• jakeline

BF maj 2011

isolande skrev 2011-01-11 13:59:55 följande:
    Hejhej!

Jag ska till BM imorgon, är i vecka 22 nu. Hade bara gått upp 800 gram v.18 men nu tror jag det putar mer och vikten börjar öka.

Jag har helt sjukt äckligt mycket flytningar som luktar typ...yoghurt. Ursäkta detaljen men jag undrar bara om nån mer än jag lider av detta? Man känner sig ju inte direkt som hetaste katten i stan när det gäller sexlivet. Till och med min sambo märker skillnaden, urk!
    jag tror jag störs mer av det än min make. Just nu verkar de itne vara så farligt, tror det var värre för några veckor sedan. men ta en dusch innan om du känner att det luktar... Det känns ju ändå trevligare om man är nyduschad.
    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Lovelyness skrev 2011-01-11 16:02:13 följande:
    Jag tycker att sexlivet har blivit väldigt trevligt sen jag blev gravid. I början var jag inte så intresserad men nu har jag nog större lust än innan jag blev gravid, är mycket känsligare och kommer typ på en halv sekund...
    håller med. I början var jag totalt ointresserad, men nu är jag på g igen :P var likadant förra graviditen. tycker nog att känsligheten har funnits kvar även efter förlossning. Mycket trevligare att ha sex nu än innan jag blev gravid första gången!
    ~*♥ meandpeanut.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Jodi skrev 2011-01-11 17:32:23 följande:
    Jag har känt bebben hicka, så gulligt! Den rycker liksom till i hela kroppen, så det skiljer sig från andra rörelser. Var hos BM igår förresten, allt såg bra ut. Men jag trodde att de följde vikten under graviditeten? Inte togs det nåt urinprov heller,men de kanske de bara gör om blodtrycket är högre?

Nu har vi flyttat till hus, jättemysigt, men så mycket att göra...Man vill ju gärna ha det mesta klart när lillen kommer. Vi ska börja med barnrummet, funderar på lindblomsgrönt på väggarna och ekparkett på golvet. Det passar väl en pojke?
    jag har vägt mig varje gång jag har varit där. inte alltid tester, men jag vet att de ska ta järnvärdet och sockervärdet nästa gång jag kommer. Blodtrycket mäter de varje gång tror jag.
    Maruid skrev 2011-01-12 11:47:51 följande:
    Jag blir förvånad av att höra av BM varken tagit mått på magen eller urinprov.
    Här tas urinprov varje gång man kommer dit (man får rör så man tar det med sig), det har gjorts varje gång på mig trots att jag alltid haft jättelågt blodtryck. Och järnvärdet brukar kollas med jämna mellanrum. Magen mätte hon från och med vecka 20 förra gången.
    Återigen funderar man ju på om det ska skilja sig så mycket åt mellan olika MVC.
    hos oss börjar de mäta magen i v 25. Urinprov tar de bara om det finns misstankar om havandeskapsförgiftning tror jag. Jag har för mig att jag frågade om det sist och hon sa att det görs bara om det "behövs."
  • jakeline
    Misswiren skrev 2011-01-12 13:56:53 följande:
    Jag vet inte om ni alla redan gjort det, men hade de inte varit kul och lägga in bilder här på sina fina magar?
    Samt skriva vilken vecka man är i, så man kan titta och jämföra med andras. Tycker sånt är jättekul.

:) 
    det finns en tråd för magbilder... www.familjeliv.se/Forum-2-114/m55208464.html
  • jakeline

Sist gick jag två veckor innan BF och det kändes bra. Tror nog att mycket beror på hur man mår i slutet och hur mycket man känner att man orkar. Jag har vankat runt och haft ont nu sen i måndags då jag dumt nog tyckte att jag skulle skjuta upp dörren med ena foten för jag hade händerna full. Skar som knivar genom hela bäckenet och det kändes som venusberget gått i två delar. inte så najs. Det gick dock öer efter en lite längre, långsam, promenad och sedan vetekudde vid sänggåendet igår. Sitter alldeles för mycket stilla på jobbet så nu är det upp och gå lite då och då som gäller. 

Kommer kanske gå i början av maj som det känns just nu. Ta lite semesterdagar eftersom jag inte kommer utnyttja dem i alla fall...  

• jakeline
    Sommarnatt2010 skrev 2011-01-16 11:42:22 följande:
    Skönt att ha semester att ta ut..Jag jobbar som lärare och måste ta föräldrar dagar om jag vill vara hemma innan liten kommer...O så får det nog bli, jobbar troligtvis första veckan i maj sen går jag hem...

Det här med vagn löste sig plötsligt och lätt för oss i torsdags kväll. Ett tips om man vill köpa begagnat är att kolla blocket flera gånger om dagen...Dyker det upp något nyare till bra pris försvinner de med en gång. Min man hittade en ny Teutonia Mistral S för 4800 så vi körde 60 mil i torsdagskväll/natt för att hämta hem...

Vi gillar verkligen den vagnen då den har svängbara hjul fram och man kan vända sitt och liggdel på vilket håll somhelst + att handtaget är vändbart så man kan få de stora hjulen fram om det skulle vara extra mycket snömodd ute...testade denna vagn flitigt förra veckan då vi var på skidsemester tillsammans med min kusin som har en liten. Är helt såld o bara vänta till jag får börja använda vår på riktigt =)

Sen funderar jag mer på vad det är som verkligen MÅSTE inhandlas innan liten kommer lite kläder kanske, men annars är det väl inte så mycket eller är jag helt knäpp???
    säng kan vara bra, babyskydd lika så. Bindor till dig. Blöjor och våtservetter. och så lite kläder. Det är väl det som man kan tänkas behövs så där i början. Amningsbh kan också vara bra, men annars finns det bra linnen, det hade jag på mig på nätterna, plus amningskupor så att jag inte läckte igenom. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Sommarnatt2010 skrev 2011-01-16 16:42:51 följande:
    Jo det är klart...Troligtvis kommer bebis sova i korg första tiden då korgen jag sov i som liten tydligen finns kvar...Blöjor har vi faktiskt oxå köpt en hel drös av..Det var super billigt i Norge o vi köpte med oss 12 paket i lite olika storlekar när vi var där på semester förra veckan...tror jag kör på linnen i början, fick det tipset av en vän..Hon hade köpt BH innan men hennes bröst växte jätte mycket när mjölken ran till så hon var tvungen att köpa ny...

Känns iaf skönt att det största och dyraste köpet är avklarat...
    Vad skönt! Bra med billiga blöjor i norge också! Man får ju en drös på BB i bb-påsen och i babyboxen om man hämtar ut den. Något som jag höll på att glömma var bindor till mig själv. Man blöder ju en hel del så det är värt att komma ihåg. :P 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    Mamma Maj08 skrev 2011-01-17 00:05:31 följande:
    Med första barnet så handla man ihjäl sig på saker, nu me andra i magen har jag ju allt klart redan, känns lite mysko att inte behöva köpa något....fast lite bebis kläder har jag faktiskt köpt, kan ju inte låta bli hiii :))
    känner likadant! :P Fast lite nya kläder kan man ju alltid köpa! :P 
  • jakeline
    Mamma Maj08 skrev 2011-01-17 20:54:19 följande:
    Här är en till som gärna sparkas mot urinblåsan, man liksom hoppar till för en sekund. Sen har jag en öm punkt i magen som gör extra ont om hon prickar rätt, hade liknande sist me....känner igen den där kittlande känslan me :) min livmoder slutar precis vid naveln är i v 22....hur högt går eran livmoder?!
    min slutar också vid naveln, kanske något högre. är i v 23. 

Här är det ofta party nuförtiden. Känns som om den dansar flamenco där inne. Börjar kännas utanpå också, men när maken ska känna blir de tvärlugnt. Hmf.  
  • jakeline
    FruganH skrev 2011-01-18 09:09:14 följande:
    Har ni skickat in moderskapsintyg till FK?
    Jag skickade innan (eller efter) jul. Minns inte helt hundra exakt när det var, men jag har inte fått tillbaka något från dom än. Dom ska väl skicka papper som skall fyllas i av t.ex. arbetsgivare och så?
    Hur lång tid tar det egentligen? Hoppas verkligen inte att det kommit bort på vägen, börjar känna mig lite stressad....
    det tar ett tag, någon månad kanske? 
Svar på tråden BF maj 2011