Maruid skrev 2011-03-05 13:17:37 följande:
Jag har faktiskt inte läst i ämnet tidigare men googlade nu när du skrev om det och ögnade lite hastigt igenom några länkar.
Vid min förra förlossning minns jag inget prat om detta, jag var helt väck just då så det var mest mannen som var inblandad i barnets första minuter. Får kanske fråga honom om det gick snabbt eller om de satte klämma först senare.
Ska dock fråga BM om rutinerna på det eller de sjukhus som kan bli aktuella och vad vården säger här om eventuella risker kontra fördelar. Jag blir dock inte glad att läsa att sen avnavling kan ha relation till gulsot eftersom vårt förra barn hade problem med sina billirubinnivåer men det kan ju bara vara skräckpropaganda.
Så jag ska helt enkelt undersöka ämnet lite så får vi väl se, det låter dock som det finns många fördelar för liten med sen avnavling rent generellt.
Ja det låter som om det finns rätt många fördelar, jag ska också höra medmin BM nästa gång. Jag har fått uppfattningen om att de allra flesta sjukhus stoppar blodflödet genom navelsträngen nästan direkt när barnet kommer ut