• Kottemor

BF maj 2011

Kottemor skrev 2011-04-14 18:50:40 följande:
    Du menar inte moderskapsintyget va? Utan själva utbetalningen av dina FP-dagar?
    Förmodar att du är sjukskriven nu fram till förlossningen, då kan du inte anmäla FP förrens barnet har kommit, så du vet vilken datum det ska börja betalas ut ifrån.
    Barnmorskan kommer att skicka in en födelseanmälan till skatteverket, när den sen registreras hos dom (folkbokföringen) får barnet sitt personnummer och då får även FK vetskap att ert barn är fött.
    Glömde, är du inte sjukskriven kan du ju börja ta ut dina FP dagar innan barnets födelse, men är du sjukskriven så ska du ju såklart vara det och spara dina FP dagar
  • Kottemor
    tove83 skrev 2011-04-14 19:00:19 följande:
    just nu så känner jag mig inte så ungdomlig...stel å ont överallt...haha min gubbe fick vallat ut mig på en promenad i det fina vädret i allafall,synd bara att hundarna fick vara hemma,den ena har sträckt sig och den andra har små valpar....de blir 3 veckor i morgon och börjar bli riktigt mumsiga och goa nu;))
    Tänk då hur jag känner mig, haha!

Ooh, valpisar- vad mysigt! Men stackare den som har sträckt sig.
    Själv har vi två hundar och kan inte ta ut dom på promenad med omtanke för att smitta andra hundar.. dom har nämligen blivit smittade utav rävskabb! Nu har dom blivit behandlade i en vecka och det börjar peppar, peppar se bättre ut. Men båda har tratt för att inte komma åt att slicka och bita sig
  • Kottemor
    Fröken Löken skrev 2011-04-14 19:02:56 följande:
    Jag menade inte moderskapsintyget utan man ska väl oxå anmäla när man vill börja ta ut dagar?
    Jag är inte sjukskriven eftersom jag har en snäll chef som tyckte att jag kunde plocka min komp och sem istället, vilket jag ändå skulle gjort fr.o.m. Måndag. Det tjänar ju jag på så jag klagar inte :)
    Jag har inte begärt tjänstledigt från jobbet förrän bf 9 maj så tänkte börja ta ut dagar då!
    Ja, men då kan du gå in och registrera det redan nu. Har du bankid, så gör du det lätt från FK hemsida. Jätte smidigt!
    Annars är det bara att ringa FK och säga att du vill begära from 9 maj, så skickar dom hem papper till dig.
    Jag var inne för två veckor sedan och gjorde anmälan om FP, och då ska jag börja plocka ut från måndag den 18:e, det var inga problem.
  • Kottemor
    tove83 skrev 2011-04-14 19:03:09 följande:
    shit såg att det är barn nr 3 som du ska ha...hur gamla är dom? antar att de kom när du var i min ålder elr??fasen min äldsta syrra är 38 och hon har ett barn på 2 år....
    haha, ja det är mitt tredje barn som är på väg

Har två pojkar 7 år & 5 år gamla, och nu kommer snart kille nummer tre. Jag var alltså 27 när första barnet kom, mannen och jag har varit ett par i 14 år Hjärta
  • Kottemor
    tove83 skrev 2011-04-14 19:12:14 följande:
    visst är det kul....nästan jämt=( Tuva som hon heter,den som har sträckt sig trodde att hon skulle få följa med på promenixen...gör ont i hjärtat när de blir så glada och inte får följa med...men vi tar igen det med mys i
    soffan varje kväll istället;)) valparna är jätte mumsiga..hoppas på att dom kan få komma ut om 1-2 veckor perfekt väder ju!!

kul med rävskabb och trattar...hoppas de blir bättre snart då...hur fick dom detta då?
    Ja, perfekt väder med valpisar. Dom blir ju så härligt trötta av att få vara ute och busa i friska luften. Ungefär som barn, haha!

Vi bor på landet, på gård och tyvärr stryker det runt en och annan räv här För 5-6 år sedan fick vår då långhåriga schäfer kille (han lever tyvärr inte mer pga. svåra höftledsbesvär) rävskabb, han såg ut som en kinesisk nakenhund innan det vände till det bättre. Fy vad jag led med honom, han hade så ont och mådde så dåligt!
    Denna gången är det mycket lindrigare på mina små vovvar en cairnterrier och dv. schnauzer..
  • Kottemor
    tove83 skrev 2011-04-14 19:23:04 följande:
    då sa...ganska bra jobbat med andra ord;)) får se om man själv är så effektiv på barnfronten??är detta sista barnet eller vill ni ha fler??
    Nej det blir inte fler barn här, detta är sista Känner mig rätt nöjd att ha tre barn innan jag blir 35år, känns helt rätt
    Det har varit stundtals tufft, men det är det värt!
  • Kottemor
    Marsipanflicka skrev 2011-04-14 19:28:59 följande:
    Hoppar in här om det är ok...BF 20/5. Längtar som en tok. Är en tjej född -81 som har två grabbar sedan tidigare.
    Du är så välkommen!

Två killar sedan innan, vet ni vad det blir denna gången?

Har också två killar sedan tidigare och väntar vår tredje
  • Kottemor

JAg har inte kunnat amma mina två andra, jag har lidit, barnen har lidit. Vi fick inte in rätt teknik och allt var en plåga
    Köpte då en pump och pumpade ut mjölk till dom och det fungerade bra, alla nöjda och glada

Denna gången ska jag göra ett tredje försök att amma, men har en pump redo att ta till om det inte fungerar. Jag tänker inte "plåga" mig själv som jag faktiskt gjorde dom andra gångerna innan jag gav upp.

Fröken Löken: Vad spännande, en påskbebis

Jodi skrev 2011-04-15 17:40:27 följande:
    Hur är det med era män, är de förberedda inför förlossningen? Min sambo stressar med att måla klart vardagsrumstaket här hemma och har inte riktigt haft tid/intresse att sätta sig in i det hela. Funderar helt ärligt på att skriva ett förlossningsbrev till honom med instruktioner hur han ska göra och tänka på när det sätter igång....!

Min man vet att om dom närmar sig med en ryggbedövning ska han ta mig på ryggen och rymma, haha! Annars så vet han ganska exakt hur jag fungerar, vi tar det som det kommer liksom

Sitter här igen med dessa jäkla sammandragningar, regelbundna och onda... men jag åker inte in.. det är sökerligen bara vanliga SD... det har varit för stressigt idag och nu kommer straffet för det.. Men men, det blir inte bättre av att gnälla så nu slutar jag med det
    Annars händer inte mycket här ikväll, blir mest soffmys och tv resten av kvällen

• Kottemor
    tove83 skrev 2011-04-16 18:23:04 följande:
    var hos mvc igår är i dag i v36 (35+0) bf 20 maj

nästa gång vi ska dit är den 29/4

sf-mått 34
    hb 125
    blodtryck 125/70
    fosterljud 142

fixerad sedan v30

allt såg bra ut,fick även lämna ett immuniseringsprov...
    är detta nåt alla får göra eller är det för att jag är rh neg 0??
    Det är bara för att du är RH negativ. Jag är också det..
    Det är bara för att vi kan börja bilda antikroppar mot barnet, väldigt ovanligt! Om ditt barn visar sig vara RH positivt så kommer du få en spruta med immunoglobulin. 
Svar på tråden BF maj 2011