Kottemor skrev 2010-11-09 15:20:26 följande:
Ledsen
Var och gjorde KUB i morse och det gick inte som vi hade hoppats på.
Fick risken 1:30 för att få ett barn med DS.... Det var både mätnignen av nacksplaten och blodprovet i som var dåliga och gav resultatet.
Så nu ska jag genomgå moderkaksprov nästa tisdag och allt detta skrämmer mig!
Risken att få missfall efter ett moderkaksprov är 1:100, och risken att få ett DS barn är 1:30, vi valde därför att genomgå moderkaksprov. Sen visar det sig att min moderkaka sitter i framvägg och därför kan det vara svårt att genomföra provet, och då måste det istället bli FVP, en då får vi vänta ytterligare någon vecka...
Det som gör mig lite förundrad är att fostret var precis 45mm om hon mätte en gång ,och dom andra gångerna var det under 45mm. Jag var enligt beräkningarna "bara" i vecka 11+1 och inte i 11+6 som vi trodde enligt SM.
Och vad jag har förstått av vad jag kunnat läsa mig till, är att man inte ska göra KUB innan v. 11+3 eller en storlek på fostret på 45 mm.
Jag förstår ingetting och känner mig verkligen som om jag bara vill gräva ner mig i sanden och gömma mig...
Mår jättedåligt och känner verkligen inte för att sitta här på jobb för att "hålla skenet upp"
Funderar på att berätta för min chef, och sjukskriva mig någon dag.... vill bara gråta

Usch jag beklagar verkligen :(
Jag tycker du ska tala om för din chef vad det är som sker och ta ledigt några eller någon dag för att ta det lite lugnt och tänka det är ju mycket att ta in. Jag hoppas att allt löser sig för er. Är det ditt första barn ? Är du i riskgruppen ?
Kram!