ju jättenoga med att följa upp mig och bebis  regelbundet pga mitt blodtryck och för att jag har flimmer. Jag har inte heller huvudvärk och inte protein i urinet men de vill kolla mig hela tiden ändå. Jag var ju inne i tisdags, lördags och nu idag.  
  • skalbagge
    Tiiinaa skrev 2011-04-25 09:29:15 följande:
    Hej igen alla söta. Vi fick tid kl 11 på förlossningen. Vattnet fortsätter rinna! Har fått byta blöta byxor och trosor och en genomsur binda fyra gånger redan! Vet inte om jag har tillräckligt med rena byxor och trosor om jag ska behöva byta dem en gång i halvtimmen så här..haha. Det är en så konstig känsla, det bara rinner ur en lixom Skrattande. Känner inga värkar än. Bara vanliga sammandragningar och lite molvärk i ryggen.

Jag uppdaterar så fort jag kan! Behöver peppningen från er!! Är så skakis och uppe i varv, är vrålhungrig men kan inte äta något. Måste försöka lugna ner mig lite. Hehe.
    Åh jag blir såååååååååååååååå avundsjuk, jag vill att mitt vatten ska gå haha. Måste va en underbar känsla!!! Stort Lycka till!

Väntar på update
  • skalbagge
    Tiiinaa skrev 2011-04-25 13:05:50 följande:
    Vad ni är goa alla!! Jag blir alldeles rörd av denna sammanhållning och peppning vi har i tråden Hjärta

Vi är i alla fall hemma nu igen. Det var en tydlig vattenavgång sa barnmorskan, bebis ligger LÅÅÅNGT ner och mår bra, men jag har inga etablerade värkar.  I normalfallen sätter de igång av sig själv inom ett dygn, men har de inte gjort de så blir vi igångsatta på onsdag kl 07.30!!! Aaaaaahh, så snart är jag verkligen mamma!!

Nu ska vi laga lite pizza här hemma Eftersom jag inte fick i mig någon frukost idag så är jag vrålhungrig nu. Och så tänkte vi att pizza är ju rätt så bra att ha med i matlåda till förlossningen och BB så vi gör två såna här SaraLee pizzor och bunkrar upp med :)

Sammandragningarna är starkare nu än vanligt, det är lixom mer tryck i dom, men de gör inte ont än så länge. Jag känner stark molvärk i ryggslutet hela tiden, och jag tror även att slemproppen lossnat för det var som en rosa "gele"-klump bland allt vatten i bindan förut. Jag ska försöka vila så mycket jag kan idag och hoppas att jag föder barn ikväll/inatt.
    Härligt tjejen!!!!! Snart dags då, va skönt att veta att du har ett satt datum om det inte kommer igång nu av sig själv. Tänk senast på onsdag blir du mamma, MYS!
  • skalbagge

Om ändå min lille Edvin skulle kunna tänka sig att komma ut i stora världen nu istället för att ligga därinne i magen och sprattlaHjärta

Kom igen Edvin, längtar efter dig!!!

Hur mycket längtar nu andra?

• skalbagge
    Kottemor skrev 2011-04-25 15:39:25 följande:
    Vad skönt att dom har sån koll på dig. Är det till förlossningen du åker på koll? Hoppas att hinnsvepningen idag kommer att göra nytta, trist att behöva höra att det kan dra ut på tiden. Jag hoppas verkligen inte att det blir så för dig!!

Anledningen till att jag inte åker in är att jag kände att min BM inte gjorde någon stor grej av mitt blodtryck.. hon var mer lite "ja, det är högt men ingen direkt fara än" Därför känns det så konstigt att jag ska jaga upp mig... jag är lite dum och har svårt att söka hjälp om det inte är solklara symptom. Hon är lite hårdhudad och jag tror att man måste må riktigt dåligt för att hon ska säga till en att söka hjälp.. Önskar att jag valt en annan BM, men det är sådags nu

Men jag tror att jag ringer BM imorgon och ber om att få komma dit och kolla trycket och urinen igen, kanske kan hon kolla om det har hänt ngt på tappen också.
    Hon tyckte liksom att det räckte att kolla mig en gång i veckan om det inte tillkom fler symptom.. jag förklarade precis hur jag kände, högt blodtryck, huvudvärk, och flimmer (dock ej flimmer dagligen) Känns som det är min BM som har gjort att jag inte tar det på allvar... Jag känner egentligen mig lite rädd...
    Jag själv tycker att trycket är högt.. och när man läser vad du har så får man ju det bekräftat att det anses som högt utav andra BM & läkare. 

Det är en våning över förlossningen som jag får göra alla dessa prover. Känns verkligen tryggt att få kolla regelbundet. Jag har ju lågt blodtryck i vanliga fall så för mig är det högt med 140/90 men de kollar ju från utgångstrycket hur mycket trycket ökat. Läkaren sa idag att mitt ligger på gränsen, därför måste de har koll så de inte ökar ytterligare. 

Min barnmorska verkade inte heller så jätteorolig till en början för mitt tryck men när jag fick flimmer för ögonen sa hon att jag fick välja på att komma tillbaka dit och ta trycket två dagar senare eller åka till danderyd och ta massa prover för att se att allt va bra. Jag valde självklart det senare alternativet och de ångrar jag verkligen inte.

Du behöver säkert inte vara orolig men det är ju alltid skönt att få läkare som kollar och bekräftar.
Svar på tråden BF maj 2011