Inlägg från: Lovelyness |Visa alla inlägg
  • Lovelyness

BF maj 2011

Kottemor skrev 2011-02-08 15:21:31 följande:
    Fröken Hanna:
    Jag tycker verkligen att du ska boka in en läkartid och berätta för läkaren precis hur du känner!
    Psykisk ohälsa pga. jobbet är precis lika allvarlig som något annat.

Jag måste höra vad ni tror:
    Förra helgen kändes det som jag skulle få urinvägsinfektion, men när jag vaknade på söndagen kändes allt ok.
    Men nu i veckan har jag haft så overkligt mycket sammandragningar, riktigt kraftiga ibland med 5 minuters mellanrum... kan sitta bara rakt upp och ner i soffan och vila och sammandragningarna fortsatter att mala på.
    Det gör inte ont när jag kissar men visst jag kissar nog oftare och mindre än innan.. kan jag dragit på mig UVI utan att ha mer symptom än så? Eller är det så att jag börjar få seriösa problem med mina sammandragningar tro?
    Att gå en kortare sträcka gör att jag får jätte mycket sammandragningar, eller att gå upp för en trappa...

Jag ska till BM imorgon kl.10 och måste ta upp detta såklart, kan man lämna urinprov där för att se om man har UVI? Och om man har det, måste man träffa läkare för att få antibiotika eller kan hon skriva ut det tro?
    Du kan lämna urinprov hos BM, sen skickar hon det till labbet och får svar inom någon dag på om det är urinvägsinfektion. Kan inte tänka mig att du behöver träffa en läkare om det är urinvägsinfektion, BM ber nog bara läkaren att skriva ut antibiotika till dig.
  • Lovelyness
    jakeline skrev 2011-02-10 16:26:04 följande:
    jag hade inga problem med glukosbelastningen i alla fall. verkar slippa det den här gången dock. och det gör ju inget det heller...

BM-besök på måndageftermiddag! härligt! ska bli intressant och se hur SFmåttet ser ut och höra igen hur hjärtat slår. Sen har jag även bokat tid för klippning! Ska bli så skönt att bli av med stripet... :P
    Tack för påminnelsen! Det var ju klipptid jag behövde. Jag är sån som klipper håret typ varannat år men det känns ju som att det är bra att ta tag i innan bebisen kommer Glad
  • Lovelyness
    Hiavatha skrev 2011-02-10 16:41:45 följande:
    Jag gjorde glukosbelastning i tisdags, fick veta igår att resultatet var fint. Skönt!
    Imorgon till MVC/doktor för att mäta magen för första gången. Spännande!  
    Jag ska också göra glukorbelastning men jag vet inte om BM glömt bort det. I vilken vecka gjorde du det?
  • Lovelyness

Kan man ha graviditetsdiabetes trots normalt blodsockervärde? Jag har haft runt 5 de gånger dom testat mitt blod men ska ändå göra en glykosbelastning, hur kommer det sig?

• Lovelyness
    Hiavatha skrev 2011-02-10 17:00:56 följande:
    I tisdags var jag i v 26+6. vet inte när det är "vanligast" att man gör det. Enda anledningen att jag gjorde det var pga min ålder, dvs jag kommer ha fyllt 30 när bebisen kommer. Annars är jag inte i någon riskgrupp alls. 
    Lovelyness skrev 2011-02-10 16:52:03 följande:
    Kan man ha graviditetsdiabetes trots normalt blodsockervärde? Jag har haft runt 5 de gånger dom testat mitt blod men ska ändå göra en glykosbelastning, hur kommer det sig?
    Jag hade inte jättelångt under 5 på nollvärdet (alltså innan jag drack sockerlösningen). Och jag har tydligen inte graviditetsdiabetes. Kanske det är för att du haft nära 5 förut som de vill vara säkra?

Mina resultat på 2-timmars testet: (finns ju 5-timmarstest också)
    1a blodprovet: 4.8 - (bra om det är under 5)
    Efter 1 h: 8.0 - (bra om det är under 10)
    Efter 2 h: 8.1 - (bra om det är under 8.6)
    5 är ett normalt blodsockervärde,  har för mig att Bm sa att det ska ligga mellan 4 och 8. Dom gör glukosbelastning på alla somär överviktiga innan graviditeten men jag fattar inte varför riktigt när värdet ser normalt ut. Därför tänkte jag att man kanske kan ha jätteannorlunda värden när man fastat men det verkar ju också konstigt.
  • Lovelyness
    Hiavatha skrev 2011-02-10 17:21:41 följande:
    Ok. Det kan ju helt enkelt vara så att det är lite olika beroende på var man bor och vem man har som BM, precis som med det mesta annat rörande graviditet. Men å andra sidan skadar det ju inte att göra testet och veta att allt är som det ska under graviditeten.
    Mina värden antar jag har varit normala även när jag inte varit gravid (har inte testat då dock), men jag fick ju göra ändå, och då ligger jag ju bara precis på gränsen (pga åldern)...
    Ja absolut, jag gör allt jag blir erbjuden Flört Får stå ut med att dricka lite socker på morgonen, tur att man itne mår illa längre iallafall då hade det nog inte gått så bra...
  • Lovelyness
    JosefineK skrev 2011-02-10 17:29:59 följande:
    Jag var och klippte mig och slingade och gjorde djupinpackning i lòrdags, blev sà himla nòjd och kànner mig faktiskt riktigt snygg fastàn jag gàtt upp drygt 10 kg.... Kyss
    Skönt! Djupinpackning lät som någonting mitt hår skulle behöva, det ska jag kolla upp
  • Lovelyness
    werkestam skrev 2011-02-11 13:40:01 följande:
    Fick åka ambulans till Umeå sjukhus igår pga prematura sammandragningar och en livmodertapp som gått från 4 till 2cm :( Ligger nu med värkavstannande dropp i minst 72h och kortisonsprutor för att utveckla bebis lungor. Har jag tur så får de stopp på värkarbete och bebis stannar ett tag till annars blir man mamma bra mycket tidigare än tänkt. Så mina onda förväxlar var Mao riktiga värkar, läskigt. Men det har ju iof gjort ont rätt mycket och kommit regelbundet.. Går det bra nu så blir det mer eller mindre sängläge resten av tiden, tur jag håller på att lära mig virka! :) Och det känns förbaskat skönt att man tecknade den där gravidförsäkringen! Så om ni inte gjort det, gör det. För man vet aldrig vad som kan hända.. Bebis väger iaf 800g i magen och symfus blabla var 25. Hjärtslagen ligger på 140-150 och allt ser för övrigt toppen ut. :)
    Håller tummarna för att din bebis vill stanna i din mage några månader till. Vad skönt att du börjat med virkning så att du har något att göra, hoppas att du har några bra böcker att läsa också. Själv håller jag på och virkar en filt till bebisen just nu, jättekul!
  • Lovelyness

Ja det var en bra påminnelse, jag var tvungen att ringa till trygghansa och dubbelkolla att jag verkligen var försäkrad

• Lovelyness
    EvaChristina skrev 2011-02-11 14:38:38 följande:
    Apropå försäkring - har ni andra tecknat betalvarianten eller nöjt er med den kostnadsfria? Jag har än så länge bara gratisförsäkringen, men ska nog teckna den andra. Så svårt bara med vilket bolag man ska välja, försäkringar är verkligen en djungel.

------------------------------------
    ordagrann.webblogg.se
    Jag tecknade den som kostar pengar, det kändes lika bra. Jag tog trygghansa eftersom jag redan är kund hos dom och försäkringen verkade vara bra. När jag jämförde massa olika försäkringar verkade många rätt likvärdiga. Ska se om jag kan leta rätt på sidan jag kollade på
Svar på tråden BF maj 2011