down under skrev 2010-12-11 14:22:05 följande:
Det beror nog på i vilket område man tänker bosätta sig i.. det finns ju bättre och sämre områden som överallt!
Jag kan iaf rekommendera dig att flytta dit
Jag hade nog väntat tills barnet var fött med att byta för jag vet inte riktigt vad regerna säger.
Fast om barn kan ha dubbelt medborgarskap så borde ju vuxna kunna få det oxå så det borde inte vara några problem. Du får kolla upp det.
Jag valde att föda i sverige så min son blev automatisk svensk medborgare sen när vi åkte tillbaks så sökte vi medborgarskap till honom där oxå vilket inte var några problem eftersom pappan är Australienare.
Då blir dom citizen by decent.
Borde ju vara samma grej fast tvärtom för dig. Du kommer ju föda honom där så då blir han ju automatisk aus medborgare så när ni åker hem till sverige 2012 så kan du ju söka svenskt medborgarskap åt honom då om det inte går att fixa via svenska ambassaden innan det.
Ja jag kan ju tala om at tdet inte är ett dugg kul när barnet får en skrikattack och vägrar sluta och alla bara glor
och vissa kommer med elaka kommentrer! Det blir ju liksom inte bättre av det.. man blir jättestressad och barnet känner av det och det blir bara värre.. man vill bara skrika åt dom att hålla tyst och gråta lite!
Men ibland så finns det snälla människor oxå som försöker stötta en .. du får hoppas att ni sitter brevid sånna!
Angående medborgarskap, så har jag fått för mig att barnet får det som mamman har, oavsett var på jorden man råkar vara när man föder. Vi bor i Finland, men har inte finskt medborgarskap (än), men jag tror ändå att vårt barn automatiskt får sv
medb.sk. även om pappan är finsk. Jag ska kolla upp detta närmare så småningom, men detta är vad jag tror. Men som Down under skrev, är nog bäst att kolla upp själv.