Hej allihopa!
Har inte hunnit uppdatera er sen Colin foddes den 2 Maj. Han kom enligt BM och min forlossningslakre pa vantat datum sa alla var imponerade. Sjalv sa gick vi efter UL som alla andra har inne, 29 Maj.
Insag att de blev valdigt langt med hur fodseln gick till vaga.... Las om du vill!!!
Var en valdigt smartsam fodsel for forsta 6 timmarna gick sa fort men sedan sa saktade allt ner. Varkarna kom igang hemma pa sondag kvallen klockan 18.15 da jag fick springa till toan och jag trodde genast att nu hander de, varkarna lag pa ungefar 9 min mellanrum och 45 sek langa. BM sa at mig att fortsatta vara aktiv sa varkarna inte avtar och vi promenerade runt varat kvarter 9 ggr tror jag. Sen vid 20:30 ringde jag tillbaks for att uppdatera BM och inte mycket hade hant sa hon sa at mig att fortsatta som jag gjorde. Nar jag sedan la pa luren sa borjade varkarna komma med 5 minuters mellanrum och fick springa pa toa men inte mycket kom, daremot kom sjalva proppen jag trodde gick pa fredags natten innan. Varkanra gjorde ruskigt ont och jag kunde inte mer an att lika dubbel over soffan pa kna pa golvet. Nar de inte lugnade ner sig sa sa jag at mannen min att vi nog fick aka in snart sa de blev kaos med att fa ut vaskorna, stanga av allting mm. Bor sa gott som pa samma gata som sjukhuset sa de tar bara ett par minuter, kunde forst inte sitta ner utan hangde over rygg stodet och skrek...... Inte var de roligt.... Var i tarar nar vi kom ner klockan 21.40 och dom gjorde genast en undersokning som visade att jag var 3-4 cm oppen. Tyvarr sa var de kaos dar nere och inte mycket personal sa vi fick vanta ett bra tag tills varan BM hade tid for bara oss. Undertiden sa lag jag pa madrass pa golvet over sangen, sedan in i duschen som kandes som om allt blev varre, sa dom gick komma in med gas dit. Kandes battre forst och flyttades ut till sangen men varkarna blev starkare och starkare. Maste sen varit runt 23.00 da var jag 7 cm oppen och begarde morfin spruta i benet, blev ratt snurrig och tyckte inte de hjaplte alls, sa jag skrek efter epidral typ 3 ggr. Sa vid 00.00 kom dom for att lagga epidrual vilket BM inte tyckte jag skulle ha for da var jag fullt oppen. Men dom satt den och trodde varkarna som var sa starka skulle stanna kvar men allt stannade och jag lag och dasade till 04.00 med dropp for att satta igang allt. Min epridrual kom ratt hogt upp anda till brosten sa de var lite obehahgligt maste jag saga sa dom fick satta mig rakt upp. Sedan vid 04.00 sa hade jag latta varkar sa jag borjade krysta men inte mycket hande, sa vid 05.30 ringdes min forlossningslakare in till sjukhuset for att anvanda sugkoppen for bebis borjade bli stressad pa hjartslagen och bajsade aven. Och klockan 05.55 foddes lilla Colin med tva varkar och varldens basta lakare. Tyvarr sa gjorde de ratt ont for epidrualen borjade att avta.
Colin behovde ingen hjalp trots stressen vid fodseln sa de var skont. Han ar helt underbar och de ar verkligen helt fantastiskt att antligen ha de lilla knytet i famnen, man sitter verkligen bara och stirrar for de mesta. Man blir helt forundrad nar han ligger i foster stallningen och man ser hur mycket plats han upptog dar inne. Amazing!
Fick stanna pa sjukhuset tills fredagen for Colin var sa trott efter morfinet och hade svart att ta till sig brostet. Tyvarr sa har vi fortfarande problem med de sa mycket stress och somnlosa natter och dagar. Han tar brostet med san "nipple shield" pa och sedan sa tar han flaska med pumpad mjolk, men de ar svart att veta hur mycket han tar pa brostet. Blev i alla fall utdragna igar fran 3 timmar emellan varje amning till 4, for han har lagt pa sig lite vikt sen vi blev utskrivna.
Mannen min ar jatte trott och sliten sa ganska jobbigt just nu. Han tvattar hela dagarna kanns de som och passar upp pa mig, nu hade jag ju inga stygn eller bristning men dom sager ju att man inte ska lyfta tyngre an sin bebis dom 6 forsta veckorna, och de kanns ju obehagligt att boja sig ner i mag musklerna och sa. Han ar verklgen man om mig. Hoppas pa att allt ska latta med aming snart sa vi kan sova pa natterna, Colin ar bara fullt vaken alldeles for lange utan att grata... Sa jag skriver nar jag kan, ligger dock och laser om er pa mobilen i sangen, men opera mini weblasaren tillater mig inte att skriva pa familjeliv. Onskar alla er lycka till nar de ar dags, de gor ont men kanslan ar ju helt fantastisk efterat. Skulle gora om de vilken dag dom helst men kanske andra lite pa smartlindringen.
Grattis till alla andra men nyfodda bebbar!!!