• isolande

BF maj 2011

amisej skrev 2011-01-11 15:33:26 följande:
    Ush känner igen mig där tjejer både illa luktande i flytningar. Ush o trosorna får ja byta ofta om ja inte har tros skydd för de kommer lite kiss i trosan trotts att varje gång som ja kissat både tvättar o torkar mig ordentligt. Vad kan det vara e det normalt??

Det här med sex hmmmm hade sex sist när ja va i v 7 nu på torsdag går ja in i v22 så de e några veckor sen sist. Jag vågar helt enkelt inte. Har 3 missfall bakom mig o trotts att ja vet att bebisen e trygg där inne så vågar ja inte.
    Någon mer där ute som känner igen sig???!!!
    oj, ja, jag hade nog oxå varit försiktig med sexlivet om jag haft tre missfall. Tycker tyvärr att sexet inte direkt är lysande som gravid ändå, så du missar inget Flört. Kladd, sammandragningar, mindre känslig, mindre sugen.... Har läst om andra som har ett blomstrande sexliv under graviditeten, men det verkar inte infinna sig för min del. Trevligt ibland men... pja...kan va utan...

Urinläckage känner jag dock inte igen, förutom en gång då jag hostade och bebisen sparkade på urinblåsan samtidigt, ha, ha! har du fragat din BM?
  • isolande
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-01-12 06:33:23 följande:
    jag har haft svårt att sova i natt då jag har haft mycket sammandragningar och ont i magen i natt.
    Måste nog ta det lite lugnare och och tror även att det beror på att vi hade sex igårkväll.
    jag har oxå ont i magen, som värk i bukmusklerna. Vaknade inatt av att bebisen hade raveparty i magen och hade så ONT alltså. Det känns som att jag är en ballong som snart spricker, stenhård. Ska fråga BM idag om det är normalt....
  • isolande
    talare skrev 2011-01-17 11:01:43 följande:
    måste man ha något inlägg i tygblöjorna eller hur funkar det? har varit inne på tygblöjor men vet inte alls hur det funkar. svårt att vika dom eller finns det modeller som man slipper vika?
    tycker tygblöjor verkar jättebra, miljövänligt och ekonomiskt. Kollade på nätet för ett tag sen och det verkar finnas bra modeller att hitta.

Bor dock i lägenhet men kan tvätta kanske var tredje dag i tvättstugan ändå. Undrar om det skulle funka eller om det bara skulle bli jätteäckligt med gamla ursköljda blöjor som ligger och jäser i en tvättkorg? Någon med erfarenhet av att ha tygblöjor som lägenhetsboende utan egen tvättmaskin?
  • isolande

Jag är i vecka 22 +6 idag och här har det varit raveparty sen vecka 20. Bebisen är helt vild! Igår såg till och med min sambo sparkarna utifrån på flera olika ställen. Värst är det när jag ska gå och lägga mig och ligger på rygg.

Undrar vad det är för något som kommer titta ut Drömmer

• isolande
    Therre skrev 2011-01-18 10:54:56 följande:
    för mig är de precis likadant, var hos BM igår och nämde även de där med sparkarna och hon sa de att de ligger där de tycker att de är skönt och där de har mest plats, så de är ingen fara. känner också av lite sparkar på sidorna ibland men mestadels neråt vilket kan vara lite små drygt ibland men mysigt är de ju iaf..:D

sambon känner sprakarna ganska ofta men vill att de där riktigt tydliga sparkarna ska komma snart så dottern också kan få känna..

Ang föräldra utbildningen så kommer jag ihåg från när jag väntade min dotter för över 5 år sen att den var jätte bra, vi kollade på filmer, var till försäkringskassan där vi fick allt förklarat hur man skulle gå tillväga med föräldra penningen, vi var även till BB och fick information där och fick se att redskap som de kan använda och fick info om alla olika bedövningar osv. Jag var jätte nöjd och glad över att jag gick dit.. ska dit denna gång med eftersom att de är min sambos första barn så tänkte jag att då kan vi lika gärna gå och är de inte bra denna gång då struntar vi helt enkelt i de hela...

Moderskapsintyget ska jag skicka in så fort sambon har fått sitt arbetsgivarintyg så skickar vi in allt samtidigt och mitt arbetsgivarintyg med så ahr de allt på en gång så de har alla papper så de kan göra beräkning på vad vi kommer i föräldrapenning sen när vi väl ska gå hemma.. Jag fick inte mina papper förns igår så därför jag inte skickat in dem än, men de är ju lite mer än 3 månader kvar innan jag är beräknad så de ska nog inte vara några problem...
    Ehum, för oss rookies på området: Ska det skickas in arbetsgivarintyg för bägge parter oxå? Eller fixar arbetsgivarna det själva när man anmäler om föräldraledighet? Massa papper att hålla ordning på verkar det som....
  • isolande

Vad behöver man eg för kläder till en liten bebis? Hur mycket?

Skulle vara bra med en checklista liknande:

2 långärmade bodys
    7 par underbyxor (använder man det på blöjbarn?)
    2 små bomullsmössor
    5strumpbycor med fötter (eller vad de kallas)

Jag har verkligen ingen aning! Nån som har tips? Jag är inte typen som måste ha 48 ombyten i olika färgskalor, utan jag behöver veta vad man behöver för "utrustning" för att hålla bebisen hel och ren Flört

• isolande
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-01-21 10:57:53 följande:
    en liten bebis kan kräka mycket i början och det är bra att ha lite ombytes kläder.

8-10 bodys är nog inte fel att ha, kan ha några med kort ärm och några med lång ärm
    underbyxor använder man väl inte, det gör inte vi i alla fall väntar tills de är blöjfri då börja de med trosor eller kalsonger.
    2 tunna mössor är säkert bra, kanske någon liten hatt sen i sommarvärmen.
    8-10 byxor med fötter är praktiskt och bra tycker jag men finns ju även utan fötter på och då kan man ta strumpor på.
    5 strumpor
    kan ju behöva någon varm tröja eller jack tröja med dragkedja.
    filtar

våra bebisar kommer ju på våren, så det är väl inte jättekallt.
    tack för svaret!
  • isolande
    jakeline skrev 2011-01-21 14:24:03 följande:
    56 var stort för vår son också (50 cm och 3375 g)och det tog någon månad innan han kunde ha det utan att behöva vika upp ärmar och byxben. :P men sen växer de ju som ogräs de små liven. 
    Ja, så mycket har man ju snappat upp iaf Tungan ute. Tänkte just därför vad man behöver för startkit när man kommer hem från BB i slutet på maj typ. Sen får man ju inhandla vartefter de växer. Har fått mycket goda tips iaf, är mycket nöjd!
  • isolande
    JosefineK skrev 2011-01-25 09:16:22 följande:
    Verkar som de flesta hàr àr pà det klara med vagnar men har ni funderat nàgot pà bàrsele/bàrsjal? Jag surfade runt lite igàr och det àr ju en djungel det dàr med!
    Funderar sjàlv pà en Baby Bjorn Active, den verkar kàck men har fàtt lite kritik fòr att den inte àr ergonomisk nog. De flesta jag kànner hade inte ens nàgon. Fòr oss kànns det nòdvàndigt dà vi har hund och borde vara praktiskt att ta bebisen pà magen nàr man ska ut pà kortare promenader istàllet fòr att slàpa med vagn. 
    Vad àr ni inne pà? 
    Vi kommer prova bärsele, har köpt en vanlig Babybjörn av nyare snitt begagnat.
    Sjalen verkar meckig att få till Tungan ute
  • isolande

Hej allihop! Det händer mycket nu, det är så kul att läsa tråden!

Själv har jag haft ryggskott, som förmodligen beror på begynnande foglossning. Var hos naprapaten igår och känner mig SÅ mycket bättre. Hon lugnade mig och sa bla att det som gör ont med foglossningen (oftast) är att musklerna krampar när bäckenet vidgar sig. Jag trodde typ att själva bäckenbenet blev skörare och att man riskeradade att bli invalid om man inte passade sig Tungan ute.

Annars växer magen, har sammandragningar emellanåt och bebisen sparkar som en galning! Men jag håller igång, tränar fortfarande i v.25. Red i helgen litegrann (i smyg, har lovat sambon att inte rida mer nu....) kändes sådär iom att tyngdpunkten nu ligger högre upp. Så det blir nog inga fler ridturer, ha, ha!

Svar på tråden BF maj 2011