• Maruid

BF maj 2011

Ewima skrev 2011-04-27 09:27:17 följande:
    * Gå på fotvård (tantvarning visst, men stackars barnmorskorna på förlossningen om man kommer med snuskiga vinterfötter upp i nylleKräkst)
    Jag tycker det låter som en väldans bra idé!

Jag har bland annat lyckats
    storstäda hela lägenheten
    sy lakan, påslakan och örngott till vagnen
    skaffa ny frisyr
    ta tandsten och lagat ett litet hål
    tvättat alla kläder och sängkläder till bebis
    tvättat alla våra täcken, kuddar och filtar
    putsa fönsterna
    skriva ett förlossningsbrev
    packa väskan
    hämta en babybox

Resterande tid ska vi försöka
    förbereda lite mat till frysen
    virka något som ska föreställa ett djur
    Göra klart ett konsultuppdrag jag pysslat med ett tag
    Fixa lite pappersexercis
    Gå på stor födelsedagsmiddag
    Träffa vänner

Försöker också spendera odrägligt mycket tid med att vila, sova middag, slappa och vara lat. På så sätt har man liksom alltid något att göra även när inget egentligt finns på listan.
  • Maruid
    Tiiinaa skrev 2011-04-27 12:06:10 följande:
    Nu är vår lille Julian här!! I vecka 39+4 valde han att komma.

Han kom tidigt  imorse kl 04.32. 52 cm lång och vägde 3335 gram. Helt perfekt Hjärta.

Allt har gått jättebra men fort! Från första värken till att han var ute tog det ca 12 h. Krystvärkarna var enorma och häftiga, men gjorde såklart ONT. Klarade mig helt utan smärtlindring precis som jag önskat. Använde endast TENS och dusch. Lustgasen vägrade jag eftersom jag spydde och mådde illa vid ett tillfälle. När jag nådde den där övergångsfasen mellan öppningsskedet och utdrivningsskedet bad jag om epidural..men så sa barnmorskan lite snällt att "ja självklart kan du få den men jag tror inte att det kommer hjälpa nu för du ska alldeles strax börja krysta". I det läget bara accepterade jag det och hängde med och lät kroppen göra jobbet!

Vi fick "godkänt" på amningen igår kl 21 och eftersom jag inte ville sova kvar på BB valde vi att åka hem då fast klockan var kväll. Så nu har vi sovit vår första natt hemma, har inte blivit så mycket sömn men vi är glada och kan inte slita ögonen från våran lille son.

Grattis till sötnosen! Och vilken skön förlossning det lät som måste jag säga. Härligt!
  • Maruid
    EvaChristina skrev 2011-04-27 14:27:32 följande:
    Jag frågade lite försiktigt om hinnsvepning när jag var hos bm idag och hon började förklara vad det var. Det visste jag ju redan tack vare den här tråden bl a så jag frågade om hur de ställde sig till det när man började närma sig bf eller gick över tiden. Men hon bara log och skakade på huvudet och sa att det är inget de gör inom primärvården. "Efter 13 dagar får man komma till spec.mvc för bedömning om igångsättning... bla bla" - det visste jag ju också.

Ni som får hinnsvepning - går ni privat eller är det olika inom olika landsting?
    Det är nog olika inom olika landsting för jag går på "vanlig" mödravård så att säga. Bor i Skåne.

För min del klagade jag över att jag hade gått över och tyckte det var jobbigt att vänta. Då klappade BM på britsen och sa "Hoppa upp här så ska vi ta oss en titt. Jag kan svepa hinnorna om du vill så kanske vi får fart på det hela".

Då var jag typ en vecka över tiden men det tog ytterligare en vecka innan den stugsittaren väl behagade komma ut.

Kan tillägga att jag har samma BM denna gången så vi får väl se om det blir aktuellt att testa igen men jag bryr mig inte om det förrän jag är passerad 39+6.
  • Maruid
    NinnaLilltroll - Grattis till att du har bebisen på utsidan trots att personalen inte verkade riktigt förstående. Kan tänka mig att du kämpade riktigt ordentligt under den jobbiga öppningsfsaen där hemma.

Skalbagge - Oh, vi väntar med spänning på mer uppdatering ; ) Lycka till!
  • Maruid

Här vet jag inte vad det är med mig. Har ätit dåligt de senaste dagarna då jag inte haft någon matlust alls. Känner mig ofokuserad och trött och har en del SD men inget som gör ont.

Och igår kväll blev jag plötsligt superillamående, jättedarrig, dålig i magen... You name it. Fattar ingenting och undrar om det är någon form av influensa eller om det är förberedelse. Mår fortfarande inte kul och har inte vågat äta för jag orkar inte fortsätta på illa. Gnäll gnäll.

Valborgshelgen bjuder på middag hos min mamma om jag är piggare än nu men ingen alkohol för varken jag eller min man dricker alls. Dock kommer vi ändå ta en taxi till förlossningen när det blir dags för ingen av oss kör heller. Men taxi gick bra sist så jag hoppas att det ska fungera denna gången också.

• Maruid
    nenababe skrev 2011-04-29 20:09:15 följande:
    Den 27 april, 9.53 föddes vår lilla tjej som fortfarande är namnlös.

Hon vägde 3245g och 48 cm lång. Mycket hår och super söt :)

Idag fick vi åka hem. :)

Bilder:
    helenaedhman.blogspot.com/
    Vad söt hon är! Grattis grattis och skönt att ni fått åka hem!
  • Maruid
    Kottemor skrev 2011-04-30 22:17:07 följande:
    Jag är hemma än

HAr haft värkar hela dagen och har än, men jag tror bannemig att det bara är pinvärkar.
    Men jag tror ju inte att jag kommer gå till den 25 maj när det är så livligt redan... mannen tror att vi får inom en vecka iaf, men vi får väl se vad som händer och sker.

Måste fråga er omförderskor, har er slempropp alltid gått några dagar innan förlossningen? Min har ju inte gått och det tycker jag talar emot att det är på gång...
    Med första sonen startade förlossningen med blödning så då märkte jag aldrig av slemproppen, med andra sonen kom den dagen innan om jag inte minns fel.

Jag upptäckte lite slemmis igår men det kan dels inte ha varit allt och det finns inga andra tecken. Har mer sd än någonsin förr men det känns mer lustigt än smärtsamt. Dock är det ju runt 20 dagar kvar till så bebisen kan vänta ett tag till tycker jag. Känner inte riktigt att jag är mentalt på plats än.

Förra gången såg jag ingen slemmis alls trots att jag höll utkik av nyfikenhet. Tror ärligt talat att det där kan variera så orrhört mycket från kvinna till kvinna och från gång till gång.

Hoppas i alla fall att du ska slippa ifrån meningslöa pinvärkar för det är ju inget att ha.

• Maruid
    Saso87 skrev 2011-05-01 13:00:22 följande:
    Någon av er som kännt er sjuka, alltså lite feberkänsla, tung i huvudet, konstig trötthet innan förlossningen dragit igång?? Har varit dålig i magen cirka 3 dagar i följd nu. Idag känner jag mig så slö och konstig i kroppen att jag knappt orkar röra mig. Gick upp vid 9 imorse men var tvungen att gå o lägga mig en timme vid 11-tiden igen. Känner mig helt färdig!

Åh, så kul för er som har det på G.
    Cassie: Lycka till imorgon!! Allt går säkert jättebra och smärtan efter snittet är säkert som du säger, säkert väldigt individuellt.  

Jag blev dålig helt plötsligt i torsdags kväll. Illamående, trött, nästan lite feberkänsla dock inget som visade sig på tempen. Dessutom jättedålig i magen så jag låg i soffan i princip hela fredagen. Igår var det bättre men då jag var hos mamma tittade hon på mig och konstaterade att jag inte riktigt mådde som jag brukar vilket var helt sant. Känner mig fortfarande lite märklig och lätt illamående. Vet inte om det har med graviditeten att göra eller om det är någon sorts influensa eller liknande men hade det inte såhär alls förra gången i alla fall.

Cassie och Jean: Lycka till ni båda! Det känns galet konstigt att bebisarna nu formligen kommer på löpande band här! Hoppas det går jättebra för er och vi väntar på att få höra mer hur det har gått!
  • Maruid

Jean & Ben: Grattis till er lille Colin! Hoppas förlossningen gick bra och att ni mår fint hela familjen!

Misswiren: Grattis till lillkillen och skönt att höra att allt gick bra! Oh jag känner mig rent peppad nu, haha.

Kottemor: Jag säger detsamma, jag tänker föda i hallen utanför förlossningen om de inte vill släppa in mig i Lund. Men jag undrar hur vanligt det egentligen är att det är fullt. Vill verkligen inte behöva åka någon annan stans när jag redan är så pass mentalt uppstressad. För säkerhetsskull läste jag dock på om förlossningen både i Malmö och i Helsingborg igår kväll men jag har ingen lust alls med det måste jag säga. Nåväl, än finns det tid så det är väl inget man behöver fundera på idag.

• Maruid
    Kottemor skrev 2011-05-02 11:19:51 följande:
    Maruid skrev 2011-05-02 10:50:15 följande:

Kottemor: Jag säger detsamma, jag tänker föda i hallen utanför förlossningen om de inte vill släppa in mig i Lund. Men jag undrar hur vanligt det egentligen är att det är fullt. Vill verkligen inte behöva åka någon annan stans när jag redan är så pass mentalt uppstressad. För säkerhetsskull läste jag dock på om förlossningen både i Malmö och i Helsingborg igår kväll men jag har ingen lust alls med det måste jag säga. Nåväl, än finns det tid så det är väl inget man behöver fundera på idag.

Haha, tänkt om vi hamnar på BB ihop! Det hade ju varit rätt skoj faktiskt! Fast jag hoppas att vi får varsittt rum och slipper föda i korridoren eller i vänthallen. hihi!

Vi bor i Landskrona så  det är Lund som gäller för oss. Har fött där dom andra två gångerna och vill verkligen inte behöva åka till HBG eller Malmö. Men man kanske ska kolla in på deras hemsidor och se vilket man vill ha i andra hand om man tvingas söka sig till något av alternativen. Vad skulle ni välja om ni tvingas byta BB?

Vad har ni för BF? Jag ska inte ha förrens den 25 maj så jag har lååångt kvar egentligen...
    Själv vill jag absolut föda i Lund. Inte minst för att både jag och min man känner oss rätt sköra ju närmre vi kommer och jag vill helt enkelt att vi ska vara på ett ställe där det känns "hemma". Där har vi också jättenära hem vilket är bra eftersom ingen av oss kör.

Men efter att ha kollat på KK i Malmö och förlossningen i Helsingborg (deras hemsidor) tycker jag att Helsingborg verkar trevligare på något sätt. Enligt magkänslan idag hade jag nog helst åkt dit och inte till Malmö men jag vet inte alls hur det där fungerar, det är kanske KK i Lund som bestämmer vart man ska vända sig istället. Ystad har jag också hört mycket gott om men inte läst själv än.

Nåväl, jag ska lyfta detta med min BM när jag ska dit nästa gång. Vi har något som heter BOH indikator (bad obstetric history) som signalerar att vi haft traumasituation tidigare så jag hoppas att de därför ska låta oss stanna i Lund.

Nåväl, djupa andetag, jag tror det dröjer ett tag till så det är inget man behöver tänka på idag i alla fall. Och när barnet väl vill ut så kommer det ju oavsett vart man befinner sig så det går nog bra det också.
Svar på tråden BF maj 2011