• Sofi 79

BF maj 2011

Snälla alla söta, vi kan väl hålla oss till BF-listan i separat tråd?

• Sofi 79
    Lill Strumpa71 skrev 2010-10-30 17:45:49 följande:
    Hej!!
    Härligt att läsa att det går så bra för alla och en del gifter sig..  Grattis kramar...
    Själv förlova vi oss nu i dagarna.. Ovant först att ha ring men nu känns de konstigt när man tar av den för att göra en del saker.
    Har även en liten fråga som kanske någon kan svara på.
    Är i v:9 +4 och hade en brun liten flytnig som ett streck i trosorna för några dagar sen, normalt eller??
    Har haft ett missfall sen tidigare..
    Har inte kännt något konstigt alls i magen..

Kramar
    Utan värk är det säkert normalt. Jag blödde nästan mensmängder två gånger under min förra graviditet men allt gick bra ändå. När moderkakan kom ut kunde BM se att jag hade blödit, men inte varför.
  • Sofi 79
    maj09 skrev 2010-11-01 07:09:11 följande:

TACK för alla bröllopshälsningar! Vi hade en sååå romantisk kväll och eftermiddag! För min del blev det ett perfekt bröllop.

Vad härligt! Stort grattis!!!
  • Sofi 79
    amisej skrev 2010-11-01 18:22:43 följande:
    ObestämdTjejer behöver hjälp..
    e såååå orolig.

Har haft sån jobbig ret hosta i en hel vecka nu. Inget har hjälp men idag va ja hos doktorn och fick recept på hostmedicin...
    Men inatt ohhh gud va ont jag fick i äggstocken när ja fick mina host attacker...
    Vid ett ögonblick ville ja bara skrika ut av smärta.... Som tur e slutade hostan och ja kunde somna om igen.
    Idag var de en vanlig läkare som tog emot mig så kunde inte fråga honom om de...

Men tror ni de kan skada fostret??? :S  
    Ska på kub test nästa vecka o går in i vecka 11 idag
    Du kan väl ringa din BM och prata om din oro?
    Jag vet från tidigare graviditet och även denna att det kan hugga i ligamenten när man hostar. Alltså inte i äggstockarna utan mer i senfästena. Och det kan göra rejält ont.
    Min gissning är att bebisen mår alldeles utmärkt trots hostan. Men visst känns det som att man hostar så att hela paketet håller på att lossna - inte alls kul.
    Krya på dig!
  • Sofi 79
    Sommarnatt2010 skrev 2010-11-01 20:38:24 följande:
    Jag är ju lärare så behöver ta tjänstledigt eller om det är möjligt kan jag kompa...hmm får nog fundera lite på det där faktiskt...För som sagt blir nog tufft att jobba om något skulle vara galet...
    Men om något skulle vara galet är det väl bara att ringa sig sjuk? Man kan ju faktiskt få akuta förhinder även om man är lärare.
    Dessutom är ju allt säkerligen bra
  • Sofi 79

Är också galet nyfiken på vem det är som ska komma ut. Det är så fantastiskt roligt att följa vår dotters utveckling och se vilken liten personlighet hon är. Och så ska det komma en till. Som säkert är på ett helt annat vis. Otroligt fascinerande!

• Sofi 79

I morgon går jag in i vecka 15.
    Varje natt vaknar jag av att någon arm har somnat. Undrar om det beror på graviditeten eller på att jag bara har taskig rygg?
    Någon annan som domnar bort på nätterna? 

• Sofi 79
    Kottemor skrev 2010-11-09 15:20:26 följande:
    Ledsen

Var och gjorde KUB i morse och det gick inte som vi hade hoppats på.
    Fick risken 1:30 för att få ett barn med DS.... Det var både mätnignen av nacksplaten och blodprovet i som var dåliga och gav resultatet.
    Så nu ska jag genomgå moderkaksprov nästa tisdag och allt detta skrämmer mig!

Risken att få missfall efter ett moderkaksprov är 1:100, och risken att få ett DS barn är 1:30, vi valde därför att genomgå moderkaksprov. Sen visar det sig att min moderkaka sitter i framvägg och därför kan det vara svårt att genomföra provet, och då måste det istället bli FVP, en då får vi vänta ytterligare någon vecka...

Det som gör mig lite förundrad är att fostret var precis 45mm om hon mätte en gång ,och dom andra gångerna var det under 45mm. Jag var enligt beräkningarna "bara" i vecka 11+1 och inte i 11+6 som vi trodde enligt SM.
    Och vad jag har förstått av vad jag kunnat läsa mig till, är att man inte ska göra KUB innan v. 11+3 eller en storlek på fostret på 45 mm.

Jag förstår ingetting och känner mig verkligen som om jag bara vill gräva ner mig i sanden och gömma mig...
    Mår jättedåligt och känner verkligen inte för att sitta här på jobb för att "hålla skenet upp"
    Funderar på att berätta för min chef, och sjukskriva mig någon dag.... vill bara gråta
    Vilket tråkigt besked!
    Men.
    Min kompis fick också jättedåliga värden, undrar om det inte var 1:15 eller så. Men fostervattensprovet gav inga tecken på kromosomfel och för några veckor sen födde hon en alldeles frisk liten pojke.
    Så ingenting är över bara för att de första värdena är dåliga. Kom ihåg det och ta inte ut någonting i förskott!
    Kram
  • Sofi 79

Sen går ju inte världen under för att man får ett barn med downs. Många vittnar ju om vilken glädje de får av sina barn och hur tacksamma de är över att ha fått tillgång till en värld som vi "vanliga" normalt inte tar del av.
    Det sagt med all respekt för att man naturligtvis vill ha ett friskt barn. Jag är inte säker på att jag skulle behålla ett barn om jag var säker på att det hade downs, men å andra sidan vet jag heller inte om jag skulle palla att ta bort det om det också fanns chans att det var ett helt friskt barn.
    Jag är 31 och har inte gjort KUB. Min barnmorska tyckte inte att vi behövde det eftersom jag inte har några riskfaktorer och har ett friskt barn sen innan och min man har två friska barn.

• Sofi 79

Jag har jätterolig mage på morgonen. Känner igen det från min förra graviditet. Det blir liksom som en hård bula på ena sidan (den jag legat åt) mellan höften och magen.
    Jag har varit övertygad om att det är livmodern som drar ihop sig så, men har börjat fundera på om det inte är urinblåsan som liksom inte får plats och halkar uppåt när den är full på morgonen. För livmodern borde rimligtvis inte kunna åka upp en våning bara på morgonen.
    Roligt ser det ut i alla fall. 

Svar på tråden BF maj 2011