Nojnen skrev 2011-05-18 13:27:55 följande:
Hej! Ni som fått era bebisar, hur gör ni med amning? Funkar amningen, tog det lång tid innan det fungerade? Just nu har vi döpt vår lilla Leo till "handgranaten". Man vet aldrig vad som händer, kommer han att sova efter amningen, hur länge, tar han bröstet, blir han frustrerad, skriker en stund eller flera timmar, är han hungrig eller har han bara sugbehov? Frågorna är många och svaren finns hos Leo och honom kan vi inte "läsa" än.
Jag har "gett upp" aminingen. Har inte kunnat amma mina andra barn heller, tyvärr!
Så nu pumpar jag ut mjölk som vi sen ger Oscar på flaska, och det fungerar bra för oss alla.
Jag var väldigt inställd på att det skulle fungera att amma denna gången och har kämpat tappert. Men jag har väldigt plana bröstvårtor och han får inget tag, detta resulterar i att han söker nytt tag hela tiden, blir mer och mer frustrerad och hugger efter och i bröstet. Fick då börja med aminingsnapp istället, men det blev lika dant då, han får inte tag som han ska och pressar ihop vårtan så att den blir alldeles platt

BM som försökte hjälpa mig sa att han har ett enormt sug i sin mun och det kan jag bara hålla med om.
Kämpade i flera dagar med att få det att fungera men det gjorde så ont och han fick inget i sig utan sög sig bara trött och inte mätt. Och eftersom han fick rätt mycket gulsot efter förlossningen så behövde han verkligen få mat i sig för att bekämpa gulsoten. När vi sen var iväg för att kontrollväga honom visade det sig att hans viktuppgång var alldeles för liten på en vecka ( 80Gram) så då tog vi beslutet att sluta försöka amma och ge honom på flaska istället.
Nu vet vi vad han får i sig och kan hålla koll på att han får i sig sin ranson/dag, dels för att gå upp i vikt och dels för att bli av med gulsoten.
Jag känner mig en smula värdelös och har inte riktigt accepterat att inte amma än, men att han får bröstmjölk får jag försöka se som positivt ändå. Jag pumpar var 3-4:e timme och har mat så jag skulle kunna föda upp trillingar